Pracownia rysunku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PRY-3Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia rysunku |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności rysunkowe,znajomość anatomii plastycznej,znajomość technik rysunkowych |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe(ćwiczenia w pracowni)-45 w semestrze Praca indywidualna studenta(szkice i rysunki studyjne poza ćwiczeniami)-15 Łącznie-60 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną - K W01 - wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju - K W02 - posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego - K W10 - zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych - K W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych - K U10 - posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie - K U11 - potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i współczesnych) - K U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej - K K02 - zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K K05 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - K K06 |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia rysunkowe: szkice i studia martwych natur i modela, szkice plenerowe. Ćwiczenia poprzedzone są wprowadzeniem i pokazem przykładów[reprodukcji]. Studenci badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia[skrótu], poznają ton i różnice walorowe, konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły. Po wprowadzeniu w temat i problematykę plastyczną i techniczną (pokaz reprodukcji,materiałów) studenci wykonują ćwiczenie z indywidualną korektą.Co pewien czas odbywa się indywidualny przegląd wykonywanych ćwiczeń. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury i kształtowania jej obrazu na płaszczyżnie przy pomocy mediów rysunkowych. |
Pełny opis: |
Podstawowe tematy to martwa natura, model i plener. Studenci wykonują szkice i studia z natury, badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia (skrótu), poznają ton i różnice walorowe, konstruują przy pomocy światłocienia iluzję bryły. Poznają sposoby komponowania przy pomocy różnych rodzajów rysunku-linia,plama, walor, światłocień, faktura. Kształtują formy uproszczone- syntetyczne i złożone, rozbudowane o wielu szczegółach. Poznają różne techniki rysunkowe:węgiel, ołówek, pastel, tusz i pędzel. |
Literatura: |
- Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011 - K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982. - R.Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978 - T.Pignatti, Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006 - A.Gair, Podręcznik artysty, Warszawa,Muza,1997 - S.Simblet , Rysunek-podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się w każdym semestrze zaliczeniem na ocenę. Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń. Na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest rozbudowa umiejętności rysunkowych studentów, poprzez wprowadzenie nowych zagadnień, takich jak: sposoby komponowania ,rysunek wystudiowany(studium wielogodzinne),stylizacja,sposoby przenoszenia rysunków |
|
Pełny opis: |
Komponowanie to wielokrotne szkicowanie i wybór najtrafniejszej wersji; Studium wielogodzinne służy drobiazgowemu opracowaniu tematu; Stylizacja to próba nadania rysunkowi pewnych określonych cech charakterystycznych dla pewnych okresów w historii sztuki; Przenoszenie rysunku to sposób na tworzenie z małych koncepcji dużych kompozycji; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT PRC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest rozbudowa umiejętności rysunkowych studentów, poprzez wprowadzenie nowych zagadnień, takich jak: sposoby komponowania ,rysunek wystudiowany(studium wielogodzinne),stylizacja,sposoby przenoszenia rysunków |
|
Pełny opis: |
Komponowanie to wielokrotne szkicowanie i wybór najtrafniejszej wersji; Studium wielogodzinne służy drobiazgowemu opracowaniu tematu; Stylizacja to próba nadania rysunkowi pewnych określonych cech charakterystycznych dla pewnych okresów w historii sztuki; Przenoszenie rysunku to sposób na tworzenie z małych koncepcji dużych kompozycji; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT PRC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Bińczyk, Magdalena Sitkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest rozbudowa umiejętności rysunkowych studentów, poprzez wprowadzenie nowych zagadnień, takich jak: sposoby komponowania ,rysunek wystudiowany(studium wielogodzinne),stylizacja,sposoby przenoszenia rysunków |
|
Pełny opis: |
Komponowanie to wielokrotne szkicowanie i wybór najtrafniejszej wersji; Studium wielogodzinne służy drobiazgowemu opracowaniu tematu; Stylizacja to próba nadania rysunkowi pewnych określonych cech charakterystycznych dla pewnych okresów w historii sztuki; Przenoszenie rysunku to sposób na tworzenie z małych koncepcji dużych kompozycji; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.