Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia rysunku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PRY-3L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia rysunku
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

podstawowe umiejętności rysunkowe, znajomość anatomii plastycznej, znajomość technik rysunkowych

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe(ćwiczenia w pracowni)- 45 godz. w semestrze

Praca indywidualna studenta (szkice i rysunki studyjne poza ćwiczeniami)- 45 godz.

Łącznie-90 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

- ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, K W01


- wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i

praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla

dalszego rozwoju, K W02


- posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu

artystycznego, K W10


- zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych,K W11

Efekty uczenia się - umiejętności:

- rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych,K U10


- posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie,K U11


- potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i

współczesnych),K U12

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad

etyki zawodowej ,K K02


- zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego

kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do

rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, K K05


- potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, K K06

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia rysunkowe: szkice i studia martwych natur i modela, szkice plenerowe. Wszystkie ćwiczenia poprzedzone są wprowadzeniem i pokazem przykładów[reprodukcji]. Studenci badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia[skrótu], poznają ton i różnice walorowe , konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły.

Po wprowadzeniu w temat i problematykę plastyczną i techniczną (pokaz reprodukcji, materiałów) studenci wykonują ćwiczenie z indywidualną korektą.Co pewien czas odbywa się indywidualny przegląd wykonywanych ćwiczeń.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury

i kształtowania jej obrazu na płaszczyżnie przy pomocy mediów

rysunkowych.

Pełny opis:

Podstawowe tematy to martwa natura, model i plener. Studenci

wykonują szkice i studia z natury, badają kształty i ich różnice

zależne od kąta patrzenia (skrótu), poznają ton i różnice walorowe,

konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły.Poznają sposoby komponowania przy pomocy różnych rodzajów rysunku - linia, plama,

walor, światłocień, faktura. Kształtują formy uproszczone - syntetyczne i złożone, rozbudowane, o wielu szczegółach. Poznają różne techniki rysunkowe: węgiel, ołówek, pastel, tusz i pędzel.

Literatura:

- T. Pignatti, " Historia rysunku", Wyd. Arkady, Warszawa, 2006

- K. Teissing, "Techniki rysunku", Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1982.

- R.Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa", wyd. Artyst. i Film., Warszawa,1978

- A.Gair, "Podręcznik artysty", wyd. Muza, Warszawa,1997

- S.Simblet , "Rysunek-podręcznik", wyd. Arkady, Warszawa, 2006

- G.Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, 2011

- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. K.Kolska, wyd. Publicat

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia kończą się w każdym semestrze zaliczeniem z oceną. Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń.

Na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Prowadzący grup: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury i kształtowania jej obrazu na płaszczyźnie przy pomocy mediów rysunkowych.

Pełny opis:

Jednym z ćwiczeń realizowanych w ramach zajęć w Pracowni rysunku jest przygotowanie rysunkowego studium światłocieniowego autoportretu wzorowanego na wybranym portrecie jednego z mistrzów malarstwa z okresu od XVI do pocz. XX w. Prace rysunkowe poprzedzone są wykonaniem fotografii będącej autoportretem, która w warstwie kompozycyjnej, światłocieniowej i kostiumowej nawiązuje do wybranego uprzednio portretu. W procesie przygotowania studium rysunkowego studenci wykorzystują reprodukcje wybranego portretu, fotografię autoportretu i obserwację swojego wizerunku w lustrze. Przygotowane studium rysunkowe posłuży do wykonania studium malarskiego autoportretu, które jest realizowane w semestrze zimowym na IV roku studiów w Pracowni rysunku i malarstwa dawnego.

Literatura:

1. Albumy malarskie, katalogi wystaw, reprodukcje dotyczące malarstwa

portretowego polskiego i obcego.

2. Anfam D. A. i in., Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 1999.

3. Battistini M., Impelluso L., Buffi S., Historia portretu: przez sztukę do

wieczności, Warszawa 2001.

4. Beyer A., Das Porträt in der Malerei, München: Hirmer Verlag, 2002.

5. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975.

6. De Rynck P., Jak czytać malarstwo : rozwiązywanie zagadek, rozumienie i

smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2009.

7. Pignatti T., Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006.

8. Portret: artyści, modele, style, pod red. Glorii Fossi, Warszawa 1998.

9. Simblet S., Rysunek-podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006.

10. Teissing K., Techniki rysunku, Warszawa, 1982.

11. Witz I., Portret w malarstwie, Warszawa 1970.

12. Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.

13. Literatura analizująca technikę malarską w obrazach portrecistów z okresu

od XVI do I poł. XX w.

- T. Pignatti, " Historia rysunku", Wyd. Arkady, Warszawa, 2006

- K. Teissing, "Techniki rysunku", Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1982.

- R.Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa", wyd. Artyst. i Film., Warszawa,1978

- A.Gair, "Podręcznik artysty", wyd. Muza, Warszawa,1997

- S.Simblet , "Rysunek-podręcznik", wyd. Arkady, Warszawa, 2006

- G.Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, 2011

- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. K.Kolska, wyd. Publicat

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Prowadzący grup: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury i kształtowania jej obrazu na płaszczyźnie przy pomocy mediów rysunkowych.

Pełny opis:

Specjalność: pis, kamień

Tematem przewodnim w pracowni rysunku będzie " martwa natura" i "studium postaci". Zajęcia mają na celu doskonalenie warsztatu; obejmują rysowanie modela i przedmiotów w różnych układach z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych.

