Sztuka Afryki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SA-1L-KA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka Afryki |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty dla ścieżki specj. krytyka artystyczna rok 1, sem. zimowy Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem letni - ODK, krytyka artystyczna (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe (udział w wykładzie) – 30 h (1 ECTS) konsultacje 15 godz. (0,5 ECTS) 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do przygotowania się do egzaminu (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą, określenie metodologii badawczej ) – 75 h (2,5 ECTS) Łącznie 120 h (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student(ka) W1: Posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk o sztuce w zakresie sztuki etnicznej obszaru Afryki Subsaharyjskiej, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalnej
oraz integrować z metodami innych dyscyplin (K_W01) W2: Zna podstawy metodologiczne badań naukowych nad tradycyjną sztuką Afryki Subsaharyjskiej, uwzględniając metodologię rozwijaną w ramach ścieżki specjalnościowej krytyka artystyczna (K_W02) W3: Zna w stopniu zaawansowanym szczegółowe dzieje, teorie, doktryny i współczesne kierunki rozwoju ochrony dziedzictwa sztuki Afryki Subsaharyjskiej (K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student(ka) U1: Szczegółowo analizuje problemy i formułuje hipotezy w wybranym obszarze dotyczącym sztuki etnicznej Afryki Subsaharyjskiej, posługując się odpowiednimi metodami, pojęciami i narzędziami badawczymi, właściwymi dla nauk o sztuce, które twórczo dobiera / przystosowuje / lub samodzielnie opracowuje. W sposób krytyczny czyta i analizuje literaturę dotyczącą kultur i sztuki etnicznej Afryki Subsaharyjskiej (K_U02) U2: Potrafi integrować wiedzę z zakresu kultur i sztuki etnicznej Afryki Subsaharyjskiej z wiedzą z innych dyscyplin oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych z dylematami ochrony dóbr kultury (z naciskiem na ochronę dziedzictwa obszaru Afryki Subsaharyjskiej) i oceną podejmowanych w tym zakresie działań. Posiada umiejętność formułowania samodzielnych, krytycznych opinii o wytworach kulturowych sztuki Afryki (K_U03) U3: Potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy z zakresu sztuki Afryki Subsaharyjskiej z różnymi kręgami odbiorców (w tym środowiskiem specjalistycznym), z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji (K_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student(ka) K1: Podejmuje autonomiczne działania, zmierzające do kierowania swym stałym rozwojem naukowym i karierą zawodową, ukierunkowując także innych w tym zakresie (K_K02) K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania a w podejściu do dóbr kultury (z naciskiem na dobra kultury obszaru Afryki Subsaharysjkiej) kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych. Pojmuje znaczenie wpływu dziejów kontynentu na przemiany, jakie zaszły w sztuce Afryki (K_K03) K3: Jest gotowy do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym – potrafi być ofiarny i wytrwały w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie ochrony dóbr kultury regionu, kraju i świata z naciskiem na dziedzictwo sztuki obszaru Afryki Subsaharyjskiej (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: Wykład informacyjny (konwencjonalny); wykład konwersatoryjny Metoda dydaktyczna eksponująca - pokaz prezentacji Wykład przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej opatrzonej bogatym materiałem ilustracyjnym. Przewidziano przeprowadzenie zajęć w Muzeum Okręgowym w Toruniu (Muzeum Podróżników) w oparciu o eksponaty afrykańskie znajdujące się w zbiorach muzealnych. Zdalne nauczanie: W przypadku zdalnej nauki wykład ze Sztuki Afryki odbywa się z wykorzystaniem platform Ms Teams umożliwiającej prezentację materiałów przygotowanych przez prowadzącego oraz czynny udział studentów w zajęciach. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Wykłady obejmować będą podstawowe zagadnienia dotyczące sztuki etnicznej Afryki Subsaharyjskiej; recepcji obiektów afrykańskich w kulturze Zachodu oraz tematykę współczesnej sztuki „popularnej”. |
Pełny opis: |
