Problematyka zabytkoznawcza architektury drewnianej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PZAD-1Z-K-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Problematyka zabytkoznawcza architektury drewnianej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wskazane jest przede wszystkim posiadanie wiedzy z historii i organizacji technik budownictwa, historii technik budowlanych z elementami materiałoznawstwa, konserwacji zabytków architektury, historii i teorii ochrony i konserwacji zabytków. Wykłady i ćwiczenia są bezpośrednio związane z ćwiczeniami z badań architektonicznych obiektów drewnianych. Tworzą także podstawy do zajmowania się architekturą drewnianą w ramach pracy magisterskiej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w wykładach – 15 - udział w ćwiczeniach – 15 - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów – 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do wykładu – 5 - przygotowanie do ćwiczeń – 5 - pisanie prac, projektów – 20 - czytanie literatury – 15 - przygotowanie do kolokwium – - przygotowanie do egzaminu – 10 Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - student ma szczegółową orientację na obszarze architektury drewnianej wybranych regionów i okresów (K_W04) W2 - student uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i zastosowania metod badawczych w odniesieniu do architektury drewnianej (K_W12) W3 - student jest przygotowany do podejmowania badań nad architekturą drewnianą w praktyce zawodowej (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - szczegółowo analizuje problemy badawcze wybranego zabytku architektury drewnianej, posługując się metodami i narzędziami badawczymi, konsultowanymi przez opiekunów naukowych (K_U4) U2 - student samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki prowadzonych przez siebie analiz wybranego zabytku architektury drewnianej, z wykorzystaniem różnych form i w różnych mediów (K_U5) U3 - student swobodnie stosuje aparat naukowy, fachowy język i terminologię, charakterystyczną dla architektury drewnianej (K_14,) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza (K_K01) K2 - student jest wrażliwy na problematykę zabytkoznawczą architektury drewnianej, właściwego podejścia do jej materialnej substancji (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady problemowe, wykłady konwersatoryjne, ćwiczenia, referaty. Zajęcia będą zrealizowane w formie zdalnej w Zoom Meetings. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zapoznanie i oswojenie studenta poprzez wykłady i ćwiczenia z problematyką zabytkoznawczą architektury drewnianej. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie studenta w podstawy problematyki zabytkoznawczej architektury drewnianej od terminologii poprzez proces budowlany do różnych typów konstrukcyjnych i ich regionalnych oraz czasowych odmian. Pogłębienie zdobytej podczas wykładów znajomości/wiedzy dotyczącej problematyki zabytkoznawczej architektury drewnianej poprzez samodzielną analizę/samodzielne badanie jednego obiektu/jednej grupy oraz prezentację wyników w formie referatu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Arlet J., Drewniane budownictwo szkieletowe na Pomorzu Zachodnim, Szczecin 2004. - Arszyński M., Drewno jako budulec w Prusach krzyżackich – przyczynek do badań nad rolą drewna w budownictwie średniowiecznym, [w:] Zabytkowe budowle drewniane i stolarka okienna wobec współczesnych zagrożeń, red. E. Okoń, Toruń 2005, s. 95-111. - Binding G., Mainzer U., Wiedenau A., Kleine Kunstgeschichte des deutschen Fachwerkbaus, Darmstadt 1989. - Binding G., Roggatz A. (Hrsg.), Fachterminologie für den historischen Holzbau. Fachwerk – Dachwerk, Köln 1990 - Schäfer