Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia rysunku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PRY-3Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia rysunku
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności rysunkowe,znajomość anatomii plastycznej,znajomość technik rysunkowych

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe(ćwiczenia w pracowni)-45 w semestrze

Praca indywidualna studenta(szkice i rysunki studyjne poza ćwiczeniami)-15

Łącznie-60

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

- ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną - K W01


- wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i

praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla

dalszego rozwoju - K W02


- posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu

artystycznego - K W10


- zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych - K W11

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

- rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych - K U10


- posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie - K U11


- potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i

współczesnych) - K U12

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad

etyki zawodowej - K K02


- zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego

kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do

rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K K05


- potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - K K06

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia rysunkowe: szkice i studia martwych natur i modela, szkice plenerowe. Ćwiczenia poprzedzone są wprowadzeniem i pokazem przykładów[reprodukcji].

Studenci badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia[skrótu], poznają ton i różnice walorowe, konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły.

Po wprowadzeniu w temat i problematykę plastyczną i techniczną (pokaz reprodukcji,materiałów) studenci wykonują ćwiczenie z indywidualną korektą.Co pewien czas odbywa się indywidualny przegląd wykonywanych ćwiczeń.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury

i kształtowania jej obrazu na płaszczyżnie przy pomocy mediów

rysunkowych.

Pełny opis:

Podstawowe tematy to martwa natura, model i plener.

Studenci wykonują szkice i studia z natury, badają kształty i ich różnice

zależne od kąta patrzenia (skrótu), poznają ton i różnice walorowe,

konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły. Poznają sposoby komponowania przy pomocy różnych rodzajów rysunku-linia,plama,

walor, światłocień, faktura. Kształtują formy uproszczone- syntetyczne i złożone, rozbudowane o wielu szczegółach.

Poznają różne techniki rysunkowe:węgiel, ołówek, pastel, tusz i pędzel.

Literatura:

- Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011

- K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982.

- R.Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978

- T.Pignatti, Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006

- A.Gair, Podręcznik artysty, Warszawa,Muza,1997

- S.Simblet , Rysunek-podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia kończą się w każdym semestrze zaliczeniem na ocenę.

Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń.

Na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Prowadzący grup: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest rozbudowa umiejętności rysunkowych studentów, poprzez wprowadzenie nowych zagadnień, takich jak: sposoby komponowania ,rysunek wystudiowany(studium wielogodzinne),stylizacja,sposoby przenoszenia rysunków

Pełny opis:

Komponowanie to wielokrotne szkicowanie i wybór najtrafniejszej wersji;

Studium wielogodzinne służy drobiazgowemu opracowaniu tematu;

Stylizacja to próba nadania rysunkowi pewnych określonych cech charakterystycznych dla pewnych okresów w historii sztuki;

Przenoszenie rysunku to sposób na tworzenie z małych koncepcji dużych kompozycji;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Prowadzący grup: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest rozbudowa umiejętności rysunkowych studentów, poprzez wprowadzenie nowych zagadnień, takich jak: sposoby komponowania ,rysunek wystudiowany(studium wielogodzinne),stylizacja,sposoby przenoszenia rysunków

Pełny opis:

Komponowanie to wielokrotne szkicowanie i wybór najtrafniejszej wersji;

Studium wielogodzinne służy drobiazgowemu opracowaniu tematu;

Stylizacja to próba nadania rysunkowi pewnych określonych cech charakterystycznych dla pewnych okresów w historii sztuki;

Przenoszenie rysunku to sposób na tworzenie z małych koncepcji dużych kompozycji;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Prowadzący grup: Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest rozbudowa umiejętności rysunkowych studentów, poprzez wprowadzenie nowych zagadnień, takich jak: sposoby komponowania ,rysunek wystudiowany(studium wielogodzinne),stylizacja,sposoby przenoszenia rysunków

Pełny opis:

Komponowanie to wielokrotne szkicowanie i wybór najtrafniejszej wersji;

Studium wielogodzinne służy drobiazgowemu opracowaniu tematu;

Stylizacja to próba nadania rysunkowi pewnych określonych cech charakterystycznych dla pewnych okresów w historii sztuki;

Przenoszenie rysunku to sposób na tworzenie z małych koncepcji dużych kompozycji;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)