Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praktyka terenowa z badań architektonicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PT1-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka terenowa z badań architektonicznych
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe opanowanie zasad rysunku odręcznego i technicznego; znajomość historii technik budowlanych; umiejętność korzystania z wiedzy z zakresu historii architektury; umiejętność przeprowadzenia kwerendy archiwalnej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia: 12 dni x 4 godz. = 48 godzin

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: kwerenda merytoryczna (źródłowa i bibliograficzna), wstępne opracowywanie poszczególnych części dokumentacji 12 dni x 3 godz. = 36 godziny

Łącznie 84 godziny

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W08, ma szczegółową wiedzę w zakresie współczesnych kierunków rozwoju badań nad sztuką (zwłaszcza w wybranych obszarach), H2A_W06,

K_W11, zna i rozumie na poziomie pogłębionym metody analizy, interpretacji i wartościowania zabytków jako składników dziedzictwa kulturowego, H2A_W07,

K_W12, uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i zastosowania metod danej dziedziny nauk o sztuce (konserwatorstwo, muzealnictwo, historia sztuki, zabytkoznawstwo) do konkretnych zadań i problemów badawczych(w wybranych obszarach), H2A_W07,

K_w13, jest przygotowany do podejmowania badań szczegółowych i prac analitycznych w praktyce zawodowej danej specjalności, H2A_W08.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02, w sposób krytyczny czyta, analizuje i zestawia zastaną literaturę przedmiotu, w oparciu o którą przygotowuje krytyczny stan badań do problemu i wyprowadza z niego szczegółowy kwestionariusz badawczy, H2A_U01, H2A_U07,

K_U04, szczegółowo analizuje problemy badawcze w wybranym obszarze ochrony dóbr kultury, posługując się metodami i narzędziami badawczymi, konsultowanymi przez opiekunów naukowych, H2A_U02, H2A_U05,

K_U9, potrafi przeprowadzić merytoryczną argumentację, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułuje wnioski i tworzy syntetyczne podsumowania w zakresie nauk o sztuce. H2A_U06.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01, ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego,którego kierunki sam wyznacza, H2A_K01,

K_K04, jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie, jest gotów do podjęcia stosownego działania, K2A_K04, K2A_K05.

Metody dydaktyczne:

Metoda ćwiczeniowa polegająca na określeniu zakresu zadań do wykonania, znalezienia odpowiedniej formy analizy oraz rejestracji wniosków. Stała opieka nad logicznym uzasadnieniem rekonstruowanych zdarzeń budowlanych na podstawie ugruntowanej wiedzy z zakresu historii technik budowlanych oraz linii rozwojowych detalu architektonicznego. Ciągła korekta stosowania zasad interpretacji graficznej analizowanych węzłów badawczych. Ukierunkowane rozpoznawanie wartości zabytkowych i wstępne określanie wniosków konserwatorskich.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Przygotowanie studentów do wykonywania analizy struktury budowlanej zabytkowej architektury w terenie. Samodzielność w określaniu niezbędnego zakresu badań, rozpoznawaniu kolejności nawarstwień historycznych.

Pełny opis:

Zgromadzenie materiałów i opracowań historycznych dostępnych w stosownym urzędzie konserwatorskim – przed rozpoczęciem praktyk. Uzyskanie zgody z urzędu na prowadzenie ćwiczeń badawczych.

Wstępne rozpoznanie badanego obiektu z pomocą dokumentacji pomiarowo-rysunkowej; omówienie dotychczasowego stanu badań i wiedzy na temat badanego obiektu lub typu budowlanego; określenie i lokalizacja stref do szczegółowego rozpracowania; dokumentacja fotograficzna poprzedzająca badania; przedstawienie zasad prowadzenia badań oraz stosowanych kryteriów badawczych; podział grupy studentów na mniejsze zespoły i przydzielenie prac; praca studentów w zespołach relacjonowana codziennymi sprawozdaniami w formie szkiców terenowych rejestrowanych na opracowanych podkładach inwentaryzacyjnych oraz rysunkach szczegółowych; konfrontacja wniosków zgromadzonych przez zespoły badawcze; wypracowanie wstępnego rozwarstwienia chronologicznego; robocze opracowanie badań w postaci analizy dostępnych i odkrytych w czasie badań węzłów, chronologii faz budowlanych oraz wstępnego wartościowania; równolegle rejestrowana dokumentacja fotograficzna analizowanych węzłów; zgromadzenie kompletu materiałów do kameralnego opracowania w semestrze zimowym

Literatura:

Jak do przedmiotu Badania architektoniczne - budownictwo murowane, budownictwo drewniane

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych sfinalizowane wykonaniem dokumentacji z przeprowadzonych badań (maksymalna nieobecność: 20%).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)