Praktyka terenowa z badań architektonicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PT1-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka terenowa z badań architektonicznych |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe opanowanie zasad rysunku odręcznego i technicznego; znajomość historii technik budowlanych; umiejętność korzystania z wiedzy z zakresu historii architektury; umiejętność przeprowadzenia kwerendy archiwalnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia: 12 dni x 4 godz. = 48 godzin 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: kwerenda merytoryczna (źródłowa i bibliograficzna), wstępne opracowywanie poszczególnych części dokumentacji 12 dni x 3 godz. = 36 godziny Łącznie 84 godziny |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08, ma szczegółową wiedzę w zakresie współczesnych kierunków rozwoju badań nad sztuką (zwłaszcza w wybranych obszarach), H2A_W06, K_W11, zna i rozumie na poziomie pogłębionym metody analizy, interpretacji i wartościowania zabytków jako składników dziedzictwa kulturowego, H2A_W07, K_W12, uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i zastosowania metod danej dziedziny nauk o sztuce (konserwatorstwo, muzealnictwo, historia sztuki, zabytkoznawstwo) do konkretnych zadań i problemów badawczych(w wybranych obszarach), H2A_W07, K_w13, jest przygotowany do podejmowania badań szczegółowych i prac analitycznych w praktyce zawodowej danej specjalności, H2A_W08. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02, w sposób krytyczny czyta, analizuje i zestawia zastaną literaturę przedmiotu, w oparciu o którą przygotowuje krytyczny stan badań do problemu i wyprowadza z niego szczegółowy kwestionariusz badawczy, H2A_U01, H2A_U07, K_U04, szczegółowo analizuje problemy badawcze w wybranym obszarze ochrony dóbr kultury, posługując się metodami i narzędziami badawczymi, konsultowanymi przez opiekunów naukowych, H2A_U02, H2A_U05, K_U9, potrafi przeprowadzić merytoryczną argumentację, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułuje wnioski i tworzy syntetyczne podsumowania w zakresie nauk o sztuce. H2A_U06. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01, ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego,którego kierunki sam wyznacza, H2A_K01, K_K04, jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie, jest gotów do podjęcia stosownego działania, K2A_K04, K2A_K05. |
Metody dydaktyczne: | Metoda ćwiczeniowa polegająca na określeniu zakresu zadań do wykonania, znalezienia odpowiedniej formy analizy oraz rejestracji wniosków. Stała opieka nad logicznym uzasadnieniem rekonstruowanych zdarzeń budowlanych na podstawie ugruntowanej wiedzy z zakresu historii technik budowlanych oraz linii rozwojowych detalu architektonicznego. Ciągła korekta stosowania zasad interpretacji graficznej analizowanych węzłów badawczych. Ukierunkowane rozpoznawanie wartości zabytkowych i wstępne określanie wniosków konserwatorskich. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przygotowanie studentów do wykonywania analizy struktury budowlanej zabytkowej architektury w terenie. Samodzielność w określaniu niezbędnego zakresu badań, rozpoznawaniu kolejności nawarstwień historycznych. |
Pełny opis: |
Zgromadzenie materiałów i opracowań historycznych dostępnych w stosownym urzędzie konserwatorskim – przed rozpoczęciem praktyk. Uzyskanie zgody z urzędu na prowadzenie ćwiczeń badawczych. Wstępne rozpoznanie badanego obiektu z pomocą dokumentacji pomiarowo-rysunkowej; omówienie dotychczasowego stanu badań i wiedzy na temat badanego obiektu lub typu budowlanego; określenie i lokalizacja stref do szczegółowego rozpracowania; dokumentacja fotograficzna poprzedzająca badania; przedstawienie zasad prowadzenia badań oraz stosowanych kryteriów badawczych; podział grupy studentów na mniejsze zespoły i przydzielenie prac; praca studentów w zespołach relacjonowana codziennymi sprawozdaniami w formie szkiców terenowych rejestrowanych na opracowanych podkładach inwentaryzacyjnych oraz rysunkach szczegółowych; konfrontacja wniosków zgromadzonych przez zespoły badawcze; wypracowanie wstępnego rozwarstwienia chronologicznego; robocze opracowanie badań w postaci analizy dostępnych i odkrytych w czasie badań węzłów, chronologii faz budowlanych oraz wstępnego wartościowania; równolegle rejestrowana dokumentacja fotograficzna analizowanych węzłów; zgromadzenie kompletu materiałów do kameralnego opracowania w semestrze zimowym |
Literatura: |
Jak do przedmiotu Badania architektoniczne - budownictwo murowane, budownictwo drewniane |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych sfinalizowane wykonaniem dokumentacji z przeprowadzonych badań (maksymalna nieobecność: 20%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.