Materiałoznawstwo podobrazi i spoiw malarskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SPM-M-2Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Materiałoznawstwo podobrazi i spoiw malarskich |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość spoiw i podobrazi malarskich stosowanych do wykonania dzieł sztuki. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury:15 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie pracy na zaliczenie):15 |
Efekty uczenia się - wiedza: | -zna podstawowe mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materie dzieła sztuki i zabytków, K_WO4 -posiada wiedzę z zakresu materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich, K_WO5 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | -posiada umiejętność wykorzystania wiedzy technologicznej na poziomie wstępnym dla przygotowania projektu konserwatorskiego,K_UO4 -potrafi na poziomie podstawowym zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki bada chemicznych, fizycznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych, K_UO8 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | -ma świadomość znaczenia wartości artystycznej dzieł sztuki i zabytków,K_KO1 -ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki ub zabytku w decyzjach konserwatorskich, K_KO4 -zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia,K_KO5 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami identyfikacji materiałów stosowanych do wykonania dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem spoiw i podłoży malarskich. |
Pełny opis: |
Każdy student samodzielnie wykonuje 9 ćwiczeń laboratoryjnych. Ćwiczenia dotyczą identyfikacji wszystkich typów spoiw malarskich występujących w zaprawach i warstwach malarskich oraz różnych typów podobrazi malarskich płóciennych i drewnianych. |
Literatura: |
1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990. 2. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960. 3. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975. 4. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 5. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983. 6. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992. 7. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie frekwencji, sprawozdań do każdego ćwiczenia oraz kolokwium: ndst - 50 % dst-51-60%) dst plus- 61-70% db- 71-80% db plus- 81-90% bdb- 91-100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Gmińska-Nowak | |
Prowadzący grup: | Barbara Gmińska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami identyfikacji materiałów stosowanych do wykonania dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem spoiw i podłoży malarskich. |
|
Pełny opis: |
Każdy student samodzielnie wykonuje 9 ćwiczeń laboratoryjnych. Ćwiczenia dotyczą identyfikacji wszystkich typów spoiw malarskich występujących w zaprawach i warstwach malarskich oraz różnych typów podobrazi malarskich płóciennych i drewnianych. |
|
Literatura: |
1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990. 2. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960. 3. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975. 4. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 5. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983. 6. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992. 7. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992. |
|
Uwagi: |
Na zajęciach w laboratorium studenta obowiązuje odpowiedni strój zgodnie z zasadami BHP, np. fartuch. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Gmińska-Nowak | |
Prowadzący grup: | Barbara Gmińska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami identyfikacji materiałów stosowanych do wykonania dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem spoiw i podłoży malarskich. |
|
Pełny opis: |
Każdy student samodzielnie wykonuje 9 ćwiczeń laboratoryjnych. Ćwiczenia dotyczą identyfikacji wszystkich typów spoiw malarskich występujących w zaprawach i warstwach malarskich oraz różnych typów podobrazi malarskich płóciennych i drewnianych. |
|
Literatura: |
1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990. 2. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960. 3. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975. 4. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 5. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983. 6. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992. 7. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992. |
|
Uwagi: |
Na zajęciach w laboratorium studenta obowiązuje odpowiedni strój zgodnie z zasadami BHP, np. fartuch. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Gmińska-Nowak | |
Prowadzący grup: | Barbara Gmińska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami identyfikacji materiałów stosowanych do wykonania dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem spoiw i podłoży malarskich. |
|
Pełny opis: |
Każdy student samodzielnie wykonuje 9 ćwiczeń laboratoryjnych. Ćwiczenia dotyczą identyfikacji wszystkich typów spoiw malarskich występujących w zaprawach i warstwach malarskich oraz różnych typów podobrazi malarskich płóciennych i drewnianych. |
|
Literatura: |
1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990. 2. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960. 3. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975. 4. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 5. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983. 6. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992. 7. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992. |
|
Uwagi: |
Na zajęciach w laboratorium studenta obowiązuje odpowiedni strój zgodnie z zasadami BHP, np. fartuch. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.