Seminarium dyplomowe artystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SDA-5L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe artystyczne |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Warunkiem uczestnictwa w seminarium artystycznym jest zaliczenie wszystkich przedmiotów od semestru 1-9. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury:30 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin z oceną):15 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, AJA_W01 K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju, AJA_W02 K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04 K_W10 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego, AJA_W05 K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych, AJA_U02, XJA_U02 K_W07 zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki, HJA_W01 K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04 K_U10 rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych, AJA_U08 K_U13 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk, AJA_U11, HJA_U04 K_U22 potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej, AJA_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_KO1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji , AJA_K01, HJA_K01 K_K02 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, AJA_K02 K_K06 potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, AJA_K05 |
Metody dydaktyczne: | -klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Studenci wybierają i wykonują pracę artystyczną w dowolnej technice historycznej, wybranej przez siebie. Prze czym wykonaną pracę zabierają po zajęciach jako pamiątkę. Dozwolonym wariantem jest również napisanie syntetycznej pracy o wybranej przez studenta technice artystycznej lub technice i technologii wybranego artysty. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest zapoznanie studentów z rzadkimi technikami artystycznymi np. miedź strącana, bizmut strącany, miniatura portretowa na kości wołowej i podłożu imitującym kość słoniową... . W trakcie zajęć dostarczane są wszelkie informacje i pomoc praktyczna, które są niezbędne do rozwiązania wszelkich problemów przy realizacji poszczególnych zadań. |
Literatura: |
1. Cennini C., Rzecz o Malarstwie, Wrocław 1955. 2. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975. 3. Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990. 4. Leonardo da Vinci, Traktat o malarstwie, Gdańsk 2006. 5. Slansky B., Technika Malarstwa. Materiały do malarstwa i konserwacji, Tom I, Warszawa1960. 6. Ślesiński W., Techniki malarskie – spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 7. Z. Brochwicz, Technika bizmutowa, Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, nr 16, 1972, s. 45-51. 8. Z. Brochwicz, Możliwości zastosowani metalicznej miedzi, strącanej na drodze mokrej w technikach pozłotniczych, , Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, nr 21, 1976, s. 59-76. Literatura zalecana (uzupełniająca) 8. Anfam D. A. i in., Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 1999. 9. Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt ASP, Warszawa 1983 10. Cuevas S., Jak malować farbami akrylowymi, Łódź 1997. 11. Fromentin E., Mistrzowie dawni, Wrocław 1956. 12. Gutkowska-Dudek K., O pastelu i jego mistrzach, Warszawa 1982. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie oceny wykonanej przez studenta pracy artystycznej lub pisemnej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.