Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia rysunku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PRY-2Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia rysunku
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności rysunkowe, znajomość anatomii plastycznej, znajomość technik rysunkowych.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia w pracowni) - 45 godzin

Praca indywidualna studenta przygotowanie do zajęć - 15 godzin

Łącznie 60 godzin - 2 pkt


Efekty uczenia się - wiedza:

ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną (K W01);


ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną (K W02);


posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu

artystycznego (K W10);


zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych (K W11);

Efekty uczenia się - umiejętności:

rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych (K U10);


posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie (K U11);


potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i

współczesnych) (K U12);


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej (K K02);


zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego

kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do

rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich (K K05);


potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K K06)

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia rysunkowe: szkice i studia martwych natur i modela, szkice plenerowe. Wszystkie ćwiczenia poprzedzone są wprowadzeniem i pokazem przykładów (reprodukcji). Studenci badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia (skrótu), poznają ton i różnice walorowe ,konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły. Po wprowadzeniu w temat i problematykę plastyczną i techniczną (pokaz reprodukcji,materiałów) studenci wykonują ćwiczenie z indywidualną korektą. Co pewien czas odbywa się indywidualny przegląd wykonywanych ćwiczeń.


Krótkie wykłady i pogadanki, prezentacje multimedialne, prace mistrzowskie, oraz prace studentów wykonane w poprzednich latach.

Konsultacje wszelkich prac wykonywanych poza zajęciami, oraz zadanych prac domowych.

Indywidualna praca ze studentami, uwzględniająca postęp w opanowaniu poszczególnych zagadnień.

Przeglądy i omówienia prac.

Indywidualne rozmowy z każdym studentem, pozwalające na lepszy kontakt oraz umożliwiające skuteczną pomoc w przypadku trudności z wywiązywania się z zadanych ćwiczeń plastycznych.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury

i kształtowania jej obrazu na płaszczyżnie przy pomocy mediów

rysunkowych. Ponadto studenci poznaja podstawowe problemy

związane z komponowaniem obrazu i ich rozmaitość.

Pełny opis:

Podstawowe tematy to martwa natura, model i plener. Studenci

wykonują szkice i studia z natury, badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia (skrótu), poznają ton i różnice walorowe, konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły. Poznają sposoby komponowania przy pomocy różnych rodzajów rysunku - linia, plama, walor, światłocień, faktura. Kształtują formy uproszczone - syntetyczne i złożone, rozbudowane o wielu szczegółach. Poznają różne techniki rysunkowe: węgiel, ołówek, pastel, tusz i pędzel.

Literatura:

J. Pręgowski, ANATOME, Obserwować i rysować człowieka, Toruń, Wyd. Na przykład, 2020

K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982.

R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa.Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978

T. Pignatti Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006

A.Gair Podręcznik artysty. Warszawa, Muza,1997

S.Simblet, Rysunek - podręcznik. Warszawa, Arkady, 2006

Literatura dodatkowa:

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f.ullmann, 2010

Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej, Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia kończą się w każdym semestrze zaliczeniem na ocenę.

Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń.

Oceniana jest:

- aktywna obecność

- postęp i opanowanie problemów technicznych

- komplet wymaganych prac

- zaangażowanie

- kultura pracy i kultura osobista

- estetyka, staranność wykonanych prac

- walory artystyczne

- oryginalność ujęcia tematu i kompozycji

- wysoki poziom techniczny i technologiczny

- kreatywność

- indywidualne postępy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Kołakowska
Prowadzący grup: Ewelina Kołakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pracownia rysunku dla studentów II roku KiR.

W pierwszy semestrze wiodącym tematem jest głowa.Jak ją obserwować

i jak przedstawiać na płaszczyżnie.

W drugim semestrze postać człowieka.

Ponadto ważne są też studia martwych natur.

Pełny opis:

Podstawą wykonania rysunku jest koncepcja czyli zamysł.Student opiera się

na przykładach -innych rysunkach -reprodukcjach,oraz na obserwacji

rysowanego obiektu.Niebagatelną sprawą jest też wybór techniki wykonania.

Przy rysowaniu głowy warto wpierw poznać sposoby na opracowanie

problemów z proporcjami zależnymi od kąta patrzenia.Światłocień to następne

zagadnienie.Szkice i studia nawzajem się uzupełniają.

Studia postaci i aktu wiążą się nie tylko z poznawaniem budowy człowieka,

ale też z umieszczaniem go w określonej przestrzeni.

W martwej naturze zagadnieniem jest przestrzeń i bryły obiektów ,oraz ich

powierzchnie czyli faktura.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Kołakowska
Prowadzący grup: Ewelina Kołakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pracownia rysunku dla studentów II roku KiR. W pierwszy semestrze wiodącym tematem jest głowa ludzka. Jak ją obserwować i jak przedstawiać na płaszczyżnie.

Pełny opis:

Podstawą wykonania rysunku jest koncepcja czyli zamysł.

Student opiera się na przykładach - innych rysunkach, reprodukcjach oraz na obserwacji rysowanego obiektu. Niebagatelną sprawą jest też wybór techniki wykonania. Przy rysowaniu głowy warto wpierw poznać sposoby na opracowanie problemów z proporcjami zależnymi od kąta patrzenia. Światłocień to następne zagadnienie. Szkice i studia nawzajem się uzupełniają. Studia postaci i aktu wiążą się nie tylko z poznawaniem budowy człowieka, ale też z umieszczaniem go w określonej przestrzeni. W martwej naturze zagadnieniem jest przestrzeń i bryły obiektów ,oraz ich

powierzchnie czyli faktura.

Literatura:

J. Pręgowski, ANATOME, Obserwować i rysować człowieka, Toruń, Wyd. Na przykład, 2020

K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982.

R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa.Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978

T. Pignatti Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006

A.Gair Podręcznik artysty, Warszawa, Muza,1997

S.Simblet, Rysunek - podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006

Literatura dodatkowa:

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f.ullmann, 2010

Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej, Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Kołakowska
Prowadzący grup: Ewelina Kołakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pracownia rysunku dla studentów II roku KiR. W pierwszy semestrze wiodącym tematem jest głowa ludzka. Jak ją obserwować i jak przedstawiać na płaszczyżnie.

Pełny opis:

Podstawą wykonania rysunku jest koncepcja czyli zamysł.

Student opiera się na przykładach - innych rysunkach, reprodukcjach oraz na obserwacji rysowanego obiektu. Niebagatelną sprawą jest też wybór techniki wykonania. Przy rysowaniu głowy warto wpierw poznać sposoby na opracowanie problemów z proporcjami zależnymi od kąta patrzenia. Światłocień to następne zagadnienie. Szkice i studia nawzajem się uzupełniają. Studia postaci i aktu wiążą się nie tylko z poznawaniem budowy człowieka, ale też z umieszczaniem go w określonej przestrzeni. W martwej naturze zagadnieniem jest przestrzeń i bryły obiektów ,oraz ich

powierzchnie czyli faktura.

Literatura:

J. Pręgowski, ANATOME, Obserwować i rysować człowieka, Toruń, Wyd. Na przykład, 2020

K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982.

R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa.Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978

T. Pignatti Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006

A.Gair Podręcznik artysty, Warszawa, Muza,1997

S.Simblet, Rysunek - podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006

Literatura dodatkowa:

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f.ullmann, 2010

Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej, Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)