Pracownia rzeźby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PRz-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia rzeźby |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu anatomii człowieka, znajomość podstaw historii sztuki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 pkt ECTS 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe : 90 godzin 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 10 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W10: posiada rozszerzoną wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U11: posiada średnio zaawansowane umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie |
Metody dydaktyczne: | Zestaw ćwiczeń poszerzających pole obserwacji detalu anatomicznego i jego znaczenie w budowaniu wyrazu artystycznego dzieła. Od szkiców do studium. Podstawą jest obserwacja oraz doświadczenie uzupełnione wiedzą z zakresu anatomii. Metody eksponujące - pokaz, podające - opis, poszukujące - ćwiczenia i obserwacja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu trudności: artystycznych a także technicznych i technologicznych. Program obejmuje podstawowe i złożone zagadnienia rzeźby: rozwija umiejętności w zakresie prawidłowego konstruowania bryły rzeźbiarskiej, utrwala praktyczne wykorzystanie wiedzy w zakresie anatomii człowieka, przygotowuje i utrwala umiejętności w zakresie analizy obiektów przestrzennych w kontekście stylu historycznego, zgłębia zagadnienia tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego oraz nowych technik i technologii stosowanych w rzeźbie i konserwacji. Realizowane bloki tematyczne: - studium natury i jego interpretacje - wyraz dzieła w oparciu o detal anatomiczny, waga gestu, jego znaczenie w połączeniu z ekspresją - praca na bazie dokumentacji fotograficznej i materiałów źródłowych - detal architektoniczny - elementy ceramiki - liternictwo - kopia obiektu rzeźbiarskiego ( praca na podstawie obserwacji, pomiarów) - imitacje materiałów naturalnych - zagadnienia techniczne i technologiczne. |
Literatura: |
Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka S. Simblet, Anatomia dla Artystów - T. Gourevitch, Portret rzymski - Wydawnictwo Taschen, Sculpture From Antiquity to the Present Day - E.H Gombrich, Zmysł porządku -Tibor Szanto, Pismo i styl - Z. Wolski, Sztukatorstwo -Wzorniki sztukatorskie -Gawin Ambrowe, Paul Harris „Typografia” - Luca Melegati, Ceramika - publikacje internetowe z zakresu kultury i historii sztuki |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: - zaliczenie każdego semestru odbywa się w oparciu o przegląd prac zrealizowanych w ramach semestru, dokonaną analizę, krytyczne omówienie realizacji zadań - na ocenę składa się : obecność na zajęciach, zaangażowanie oraz aktywność, terminowość wykonania, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość manualna i techniczna, opanowanie warsztatu rzeźbiarskiego, jakość artystyczna i estetyczna , twórcza postawa w czasie realizacji zadań |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kośmiński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kośmiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów. Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania: studium natury oraz litera kuta w kamieniu. Semestr letni: 1. Studium dłoni - szkice rysunkowe (anatomiczna budowa dłoni) - wykonanie formy negatywowej dłoni (alginat) - pozytyw gipsowy - modelunek w glinie 2. Litera kuta w kamieniu (marmur) |
|
Literatura: |
- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka - S. Simblet, Anatomia dla Artystów - Tibor Szanto, Pismo i styl |
|
Uwagi: |
Wymagane jest posiadanie podstawowych narzędzi rzeźbiarskich |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kośmiński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kośmiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów. Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania: 1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni. 2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej. |
|
Literatura: |
- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka - S. Simblet, Anatomia dla Artystów - Tibor Szanto, Pismo i styl |
|
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kośmiński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kośmiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów. Głównym podejmowanym problemem jest studium z natury, praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz zagadnienie interpretacji w rzeźbie. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć zrealizowane są dwa zadania: 1. Studium detalu anatomicznego - dłoni. Modelunek w plastelinie na podstawie gipsowego odlewu dłoni. 2. Litera kuta w kamieniu. Wykucie wybranego wyrazu w kamieniu w kroju antykwy dwuelementowej, szeryfowej. |
|
Literatura: |
- Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka - S. Simblet, Anatomia dla Artystów - Tibor Szanto, Pismo i styl |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.