Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Materiałoznawstwo podobrazi i spoiw malarskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-SPM-M-2Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Materiałoznawstwo podobrazi i spoiw malarskich
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość spoiw i podobrazi malarskich stosowanych do wykonania dzieł sztuki.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury:15

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie pracy na zaliczenie):15


Efekty uczenia się - wiedza:

-zna podstawowe mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materie dzieła sztuki i zabytków, K_WO4

-posiada wiedzę z zakresu materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich, K_WO5

Efekty uczenia się - umiejętności:

-posiada umiejętność wykorzystania wiedzy technologicznej na poziomie wstępnym dla przygotowania projektu konserwatorskiego,K_UO4

-potrafi na poziomie podstawowym zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki bada chemicznych, fizycznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych, K_UO8

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

-ma świadomość znaczenia wartości artystycznej dzieł sztuki i zabytków,K_KO1

-ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki ub zabytku w decyzjach konserwatorskich, K_KO4

-zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia,K_KO5

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami identyfikacji materiałów stosowanych do wykonania dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem spoiw i podłoży malarskich.

Pełny opis:

Każdy student samodzielnie wykonuje 9 ćwiczeń laboratoryjnych. Ćwiczenia dotyczą identyfikacji wszystkich typów spoiw malarskich występujących w zaprawach i warstwach malarskich oraz różnych typów podobrazi malarskich płóciennych i drewnianych.

Literatura:

1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.

2. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960.

3. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975.

4. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984

5. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983.

6. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992.

7. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie frekwencji, sprawozdań do każdego ćwiczenia oraz kolokwium:

ndst - 50 %

dst-51-60%)

dst plus- 61-70%

db- 71-80%

db plus- 81-90%

bdb- 91-100%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Gmińska-Nowak
Prowadzący grup: Barbara Gmińska-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami identyfikacji materiałów stosowanych do wykonania dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem spoiw i podłoży malarskich.

Pełny opis:

Każdy student samodzielnie wykonuje 9 ćwiczeń laboratoryjnych. Ćwiczenia dotyczą identyfikacji wszystkich typów spoiw malarskich występujących w zaprawach i warstwach malarskich oraz różnych typów podobrazi malarskich płóciennych i drewnianych.

Literatura:

1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.

2. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960.

3. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975.

4. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984

5. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983.

6. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992.

7. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992.

Uwagi:

Na zajęciach w laboratorium studenta obowiązuje odpowiedni strój zgodnie z zasadami BHP, np. fartuch.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Gmińska-Nowak
Prowadzący grup: Barbara Gmińska-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami identyfikacji materiałów stosowanych do wykonania dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem spoiw i podłoży malarskich.

Pełny opis:

Każdy student samodzielnie wykonuje 9 ćwiczeń laboratoryjnych. Ćwiczenia dotyczą identyfikacji wszystkich typów spoiw malarskich występujących w zaprawach i warstwach malarskich oraz różnych typów podobrazi malarskich płóciennych i drewnianych.

Literatura:

1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.

2. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960.

3. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975.

4. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984

5. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983.

6. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992.

7. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992.

Uwagi:

Na zajęciach w laboratorium studenta obowiązuje odpowiedni strój zgodnie z zasadami BHP, np. fartuch.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Gmińska-Nowak
Prowadzący grup: Barbara Gmińska-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami identyfikacji materiałów stosowanych do wykonania dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem spoiw i podłoży malarskich.

Pełny opis:

Każdy student samodzielnie wykonuje 9 ćwiczeń laboratoryjnych. Ćwiczenia dotyczą identyfikacji wszystkich typów spoiw malarskich występujących w zaprawach i warstwach malarskich oraz różnych typów podobrazi malarskich płóciennych i drewnianych.

Literatura:

1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.

2. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960.

3. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975.

4. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984

5. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983.

6. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992.

7. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992.

Uwagi:

Na zajęciach w laboratorium studenta obowiązuje odpowiedni strój zgodnie z zasadami BHP, np. fartuch.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)