Pracownia rzeźby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PRz-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia rzeźby |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu anatomii człowieka, znajomość podstaw historii sztuki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe : 90 godzin (3ECTS) 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 25 godzin (1ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Rozumie zasady kształtowania bryły rzeźbiarskiej na podstawie obserwacji wybranego modelu. (K_W02) W2. Posiada wiedzę z zakresu anatomii plastycznej pozwalającą wykonać studium dłoni człowieka. (K_W10) W3. posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie podstaw liternictwa (K_W10) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Potrafi wykonać studium rzeźbiarskie na podstawie modelu gipsowego (K_U11) U2 - Posługuje się techniką modelunku w kształtowaniu form rzeźbiarskich (K_U11) U3 - Posiada umiejętności warsztatowe pozwalające wykonać literę kutą w miękkim kamieniu (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 Ma świadomość unikatowości dzieła sztuki, szczególnie rzeźbiarskiego, jego niepowtarzalności wynikającej z osobistego (intelektualnego, emocjonalnego) wpływu artysty na dzieło. (K_K01) K2. Ma poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę i dostrzega znaczenie programu kształcenia (K_K02) K3. Rozumie konieczność poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie anatomii plastycznej oraz posługiwania się narzędziami rzeźbiarskimi (K_K05) |
Metody dydaktyczne: | Zestaw ćwiczeń poszerzających pole obserwacji detalu anatomicznego i jego znaczenie w budowaniu wyrazu artystycznego dzieła. Od szkiców do studium. Podstawą jest obserwacja oraz doświadczenie uzupełnione wiedzą z zakresu anatomii. Metody eksponujące - pokaz, podające - opis, poszukujące - ćwiczenia i obserwacja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu trudności: artystycznych a także technicznych i technologicznych. Program obejmuje podstawowe i złożone zagadnienia rzeźby: rozwija umiejętności w zakresie prawidłowego konstruowania bryły rzeźbiarskiej, utrwala praktyczne wykorzystanie wiedzy w zakresie anatomii człowieka, przygotowuje i utrwala umiejętności w zakresie analizy obiektów przestrzennych w kontekście stylu historycznego, zgłębia zagadnienia tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego oraz nowych technik i technologii stosowanych w rzeźbie i konserwacji. Realizowane bloki tematyczne: - studium natury i jego interpretacje - wyraz dzieła w oparciu o detal anatomiczny, waga gestu, jego znaczenie w połączeniu z ekspresją - praca na bazie dokumentacji fotograficznej i materiałów źródłowych - detal architektoniczny - elementy ceramiki - liternictwo - kopia obiektu rzeźbiarskiego ( praca na podstawie obserwacji, pomiarów) - imitacje materiałów naturalnych - zagadnienia techniczne i technologiczne. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka (rozdział dotyczący anatomii dłoni) S. Simblet, Anatomia dla Artystów (rozdział dotyczący anatomii dłoni) Literatura uzupełniająca T. Gourevitch, Portret rzymski Sculpture From Antiquity to the Present Day, Wyd. Taschen E.H Gombrich, Zmysł porządku Tibor Szanto, Pismo i styl Gawin Ambrowe, Paul Harris „Typografia” |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: - zaliczenie każdego semestru odbywa się w oparciu o przegląd prac zrealizowanych w ramach semestru, dokonaną analizę, krytyczne omówienie realizacji zadań. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności) oraz realizacja wszystkich przewidzianych ćwiczeń. Wymagania dotyczące zaliczenia: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności) oraz realizacja wszystkich przewidzianych ćwiczeń. Każde z dwóch ćwiczeń jest oceniane w skali od 1-5. Na podstawie tych ocen jest wystawiana ocena końcowa. - na ocenę końcową składa się: poziom rozumienia realizowanych zadań (W1, W2, W3) biegłość manualna i techniczna, opanowanie warsztatu rzeźbiarskiego (U1, U2, U3,) jakość artystyczna i estetyczna, twórcza postawa w czasie realizacji zadań, zaangażowanie oraz aktywność (K1, K2, K3) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kośmiński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kośmiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów. Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania: 1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni. 2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej. |
|
Literatura: |
- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka - S. Simblet, Anatomia dla Artystów - Tibor Szanto, Pismo i styl |
|
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kośmiński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kośmiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów. Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania: 1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni. 2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej. |
|
Literatura: |
- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka - S. Simblet, Anatomia dla Artystów - Tibor Szanto, Pismo i styl |
|
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kośmiński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kośmiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów. Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania: 1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni. 2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej. |
|
Literatura: |
- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka (anatomia dłoni) - S. Simblet, Anatomia dla Artystów (anatomia dłoni) - Tibor Szanto, Pismo i styl (informacje dotyczące antykwy) |
|
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kośmiński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kośmiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów. Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania: 1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni. 2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej. |
|
Literatura: |
- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka (anatomia dłoni) - S. Simblet, Anatomia dla Artystów (anatomia dłoni) - Tibor Szanto, Pismo i styl (informacje dotyczące antykwy) |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.