Proseminarium z historii sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PzHSz-2Z-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium z historii sztuki |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n1) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie egzaminów kursowych na pierwszym roku. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin proseminarium Samodzielna praca, zbieranie materiału i pisanie pracy 150 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu wśród nauk humanistycznych historii sztuki, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej {K_W01}. Student nabywa wiedzę o warsztacie naukowym historyka sztuki niezbędnym do napisania pracy proseminaryjnej (naukowej) Posiada wiedzę o aparacie naukowym, zna zasady przeprowadzania kwerendy i korzystania ze specjalistycznej literatury.{K_W14, K_W16.} Zna i rozumie rozwinięte metody naukowe historyka sztuki, które służą do poprawnej analizy, interpretacji, datowania i oceny dzieła sztuki {K_W14} Zna podstawową terminologię niezbędną w warsztacie historyka sztuki {K_W02} Ma wiedzę o interdyscyplinarnym charakterze interpretacji dzieła sztuki {K_W11} |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Samodzielnie posługuje się metodami historyka sztuki, służącymi do poprawnej analizy zabytków oraz innych problemów badawczych historii sztuki {K_U04}. Umie posłużyć się aparatem naukowym niezbędnym do pisania pracy naukowej z historii sztuki {K_U22} Samodzielnie wyszukuje specjalistyczną literaturę - przeprowadza kwerendę oraz selekcjonuje informację {K_U01} Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę niezbędną do pisania pracy seminaryjnej i ma podstawową umiejętność samodzielnego przygotowania pracy pisemnej o charakterze naukowym w oparciu o warsztat badawczy historyka sztuki {K_U06, K_U21} W oparciu o kwerendę bibliograficzną umie przygotować stan badań do problemu i wyprowadzić z niego podstawowy kwestionariusz badawczy {K_U02} Ma podstawowe umiejętności w zakresie krytycznego podejścia do literatury z dziedziny historii sztuki (typy publikacji, charakter wywodów, ocena argumentacji itd.) Potrafi przeprowadzić merytoryczną argumentację z wykorzystaniem poglądów innych autorów {K_U03, K_U19} |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków,rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego {K_K01} Rozumie konieczność profesjonalnego, monograficznego badania dzieł sztuki, niezbędnego do podejmowania odpowiedzialnych decyzji związanych z ich ochroną {K_K05} |
Metody dydaktyczne: | jak zaznaczono |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Podstawowe przygotowanie studenta do pisania prac monografciznych w oparciu o warsztat badawczy historii sztuki |
Pełny opis: |
Ogólne wprowadzenie do aparatu naukowego (typy publikacji, sposoby sporządzania przypisów, opracowywanie literatury). Wybór tematu do monograficznego opracowania. Przygotowanie stanu badań celem wyprowadzenia podstawowywch problemów badawczych (wprowadzenie do kwestionariusza badawczego, kwerenda biblioteczna – sporządzenie bibliografii z uwzględnieniem literatury rodzimej i w miarę możliwości obcojęzycznej, przygotowanie pisemnego stanu badań). Przygotowanie konspektu i praca nad zestawieniem wiedzy z wybranego tematu, z wykorzystaniem podstawowych metod historii sztuki (uporządkowanie wiedzy pod kątem historycznym, stylistyczno-formalnym, ikonograficznym, typologicznym etc.). Kompilacja wiedzy i sformułowanie wniosków końcowych. |
Literatura: |
dla histowii i zabytkoznawstwa dzieł sztuki - mgr Mosingiewicz Aleksandra Mendykowa, Podstawy bibliografii, Warszawa 1981. Jerzy Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej (Na tle dyscyplin pokrewnych), wyd. 3 zmienione, Warszawa 1982. Marian Pawlak, Jerzy Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1993. Janina Wiercińska, Bibliografie historii sztuki [W:] Wstęp do historii sztuki, Warszawa 1973, s. 385-394. ........................................................................................................ związana z tematem pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie stanu badań do wybranego tematu. Warunkiem zaliczenia całości przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach, systematyczne referowanie postępów pracy oraz przedstawienie do oceny pracy końcowej w formie pisemnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.