Istotnym zagadnieniem będzie więc kompozycja; anatomia ujmowana zarówno w sposób „tradycyjny”, jak i w kontekście specyfiki języka jakim jest rysunek; światło, kontrast, proporcje, plany, całość oraz fragmenty i detale.

Możliwość wykorzystania różnych technik rysunkowych.

Specjalność: malarstwo

Jednym z ćwiczeń realizowanych w ramach zajęć w Pracowni rysunku jest przygotowanie rysunkowego studium światłocieniowego autoportretu wzorowanego na wybranym portrecie jednego z mistrzów malarstwa z okresu od XVI do pocz. XX w. Prace rysunkowe poprzedzone są wykonaniem fotografii będącej autoportretem, która w warstwie kompozycyjnej, światłocieniowej i kostiumowej nawiązuje do wybranego uprzednio portretu. W procesie przygotowania studium rysunkowego studenci wykorzystują reprodukcje wybranego portretu, fotografię autoportretu i obserwację swojego wizerunku w lustrze. Przygotowane studium rysunkowe posłuży do wykonania studium malarskiego autoportretu, które jest realizowane w semestrze zimowym na IV roku studiów w Pracowni rysunku i malarstwa dawnego.

Literatura:

1. Albumy malarskie, katalogi wystaw, reprodukcje dotyczące malarstwa

portretowego polskiego i obcego.

2. Anfam D. A. i in., Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 1999.

3. Battistini M., Impelluso L., Buffi S., Historia portretu: przez sztukę do

wieczności, Warszawa 2001.

4. Beyer A., Das Porträt in der Malerei, München: Hirmer Verlag, 2002.

5. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975.

6. De Rynck P., Jak czytać malarstwo : rozwiązywanie zagadek, rozumienie i

smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2009.

7. Pignatti T., Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006.

8. Portret: artyści, modele, style, pod red. Glorii Fossi, Warszawa 1998.

9. Simblet S., Rysunek-podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006.

10. Teissing K., Techniki rysunku, Warszawa, 1982.

11. Witz I., Portret w malarstwie, Warszawa 1970.

12. Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.

13. Literatura analizująca technikę malarską w obrazach portrecistów z okresu od XVI do I poł. XX w.

- R.Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa", wyd. Artyst. i Film., Warszawa,1978

- A.Gair, "Podręcznik artysty", wyd. Muza, Warszawa,1997

- G.Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, 2011

- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. K.Kolska, wyd. Publicat

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Prowadzący grup: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury i kształtowania jej obrazu na płaszczyźnie przy pomocy mediów rysunkowych.

Pełny opis:

Specjalność: pis, kamień

Tematem przewodnim w pracowni rysunku będzie " martwa natura" i "studium postaci". Zajęcia mają na celu doskonalenie warsztatu; obejmują rysowanie modela i przedmiotów w różnych układach z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych.

Istotnym zagadnieniem będzie więc kompozycja; anatomia ujmowana zarówno w sposób „tradycyjny”, jak i w kontekście specyfiki języka jakim jest rysunek; światło, kontrast, proporcje, plany, całość oraz fragmenty i detale.

Możliwość wykorzystania różnych technik rysunkowych.

Specjalność: malarstwo

Jednym z ćwiczeń realizowanych w ramach zajęć w Pracowni rysunku jest przygotowanie rysunkowego studium światłocieniowego autoportretu wzorowanego na wybranym portrecie jednego z mistrzów malarstwa z okresu od XVI do pocz. XX w. Prace rysunkowe poprzedzone są wykonaniem fotografii będącej autoportretem, która w warstwie kompozycyjnej, światłocieniowej i kostiumowej nawiązuje do wybranego uprzednio portretu. W procesie przygotowania studium rysunkowego studenci wykorzystują reprodukcje wybranego portretu, fotografię autoportretu i obserwację swojego wizerunku w lustrze. Przygotowane studium rysunkowe posłuży do wykonania studium malarskiego autoportretu, które jest realizowane w semestrze zimowym na IV roku studiów w Pracowni rysunku i malarstwa dawnego.

Literatura:

1. Albumy malarskie, katalogi wystaw, reprodukcje dotyczące malarstwa

portretowego polskiego i obcego.

2. Anfam D. A. i in., Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 1999.

3. Battistini M., Impelluso L., Buffi S., Historia portretu: przez sztukę do

wieczności, Warszawa 2001.

4. Beyer A., Das Porträt in der Malerei, München: Hirmer Verlag, 2002.

5. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975.

6. De Rynck P., Jak czytać malarstwo : rozwiązywanie zagadek, rozumienie i

smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2009.

7. Pignatti T., Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006.

8. Portret: artyści, modele, style, pod red. Glorii Fossi, Warszawa 1998.

9. Simblet S., Rysunek-podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006.

10. Teissing K., Techniki rysunku, Warszawa, 1982.

11. Witz I., Portret w malarstwie, Warszawa 1970.

12. Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.

13. Literatura analizująca technikę malarską w obrazach portrecistów z okresu od XVI do I poł. XX w.

- R.Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa", wyd. Artyst. i Film., Warszawa,1978

- A.Gair, "Podręcznik artysty", wyd. Muza, Warszawa,1997

- G.Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, 2011

- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. K.Kolska, wyd. Publicat

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)