Pracownia rzeźby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PRz-2Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia rzeźby |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiada: podstawową wiedzę z zakresu anatomii człowieka, wykazuje się znajomością podstaw historii sztuki, dysponuje podstawowymi umiejętnościami dotyczącymi warsztatu rzeźbiarskiego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach - 90 godz. (3 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Definiuje problemy i zagadnienia dotyczące realizowanego zadania rzeźbiarskiego na poziomie średnio zaawansowanym. (K_W01) W2. Rozpoznaje relacje zachodzące między anatomiczną budową głowy modela a rzeźbiarskim studium portretowym na poziomie średnio zaawansowanym (K_W02) W3. Posiada średnio zaawansowaną wiedzę w zakresie rzeźby portretowej oraz procesu technologicznego wykonywania form gipsowych (K_W10) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Wykorzystuje technikę modelunku w kształtowaniu form rzeźbiarskich na poziomie średnio zaawansowanym (K_U11. K_U12) U2. Potrafi na podstawie wnikliwej obserwacji przeprowadzić analizę budowy głowy modela i wykonać studium rzeźbiarskie na poziomie średnio zaawansowanym (K_U11, K_U14) U3. Posiada umiejętności wykonywania form gipsowych na poziomie średnio zaawansowanym (K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 Ma świadomość unikatowości dzieła sztuki, szczególnie rzeźbiarskiego, jego niepowtarzalności wynikającej z osobistego (intelektualnego, emocjonalnego) wpływu artysty na dzieło. (K_K01) K2. Ma poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę i dostrzega znaczenie programu kształcenia (K_K02) K3. Dostrzega własne ograniczenia, rozumie konieczność poszerzania swojej świadomości w zakresie kształtowania przestrzennego i jego wpływ na głębię doświadczania pola, jakim jest rzeźba. (K_K05) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca:- Wykład informacyjny - wprowadzenie, omówienie poszczególnych zagadnień przed rozpoczęciem ćwiczenia - Opis budowy anatomicznej głowy człowieka w oparciu o pozującego modela i pomoce dydaktyczne (czaszka człowieka, atlas anatomiczny) Metoda dydaktyczna eksponująca: - Pokaz ilustracji i przykładowych prac studentów - Przegląd i omawianie postępów pracy Metoda dydaktyczna poszukująca: - Ćwiczenie rzeźbiarskie z korektą prowadzącego ćwiczenia - Ćwiczenie sztukatorskie z zakresu wykonywania form gipsowych i odlewów gipsowych - Obserwacja i rozmowa na temat poszczególnych etapów pracy. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Pracownia Rzeźby należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Głównym podejmowanym zagadnieniem jest studium z natury ( w oparciu o pracę z modelem) oraz zadanie sztukatorskie dotyczące wykonywania form gipsowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot Pracownia Rzeźby realizowany jest w formie ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu trudności również technicznych i technologicznych. W ramach przedmiotu realizowane są zadania: 1. Portretowe studium głowy człowieka -studium natury i praca na podstawie obserwacji modela. 2. Wykonanie gipsowej formy traconej i formy sztuczkowej oraz odlewów gipsowych i wycisków w glinie ceramicznej. Program zakłada: - rozwijanie umiejętności w zakresie obserwacji natury, analizy formy rzeźbiarskiej, wrażliwości na relacje przestrzenne - umiejętność wykonania i wykorzystania form gipsowych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Sinelnikow, Atlas Anatomii Człowieka, rozdział poświęcony anatomii głowy S. Simblet, Anatomia dla Artystów, str 46-61 Literatura uzupełniająca: Z. Wolski, Sztukatorstwo, rozdział: Wykonywanie odlewów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena wystawiana jest w oparciu o przegląd zrealizowanych prac rzeźbiarskich. Na ocenę składa się: - umiejętność poprawnego wykonania portretowego studium głowy człowieka na podstawie obserwacji modela, poziom artystyczny wykonanych prac ( U2, W2, W3) - znajomość i właściwe wykorzystanie techniki modelunku w glinie podczas kształtowania bryły rzeźbiarskiej (W1, U1) - umiejętność poprawnego wykonania form gipsowych (forma tracona, forma sztuczkowa) (W3, U3) - świadomość poziomu własnych umiejętności plastycznych i potrzeby dalszego rozwijania tych umiejętności (K3) - sumienne wypełnianie zobowiązań wynikających z programu nauczania (K2) Ocena jest wystawiana na podstawie procentowego spełniania powyższych kryteriów: ndst < 50 % dst - 51-60%) dst plus - 61-70% db - 71-80% db plus - 81-90% bdb - 91-100% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wierzbicki | |