C., Deutsche Holzbaukunst: die Grundlagen der deutschen Holzbauweisen in ihrer konstruktiven und formalen Folge, Dresden 1937. - Jankowski A., Kościoły drewniane o zdwojonej konstrukcji ścian w Wielkopolsce, Bydgoszcz 2009. - Pokropek M. i W., Tradycyjne budownictwo w Polsce. Tom I. Budownictwo ludowe. Chałupy i ich regionalne zróżnicowanie, Warszawa 1995. - Pokropek M. i W., Tradycyjne budownictwo w Polsce. Tom II. Budownictwo sakralne, Warszawa 1996. - Phleps H., Holzbaukunst. Der Blockbau, Karlsruhe 1942. - Phleps H., Alemannische Holzbaukunst, Wiesbaden 1967. - Ruszczyk G., Drewniane kościoły w Polsce 1918-1939. Tradycja i nowoczesność, Warszawa 2001. - Ruszczyk G,. Architektura drewniana w Polsce, Warszawa 2009. - Sadkowski T., Drewniana architektura sakralna na Pomorzu Gdańskim w XVIII-XX wieku, Gdańsk 1997. - Schadwinkel H.-T., Das Werkzeug des Zimmermanns, Hannover 1986. - Trocka-Leszczyńska E., Wiejska zabudowa mieszkaniowa w regionie sudeckim, Wrocław 1995 - Tajchman J., Kościół w Krupach. Próba odtworzenia pierwotnej postaci, [w:] Ocalić dla przyszłości. Studia ofiarowane Profesorowi Ryszardowi Brykowskiemu. Warszawa 2003, s. 71-93. - Tondos B., Styl zakopiański i zakopiańszczyzna, Wrocław-Warszawa-Karków 2004 - Werner P., Das Bundwerk. Eine alte Zimmermannskunst. Konstruktion Gestaltung Ornamentik, München 1988. Literatura uzupełniająca: - Bennert K., Umgebindehäuser, Berlin 1988. - Delitz F., Umgebinde im Überblick. Zu Fragen der Geschichte, Verbreitung und landschaftlichen Ausprägung einer Volksbauweise, Zittau 1987. - Fachwerkbauten in Mecklenburg-Vorpommern, Brandenburg, Sachsen-Anhalt, Sachsen, Berlin-München 1992. - Grossmann U., Der Fachwerkbau, Köln 1986. - Hansen H. J. (Hrsg.), Holzbaukunst. Eine Geschichte der abendländischen Holzarchitektur und ihrer Konstruktionselemente, Hamburg 1969. - Hähnel J., Umgebinde. Studien zum Gefüge des Bauernhauses im mitteldeutschen Osten und seiner Stellung im Hausbau Mitteleuropas, Münster 1968. - Imhof M., Historisches Fachwerk: zur Architekturgeschichte im 19. Jahrhundert in Deutschland, England (Old English Style), Frankreich, Österreich der Schweiz und den USA, Bamberg 1996. - Lachner C., Geschichte der Holzbaukunst in Deutschland, Leipzig 1887. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z wykładów wystawiana jest na podstawie egzaminu. Student może otrzymać maksymalnie 33 pkt. ndst - 18 pkt (55%) dst- 19-21 pkt (58%-64%) dst plus- 22-24 pkt (67%-73%) db- 25-27 pkt (76%-82%) db plus- 28-30 pkt (85-91%) bdb- 31-33 pkt (94-100%) Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie obecności i wygłoszonego referatu (50%-10 pkt) oraz wykonanej dokumentacji wybranego obiektu architektury drewnianej (50%-10 pkt). Student może otrzymać maksymalnie 20 pkt. ndst - 11 pkt (59%) dst- 12-13 pkt (60%-69%) dst plus- 14-16 pkt (70%-75%) db- 17 pkt (76%-85%) db plus- 18 pkt (86-94%) bdb- 19-20 pkt (95-100%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ulrich Schaaf | |
Prowadzący grup: | Ulrich Schaaf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A |
|
Pełny opis: |
Identyczny jak w części A |
|
Literatura: |
identaczna jak w części A |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ulrich Schaaf | |
Prowadzący grup: | Ulrich Schaaf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A |
|
Pełny opis: |
Identyczny jak w części A |
|
Literatura: |
identaczna jak w części A |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ulrich Schaaf | |
Prowadzący grup: | Ulrich Schaaf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A |
|
Pełny opis: |
Identyczny jak w części A |
|
Literatura: |
identaczna jak w części A |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.