Wykłady obejmą następujące zagadnienia: Zakres tematów: 1. Obszary kulturowe Afryki 2. Światopogląd Afryki Subsaharyjskiej 3. Sztuka Afryki i jej badania 4. Obiekty afrykańskie w kolekcjach zachodnich (recepcja obiektów afrykańskich: od gabinetów osobliwości do muzeum sztuki nowoczesnej); fascynacje rzeźbą i maskami afrykańskimi w sztuce europejskiej pocz. XXw. 5. Sztuka etniczna Afryki Subsaharyjskiej a. plastyka obrzędowa a zdobnictwo przedmiotów użytkowych b. style artystyczne c. wybrane przykłady tradycyjnych stylów plastycznych Afryki Zachodniej, Środkowej i Wschodniej d. wybrane przykłady zdobnictwa tradycyjnych przedmiotów użytkowych e. przemiany w sztuce tradycyjnej 6. Współczesna (pozaakademicka) sztuka Afryki Subsaharyjskiej a. współczesne malarstwo Afryki Wschodniej (wybrany przykłady) b. współczesna rzeźba Afryki Wschodniej (wybrane przykłady) c. sztuka dla turystów d. problemy klasyfikacyjne |
Literatura: |
Podstawowa literatura (do zapoznania w wybranych fragmentach) „African Art” https://www.mitpressjournals.org/loi/afar Bodrogi Tibor, Sztuka Czarnej Afryki, Zakład im. Ossolińskich, 1968. Buchalik Lucjan, Podyma Katarzyna, Bogolan, Korhogo i inne tkaniny Afryki Zachodniej, w: Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, (red.) A. Nadolska-Styczyńska, Łódź - Wrocław 2005, s. 261-269. Gromyko Anatolij, Maski i rzeźby Tropikalnej Afryki, Moskwa, „Uskucctwo”, 1984. Klajbor Ewa, Tingatinga. Nowoczesna szkoła malarstwa Tanzanii, Warszawa 2004. Korabiewicz Wacław, Makonde, wielcy rzeźbiarze, „Lud”, 1958-1959, s. 70-90. Korabiewicz Wacław, Sztuka Afryki w zbiorach polskich, Warszawa 1966. Kowalski Marek Arpad, Sztuka Afryki Wschodniej, „Etnografia Polska” 1971, t. XV, z. 2, s. 161-183.. Koziorowska Jolanta, Kolekcja sztuki Czokwe w zbiorach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, w: Afryka na progu XXI wieku. T. 1: Kultura i społeczeństwo, red. J. J. Pawlik, M. Szupejko, Warszawa 2009, s. 147-156. Koziorowska Jolanta, Od Ruvumy do Maputo, Warszawa 1984. Koziorowska Jolanta., Tingatinga, Malarstwo współczesnej Tanzanii, w: Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, (red.) A. Nadolska-Styczyńska, Łódź - Wrocław 2005, s. 270-276. Kultury Afryki. W świecie tradycji, przemian i znaczeń, red. A. Nadolska-Styczyńska, seria: Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, t. 4, Toruń 2009. Kuniewski Jerzy, Rzeźba Makonde, Katalog wystawy, Gdańsk 1988. Łapott Jacek, Dogonowie z Mali: społeczność tradycyjna w procesie zmian, Szczecin 2012. Maska afrykańska – między sacrum a profanum, red. L. Buchalik, K. Podyma, Żory-Katowice 2012. Pawłowska Aneta, Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych, Łódź 2013. Piłaszewicz Stanisław, Mitologia i religie Czarnej Afryki, Warszawa 2002. Piłaszewicz Stanisław, Religie Afryki, Warszawa 2000. Schreiber Hanna, Koncepcja „sztuki prymitywnej”. Odkrywanie, oswajanie i udomowianie Innego w świecie Zachodu”, Warszawa 2012. Sieber Roy, Out of Africa. Subsaharian Traditional Art. Catalogue, Dayton Art Inst. 2000. Sokolewicz Zofia, Mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 1986. Styczyńska Anna, Współczesna rzeźba Makonde w zbiorach Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym w Łodzi, „Prace i Materiały MAiEŁ”, 1989-1990, nr 29. Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach, praca zbiorowa, Szczecin 2014. Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, red. A. Pawłowska, J. Sowińska-Heim, Łódź 2016. Trojan Alina, Sztuka Czarnej Afryki, Wiedza Powszechna 1973. Wiśniewska Anna K., Styl Shetani. Nowoczesna rzeźba ludu Makonde z Tanzanii, Warszawa 2003. Literatura dodatkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach) Afryka na progu XXI wieku, t.1: Kultura i społeczeństwo, red. J. J. Pawlik, M. Szupejko, Warszawa 2009. Afryka i (post)kolonializm, pod red. A. Pawłowskiej i J. Sowińskiej-Heim, Łódź 2016. Buchalik Lucjan, Dogon y a gali. Dawny świat Dogonów, Żory [2011]. Clifford James, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. Ewa Dżurak i in., Warszawa 2000 (zwłaszcza rozdział: Władza i dialog w etnografii: inicjacja Marcla Griaule’a). Vorbrich Ryszard, Plemienna i postplemienna Afryka. Koncepcje i postaci wspólnoty w dawnej i współczesnej Afryce, Poznań 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny Kryteria oceniania ndst= 1-49% dost= 50 - 60% dost+ = 60%-70% db = 70% - 80% db+ = 80% - 90% bdb = 90%-100% W przypadku zajęć prowadzonych online, za pośrednictwem platformy MC Teams, weryfikacja wiedzy na poszczególnych etapach realizacji materiału (notatki z wykładu sprawdzane przez prowadzącego; możliwość opracowywania wybranych zagadnień). Dopuszczalna zamiana egzaminu na esej naukowy w przypadku nauczania zdalnego (W1 W2 W4 U1 U2 U3 K2) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Magdalena Nierzwicka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Magdalena Nierzwicka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.