Prowadzący grup: | Maciej Wierzbicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Pracownia Rzeźby prowadzony jest dla studentów kierunku Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki specjalności konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i elementów architektonicznych. Należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów. Głównymi podejmowanymi zagadnieniami są: studium z natury ( w oparciu o pracę z modelem), praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz temat interpretacji w rzeźbie |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Pracownia Rzeźby realizowany jest w formie ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu trudności również technicznych i technologicznych. W ramach przedmiotu realizowane są 2 zadania: studium natury i praca na podstawie obserwacji modela oraz wykonanie gipsowej formy traconej i sztuczkowej. Program zakłada: - rozwijanie umiejętności w zakresie obserwacji natury, analizy formy rzeźbiarskiej, wrażliwości na relacje przestrzenne - umiejętność wykonania i wykorzystania form gipsowych Semestr zimowy: - portret na podstawie obserwacji "z modela", - forma gipsowa, odlew w gipsie, wycisk w glinie ceramicznej |
|
Literatura: |
Jak w części A |
|
Uwagi: |
Wymagane jest posiadanie podstawowych narzędzi rzeźbiarskich ( noże, szpachle, narzędzia precyzyjne w zależności od potrzeb) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wierzbicki | |
Prowadzący grup: | Maciej Wierzbicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Pracownia Rzeźby prowadzony jest dla studentów kierunku Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki specjalności konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i elementów architektonicznych. Należy do grupy przedmiotów o charakterze artystycznym. Ćwiczenia służą rozwijaniu zdolności i umiejętności niezbędnych w wykonywaniu zawodu konserwatora dzieł sztuki. Realizowane są wg stopniowania trudności i złożoności podejmowanych problemów. Głównymi podejmowanymi zagadnieniami są: studium z natury ( w oparciu o pracę z modelem), praca na podstawie dokumentacji i materiałów źródłowych oraz temat interpretacji w rzeźbie |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Pracownia Rzeźby realizowany jest w formie ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu trudności również technicznych i technologicznych. W ramach przedmiotu realizowane są 2 zadania: studium natury i praca na podstawie obserwacji modela oraz wykonanie gipsowej formy traconej i sztuczkowej. Program zakłada: - rozwijanie umiejętności w zakresie obserwacji natury, analizy formy rzeźbiarskiej, wrażliwości na relacje przestrzenne - umiejętność wykonania i wykorzystania form gipsowych Semestr zimowy: - portret na podstawie obserwacji "z modela", - forma gipsowa, odlew w gipsie, wycisk w glinie ceramicznej |
|
Literatura: |
Jak w części A |
|
Uwagi: |
Wymagane jest posiadanie podstawowych narzędzi rzeźbiarskich ( noże, szpachle, narzędzia precyzyjne w zależności od potrzeb) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wierzbicki | |
Prowadzący grup: | Maciej Wierzbicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części A |
|
Pełny opis: |
Jak w części A |
|
Literatura: |
Jak w części A |
|
Uwagi: |
Wymagane jest posiadanie podstawowych narzędzi rzeźbiarskich ( noże, szpachle, narzędzia precyzyjne w zależności od potrzeb) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.