Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium dyplomowe artystyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-SDA-5L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe artystyczne
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Warunkiem uczestnictwa w seminarium artystycznym jest zaliczenie wszystkich przedmiotów od semestru 1-9.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury:30

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin z oceną):15


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, AJA_W01

K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju, AJA_W02

K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04

K_W10 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego, AJA_W05

K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych, AJA_U02, XJA_U02

K_W07 zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki, HJA_W01

K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04

K_U10 rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych, AJA_U08

K_U13 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk, AJA_U11, HJA_U04


K_U22 potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej, AJA_U18


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_KO1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji , AJA_K01, HJA_K01

K_K02 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, AJA_K02

K_K06 potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, AJA_K05



Metody dydaktyczne:

-klasyczna metoda problemowa


Skrócony opis:

Studenci wybierają i wykonują pracę artystyczną w dowolnej technice historycznej, wybranej przez siebie. Prze czym wykonaną pracę zabierają po zajęciach jako pamiątkę. Dozwolonym wariantem jest również napisanie syntetycznej pracy o wybranej przez studenta technice artystycznej lub technice i technologii wybranego artysty.

Pełny opis:

Celem seminarium jest zapoznanie studentów z rzadkimi technikami artystycznymi np. miedź strącana, bizmut strącany, miniatura portretowa na kości wołowej i podłożu imitującym kość słoniową... . W trakcie zajęć dostarczane są wszelkie informacje i pomoc praktyczna, które są niezbędne do rozwiązania wszelkich problemów przy realizacji poszczególnych zadań.

Literatura:

1. Cennini C., Rzecz o Malarstwie, Wrocław 1955.

2. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975.

3. Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.

4. Leonardo da Vinci, Traktat o malarstwie, Gdańsk 2006.

5. Slansky B., Technika Malarstwa. Materiały do malarstwa i konserwacji,

Tom I, Warszawa1960.

6. Ślesiński W., Techniki malarskie – spoiwa organiczne, Warszawa 1984.

7. Z. Brochwicz, Technika bizmutowa, Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, nr 16, 1972, s. 45-51.

8. Z. Brochwicz, Możliwości zastosowani metalicznej miedzi, strącanej na drodze mokrej w technikach pozłotniczych, , Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, nr 21, 1976, s. 59-76.

Literatura zalecana (uzupełniająca)

8. Anfam D. A. i in., Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 1999.

9. Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt ASP, Warszawa 1983

10. Cuevas S., Jak malować farbami akrylowymi, Łódź 1997.

11. Fromentin E., Mistrzowie dawni, Wrocław 1956.

12. Gutkowska-Dudek K., O pastelu i jego mistrzach, Warszawa 1982.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie oceny wykonanej przez studenta pracy artystycznej lub pisemnej.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)