Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia rzeźby

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PRz-2L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia rzeźby
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu anatomii człowieka, znajomość podstaw historii sztuki

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe : 90 godzin (3ECTS)

2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 25 godzin (1ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Rozumie zasady kształtowania bryły rzeźbiarskiej na podstawie obserwacji wybranego modelu. (K_W02)


W2. Posiada wiedzę z zakresu anatomii plastycznej pozwalającą wykonać studium dłoni człowieka. (K_W10)


W3. posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie podstaw liternictwa (K_W10)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - Potrafi wykonać studium rzeźbiarskie na podstawie modelu gipsowego (K_U11)


U2 - Posługuje się techniką modelunku w kształtowaniu form rzeźbiarskich

(K_U11)


U3 - Posiada umiejętności warsztatowe pozwalające wykonać literę kutą w miękkim kamieniu (K_U11)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 Ma świadomość unikatowości dzieła sztuki, szczególnie rzeźbiarskiego, jego niepowtarzalności wynikającej z osobistego (intelektualnego, emocjonalnego) wpływu artysty na dzieło. (K_K01)


K2. Ma poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę i dostrzega znaczenie programu kształcenia (K_K02)


K3. Rozumie konieczność poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie anatomii plastycznej oraz posługiwania się narzędziami rzeźbiarskimi (K_K05)

Metody dydaktyczne:

Zestaw ćwiczeń poszerzających pole obserwacji detalu anatomicznego i jego znaczenie w budowaniu wyrazu artystycznego dzieła.

Od szkiców do studium. Podstawą jest obserwacja oraz doświadczenie uzupełnione wiedzą z zakresu anatomii.

Metody eksponujące - pokaz, podające - opis, poszukujące - ćwiczenia i obserwacja

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- projektu

Skrócony opis:

Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów

Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu trudności: artystycznych a także technicznych i technologicznych. Program obejmuje podstawowe i złożone zagadnienia rzeźby: rozwija umiejętności w zakresie prawidłowego konstruowania bryły rzeźbiarskiej, utrwala praktyczne wykorzystanie wiedzy w zakresie anatomii człowieka, przygotowuje i utrwala umiejętności w zakresie analizy obiektów przestrzennych w kontekście stylu historycznego, zgłębia zagadnienia tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego oraz nowych technik i technologii stosowanych w rzeźbie i konserwacji.

Realizowane bloki tematyczne:

- studium natury i jego interpretacje - wyraz dzieła w oparciu o detal anatomiczny, waga gestu, jego znaczenie w połączeniu z ekspresją

- praca na bazie dokumentacji fotograficznej i materiałów źródłowych

- detal architektoniczny

- elementy ceramiki

- liternictwo

- kopia obiektu rzeźbiarskiego ( praca na podstawie obserwacji, pomiarów)

- imitacje materiałów naturalnych

- zagadnienia techniczne i technologiczne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka (rozdział dotyczący anatomii dłoni)

S. Simblet, Anatomia dla Artystów (rozdział dotyczący anatomii dłoni)

Literatura uzupełniająca

T. Gourevitch, Portret rzymski

Sculpture From Antiquity to the Present Day, Wyd. Taschen

E.H Gombrich, Zmysł porządku

Tibor Szanto, Pismo i styl

Gawin Ambrowe, Paul Harris „Typografia”

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia:

- zaliczenie każdego semestru odbywa się w oparciu

o przegląd prac zrealizowanych w ramach semestru, dokonaną analizę, krytyczne omówienie realizacji zadań. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności) oraz realizacja wszystkich przewidzianych ćwiczeń.

Wymagania dotyczące zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności) oraz realizacja wszystkich przewidzianych ćwiczeń.

Każde z dwóch ćwiczeń jest oceniane w skali od 1-5.

Na podstawie tych ocen jest wystawiana ocena końcowa.

- na ocenę końcową składa się:

poziom rozumienia realizowanych zadań (W1, W2, W3)

biegłość manualna i techniczna, opanowanie warsztatu rzeźbiarskiego (U1, U2, U3,)

jakość artystyczna i estetyczna, twórcza postawa w czasie realizacji zadań, zaangażowanie oraz aktywność (K1, K2, K3)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kośmiński
Prowadzący grup: Stanisław Kośmiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów.

Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie.

Pełny opis:

W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania:

1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni.

2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej.

Literatura:

- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka

- S. Simblet, Anatomia dla Artystów

- Tibor Szanto, Pismo i styl

Uwagi:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kośmiński
Prowadzący grup: Stanisław Kośmiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów.

Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie.

Pełny opis:

W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania:

1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni.

2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej.

Literatura:

- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka

- S. Simblet, Anatomia dla Artystów

- Tibor Szanto, Pismo i styl

Uwagi:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kośmiński
Prowadzący grup: Stanisław Kośmiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów.

Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie.

Pełny opis:

W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania:

1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni.

2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej.

Literatura:

- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka (anatomia dłoni)

- S. Simblet, Anatomia dla Artystów (anatomia dłoni)

- Tibor Szanto, Pismo i styl (informacje dotyczące antykwy)

Uwagi:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kośmiński
Prowadzący grup: Stanisław Kośmiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów.

Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie.

Pełny opis:

W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania:

1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni.

2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej.

Literatura:

- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka (anatomia dłoni)

- S. Simblet, Anatomia dla Artystów (anatomia dłoni)

- Tibor Szanto, Pismo i styl (informacje dotyczące antykwy)

Uwagi:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)