Pracownia rysunku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PRY-2Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia rysunku |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności rysunkowe, znajomość anatomii plastycznej, znajomość technik rysunkowych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe (ćwiczenia w pracowni) - 45 godzin Praca indywidualna studenta przygotowanie do zajęć - 15 godzin Łącznie 60 godzin - 2 pkt |
Efekty uczenia się - wiedza: | ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną (K W01); ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną (K W02); posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego (K W10); zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych (K W11); |
Efekty uczenia się - umiejętności: | rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych (K U10); posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie (K U11); potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i współczesnych) (K U12); |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej (K K02); zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich (K K05); potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K K06) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia rysunkowe: szkice i studia martwych natur i modela, szkice plenerowe. Wszystkie ćwiczenia poprzedzone są wprowadzeniem i pokazem przykładów (reprodukcji). Studenci badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia (skrótu), poznają ton i różnice walorowe ,konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły. Po wprowadzeniu w temat i problematykę plastyczną i techniczną (pokaz reprodukcji,materiałów) studenci wykonują ćwiczenie z indywidualną korektą. Co pewien czas odbywa się indywidualny przegląd wykonywanych ćwiczeń. Krótkie wykłady i pogadanki, prezentacje multimedialne, prace mistrzowskie, oraz prace studentów wykonane w poprzednich latach. Konsultacje wszelkich prac wykonywanych poza zajęciami, oraz zadanych prac domowych. Indywidualna praca ze studentami, uwzględniająca postęp w opanowaniu poszczególnych zagadnień. Przeglądy i omówienia prac. Indywidualne rozmowy z każdym studentem, pozwalające na lepszy kontakt oraz umożliwiające skuteczną pomoc w przypadku trudności z wywiązywania się z zadanych ćwiczeń plastycznych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury i kształtowania jej obrazu na płaszczyżnie przy pomocy mediów rysunkowych. Ponadto studenci poznaja podstawowe problemy związane z komponowaniem obrazu i ich rozmaitość. |
Pełny opis: |
Podstawowe tematy to martwa natura, model i plener. Studenci wykonują szkice i studia z natury, badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia (skrótu), poznają ton i różnice walorowe, konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły. Poznają sposoby komponowania przy pomocy różnych rodzajów rysunku - linia, plama, walor, światłocień, faktura. Kształtują formy uproszczone - syntetyczne i złożone, rozbudowane o wielu szczegółach. Poznają różne techniki rysunkowe: węgiel, ołówek, pastel, tusz i pędzel. |
Literatura: |
J. Pręgowski, ANATOME, Obserwować i rysować człowieka, Toruń, Wyd. Na przykład, 2020 K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982. R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa.Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978 T. Pignatti Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006 A.Gair Podręcznik artysty. Warszawa, Muza,1997 S.Simblet, Rysunek - podręcznik. Warszawa, Arkady, 2006 Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f.ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej, Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się w każdym semestrze zaliczeniem na ocenę. Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń. Oceniana jest: - aktywna obecność - postęp i opanowanie problemów technicznych - komplet wymaganych prac - zaangażowanie - kultura pracy i kultura osobista - estetyka, staranność wykonanych prac - walory artystyczne - oryginalność ujęcia tematu i kompozycji - wysoki poziom techniczny i technologiczny - kreatywność - indywidualne postępy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Kołakowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kołakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pracownia rysunku dla studentów II roku KiR. W pierwszy semestrze wiodącym tematem jest głowa.Jak ją obserwować i jak przedstawiać na płaszczyżnie. W drugim semestrze postać człowieka. Ponadto ważne są też studia martwych natur. |
|
Pełny opis: |
Podstawą wykonania rysunku jest koncepcja czyli zamysł.Student opiera się na przykładach -innych rysunkach -reprodukcjach,oraz na obserwacji rysowanego obiektu.Niebagatelną sprawą jest też wybór techniki wykonania. Przy rysowaniu głowy warto wpierw poznać sposoby na opracowanie problemów z proporcjami zależnymi od kąta patrzenia.Światłocień to następne zagadnienie.Szkice i studia nawzajem się uzupełniają. Studia postaci i aktu wiążą się nie tylko z poznawaniem budowy człowieka, ale też z umieszczaniem go w określonej przestrzeni. W martwej naturze zagadnieniem jest przestrzeń i bryły obiektów ,oraz ich powierzchnie czyli faktura. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Kołakowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kołakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pracownia rysunku dla studentów II roku KiR. W pierwszy semestrze wiodącym tematem jest głowa ludzka. Jak ją obserwować i jak przedstawiać na płaszczyżnie. |
|
Pełny opis: |
Podstawą wykonania rysunku jest koncepcja czyli zamysł. Student opiera się na przykładach - innych rysunkach, reprodukcjach oraz na obserwacji rysowanego obiektu. Niebagatelną sprawą jest też wybór techniki wykonania. Przy rysowaniu głowy warto wpierw poznać sposoby na opracowanie problemów z proporcjami zależnymi od kąta patrzenia. Światłocień to następne zagadnienie. Szkice i studia nawzajem się uzupełniają. Studia postaci i aktu wiążą się nie tylko z poznawaniem budowy człowieka, ale też z umieszczaniem go w określonej przestrzeni. W martwej naturze zagadnieniem jest przestrzeń i bryły obiektów ,oraz ich powierzchnie czyli faktura. |
|
Literatura: |
J. Pręgowski, ANATOME, Obserwować i rysować człowieka, Toruń, Wyd. Na przykład, 2020 K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982. R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa.Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978 T. Pignatti Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006 A.Gair Podręcznik artysty, Warszawa, Muza,1997 S.Simblet, Rysunek - podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006 Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f.ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej, Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
CZ PT PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Kołakowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kołakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pracownia rysunku dla studentów II roku KiR. W pierwszy semestrze wiodącym tematem jest głowa ludzka. Jak ją obserwować i jak przedstawiać na płaszczyżnie. |
|
Pełny opis: |
Podstawą wykonania rysunku jest koncepcja czyli zamysł. Student opiera się na przykładach - innych rysunkach, reprodukcjach oraz na obserwacji rysowanego obiektu. Niebagatelną sprawą jest też wybór techniki wykonania. Przy rysowaniu głowy warto wpierw poznać sposoby na opracowanie problemów z proporcjami zależnymi od kąta patrzenia. Światłocień to następne zagadnienie. Szkice i studia nawzajem się uzupełniają. Studia postaci i aktu wiążą się nie tylko z poznawaniem budowy człowieka, ale też z umieszczaniem go w określonej przestrzeni. W martwej naturze zagadnieniem jest przestrzeń i bryły obiektów ,oraz ich powierzchnie czyli faktura. |
|
Literatura: |
J. Pręgowski, ANATOME, Obserwować i rysować człowieka, Toruń, Wyd. Na przykład, 2020 K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982. R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa.Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978 T. Pignatti Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006 A.Gair Podręcznik artysty, Warszawa, Muza,1997 S.Simblet, Rysunek - podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006 Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f.ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej, Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.