Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze z zakresu konserwacji sztuki nowosczesnej i współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SDB-HSN-5L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze z zakresu konserwacji sztuki nowosczesnej i współczesnej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone 4 lata studiów jednolitych konserwacji i restauracji dzieł sztuki w specjalności konserwacja malarstwa rzeźby polichromowanej, uzyskane zaliczenia przedmiotów specjalnościowych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli akademickich - 15 godz. Konsultacje z nauczycielem akademickim 30 godz Łącznie 45 godzin / 8 pkt. ECTS Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do seminarium – 25 godz. - pisanie pracy dyplomowej teoret.-bad. - 560 godz. - czytanie literatury - 255 godz. Łącznie: 840. godz./28 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: potrafi sformułować zagadnienia badawcze, zaplanować program badań i go zrealizować .(K_W01) W2: wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla realizacji założonego zadania badawczego .(K_W02) W2: ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich i badawczych w wybranej specjalności.(K_W03) W3: posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich .(K_W05) W4: zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków . (K_W06) W5: posiada wiedzę dotyczącą dawnych i współczesnych technologii i technik artystycznych .(K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych. (K_U08) U2: posiada umiejętność zaplanowania zakresu badań i ich pisemnego naukowego opracowania z wykorzystaniem aparatu naukowego ( K_U18). U3: posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, związanych ze studiowaniem kierunku studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także różnych źródeł . (K_U18), U4-posiada umiejętności operowania fachowym językiem (KU_19), U5: potrafi zaprezentować wyniki badan publicznie w sposób klarowny i zrozumiały (KU_20), (KU_21) U6: potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej. (K_U22) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K_K05. K2: potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - K_K06, K3: ma świadomość znaczenia przekazywania wiedzy z zakresu ochrony zabytków i prowadzenia prac badawczo-konserwatorskich,-K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Na seminarium omawiany jest stopień zaawansowania realizacji pracy. Student prezentuje pracę w formie prezentacji, omawiany jest postęp prac, problematyka ich realizacji oraz problematyka interpretacji wyników. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Celem jest poznanie zasad formułowania tez i założeń prac badawczych, przygotowania programów i zakresu badań. Student nabiera umiejętności przygotowania i rozwiązania problemu badawczego oraz prezentacji uzyskanych wyników, a także pisemnego opracowania pracy na poziomie magisterskim. Student poznaje warsztat badawczy obejmujący metody z zakresu konserwacji i restauracji dzieł sztuki, technologii i technik oraz badań dzieł z wykorzystaniem najnowszych metod badawczych. |
Pełny opis: |
Student poznaje sposoby logicznego prezentowania wyników badań. Seminarium magisterskie daje możliwość udoskonalenia umiejętności naukowych dyskusji prowadzonych w formie ustnej i pisemnej oraz umiejętności prezentowania wyników badań w postaci prezentacji, referatów, posterów i publikacji naukowych. Seminarium poświęcone jest przede wszystkim zagadnieniom teoretycznym i badawczym związanym z konserwacją - restauracją obiektów zabytkowych, badaniami oraz technologią i techniką dzieł sztuki. Student nabiera umiejętności pisania pracy naukowej na poziomie magisterskim. |
Literatura: |
Literatura zależna jest od tematyki pracy magisterskiej. Ponadto przy realizacji badań i pisaniu pracy zalecane jest korzystanie z następujących baz: 1. Bibliografia publikacji pracowników, doktorantów i studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, https://bg.cm.umk.pl/expertus/umk/ 2. Dokumentów normalizacyjnych i patentowych, np.: - Polski Komitet Normalizacyjny, https://www.pkn.pl/ - European Patent Office, https://www.epo.org/ 3. Bibliotek cyfrowych, w których legalnie zamieszczane są skany dawniej wydawanych książek, czasopism, katalogów, itp., np.: - Federacja Bibliotek Cyfrowych, https://fbc.pionier.net.pl/ - Internet Archive, https://archive.org/index.php - Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa, https://kpbc.umk.pl/dlibra 4. Opracowań naukowych o uniwersalnym przeznaczeniu, np.: - Iwańska J. (i in.), "Leksykon naukowo-techniczny", Warszawa 2001. - "Słownik terminologiczny sztuk Pięknych", red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Maneteuffel-Szarota, Warszawa 1996. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia 12 semestru jest wykonanie zaplanowanych badań i sformułowanie wniosków pracy oraz złożenie zaakceptowanej przez promotora pracy dyplomowej teoretyczno-badawczej. Student przygotowuje multimedialną prezentację, którą przedstawia na obronie pracy dyplomowej. (W1-W5, U1-U6, K1-K3) Zaliczenie na ocenę. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student rozpoczyna realizację tematu teoretyczno-badawczego. Zapoznaje się z problematyką, określa założenia i cele pracy, zbiera literaturę przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Studenta realizuje pracę badawczo-konserwatorską z zakresu badań i konserwacji dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej. Omawiane są cele i założenia pracy, planowane badania. Student zbiera i prezentuje literaturę przedmiotu związaną z tematem pracy. Charakteryzuje jej wybór oraz konstruuje planowaną zawartość merytoryczną pracy. |
|
Literatura: |
Wybór literatury uzależniony jest od tematu pracy i zasadniczo dotyczy szeroko rozumianej tematyki konserwatorskiej, techniki i technologii dzieł sztuki, ochrony dziedzictwa w tym sztuki najnowszej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student rozpoczyna realizację tematu teoretyczno-badawczego. Zapoznaje się z problematyką, określa założenia i cele pracy, zbiera literaturę przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Studenta realizuje pracę badawczo-konserwatorską z zakresu badań i konserwacji dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej. Omawiane są cele i założenia pracy, planowane badania. Student zbiera i prezentuje literaturę przedmiotu związaną z tematem pracy. Charakteryzuje jej wybór oraz konstruuje planowaną zawartość merytoryczną pracy. |
|
Literatura: |
Wybór literatury uzależniony jest od tematu pracy i zasadniczo dotyczy szeroko rozumianej tematyki konserwatorskiej, techniki i technologii dzieł sztuki, ochrony dziedzictwa w tym sztuki najnowszej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.