Sztuka Azji XIX-XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SA-1Z-KA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka Azji XIX-XXI w. |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty dla ścieżki specj. krytyka artystyczna rok 1, sem. letni Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość dawnej sztuki Azji |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do przygotowania do egzaminu (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą, określenie metodologii badawczej): 30 Łącznie godzin: 60 (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1. Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz dynamice rozwojowej nowoczesnej i współczesnej sztuki Azji, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalnej oraz integrować z metodami innych dyscyplin.(K_W01). W 2. Zna podstawy metodologiczne badań naukowych w dziedzinie nowoczesnej i współczesnej sztuki Azji (K_W02) W 3.Ma szczegółową orientację w sztuce nowoczesnej i współczesnej Azji (K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1. Szczegółowo analizuje problemy i formułuje hipotezy dotyczące nowoczesnej i współczesnej sztuki Azji, posługując się odpowiednimi metodami, pojęciami i narzędziami badawczymi, które twórczo dobiera, przystosowuje lub samodzielnie opracowuje (K_U02). U 2.Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą z innych dyscyplin oraz stosować ją. w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych ze sztuką nowoczesną i współczesną Azji (K_U03). U 3. Potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy z zakresu nowoczesnej i współczesnej sztuki Azji z różnymi kręgami odbiorców (w tym środowiskiem specjalistycznym), z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji, w języku polskim i języku obcym (K_U04). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1. Podejmuje autonomiczne działania, zmierzające do kierowania swym stałym rozwojem naukowym w zakresie nowoczesnej i współczesnej sztuki Azji, ukierunkowując także innych w tym zakresie.(K_K02) K 2. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z nowoczesną i współczesną sztuką Azji, a w podejściu do dzieł azjatyckich kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych (K_K03). K 3.Jest gotowy do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym – potrafi być ofiarny i wytrwały w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie ochrony dóbr kultury Azji.(K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Wykład połączony z prezentacją multimedialną |
Skrócony opis: |
Wykłady mają na celu zaznajomienie studentów ze sztuką nowoczesną i współczesną Azji. Wskazane zostaną podstawy społeczno-kulturowe, szczególny nacisk zostanie położony zostanie na kontekst kolonialny i postkolonialny, bardzo istotny dla zjawisk artystycznych. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony prezentacji zjawisk, tendencji i kierunków artystycznych zachodzących w Azji w XIX, XX i XXIw. Przedmiotem zajęć jest rozległy obszar dotyczący sztuki wizualnej. W ujęciu problemowym przedstawione zostaną najważniejsze kierunki, ruchy artystyczne i tendencje, w kontekście historycznych, politycznych i kulturowych przemian oraz wzajemnych wpływów. Poruszone zostaną problemy związanego z: organizacją życia artystycznego w krajach azjatyckich, piętnem władzy, problematyką funkcjonowania artystów w rodzimym kraju oraz poza nim, recepcji sztuki azjatyckiej w krajach zachodnich oraz obecnością sztuki zachodniej w Azji - problem ‘odmienności’ kulturowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (do zapoznania w wybranych fragmentach) Mitter P., The Triumph of Modernism: India's Artists and the Avant-garde, 1922-47 , London 2007. Kim Youngna, Modern and Contemporary Art in Korea, Korea Foundation 2005 Chinese Art at the end of the Millennium ed. J. Clark, New ArtMedia Limited, Hong Kong 2000 Szmyt Monika, Współczesna sztuka chińska. Tradycja klasyczna, socrealizm, estetyka zachodnia, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2007 Kapur, Geeta. When Was Modernism: Essays on Contemporary Cultural Practice in India. New Delhi: Tulika, 2000. Dalmia, Y. (ed.), Indian Contemporary Art: post – Independence, New Delhi 1997 Contemporaneity: Contemporary Art in Indonesia, Shanghai, MOCA, 2010 Clark John, Modern Asian Art, University of Hawaii Press; 1998 Clark John, Asian Modernities: Chinese and Thai Art Compared, 1980 to 1999, University of Washington Press, 2011 Clark John, Modernities of Japanese Art, BRILL 2012 Clark John, Modernities of Chinese Art, BRILL 2009 Sloman Paul, Contemporary Art in the Middle East, Black Dog Publishing Limited, 2013 Eigner Saeb, Art of the Middle East: Modern and Contemporary Art of the Arab World and Iran, Merrell Publishers Limited, 2015 Clarke David James, Modern Chinese Art, Oxford University Press, 2000 Literatura ponadobowiązkowa Kim Youngna…, Art Council Korea, Seoul 2011 Contemporary Art in Asia: A Critical Reader, edited by Melissa Chiu and Benjamin Genocchio, Cambridge, MA: MIT Press, 2011 Buddha Mind in Contemporary Art, ed. J.Baas, M. J. Jacob, University of California Press 2004 Modern Indonesian Art – from Raden Saleh to Present Day, Bali, Koes Artbooks, 2010 Nowa strefa. Sztuka Chińska, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2003 Satō Dōshin, Modern Japanese Art and the Meiji State: The Politics of Beauty, Getty Publications, 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja umiejętności na podstawie egzaminu w formie ustnej (EW 1-3, U 1-3, K 1-3) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.