Seminarium z historii sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SzHSz-3Z-N1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium z historii sztuki | ||
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n1) |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Historia sztuki, Historia urbanistyki, Historia i teoria ochrony zabytków, Propedeutyka konserwatorstwa, Propedeutyka zabytkoznawstwa i muzealnictwa, Zarys technologii i technik sztuk plastycznych, Historia rzemiosła artystycznego, Organizacja budownictwa i proces budowlany w ujęciu historycznym, Historia technik budowlanych z elementami materiałoznawstwa, Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe seminarium przewidziane w programie): 15 godz. na semestr = 30 godz. / 1 pkt. 2. Godziny realizowane w formie e-materiałów: 5 godz. na semestr = 10 godz. / 0,5 pkt. 3. Konsultacje z prowadzącym podczas dyżuru, korekty pracy pisemnej (godziny kontaktowe): 15 godz. / 0,5 p. 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: analiza (autopsja) opracowywanego obiektu/zabytku; kwerendy biblioteczne / archiwalne, zebranie bibliografii do opracowywanego tematu, źródła ICT = 60 godz. / 2 pkt. 4. Napisanie pracy licencjackiej, wprowadzanie korekt, czas poświęcony na opracowanie edytorskie i graficzne: 30 godz./ 1 pkt. Razem: 5 pkt |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1 Ma pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i metod humanistyki specyficznych dla kierunku ochrona dóbr kultury (nauki o sztuce i historia sztuki). (K_W01, K_W10, K_W16) W2 Ma świadomość konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zabytku / dzieła sztuki w aspekcie ochrony dóbr kultury (K_W11) W3 Ma ogólną orientację na obszarze wybranego zakresu chronologicznego / problemowego, w którym osadzony jest badany obiekt (w tym: problemy badawcze, literatura przedmiotu, materiał porównawczy itd.) (K_W03, K_W11) W4. Ma świadomość metodologii, typowej dla badań nad danym okresem / problemem / obiektem (K_W14, K_W16) W5. Posiada szczegółową, uporządkowaną wiedzę na temat omawianego obiektu (historia, właściwości struktury i formy, stan zachowania, problemy stanu badań, wartości itd.) (K_W03, K_W09, K_W14) W6. Ma orientację w problematyce innych, poruszanych na danym seminarium tematów, dzięki czemu pogłębia świadomość istoty badań humanistycznych (K_W01, K_W14) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Głównym efektem kształcenia są umiejętności, nabywane w trakcie rocznej pracy pod ścisłym kierunkiem prowadzącego, dzięki którym student jest przygotowany do podejmowania zaawansowanych badań szczegółowych w ramach seminarium magisterskiego na II stopniu studiów: U1 Potrafi przeprowadzić kwerendę bibliograficzną / archiwalną i wyprowadzić z niej kwestionariusz badawczy (K_U01, K_U19) U2 Ma podstawowe umiejętności w zakresie krytycznego podejścia do literatury przedmiotu, na podstawie której przygotowuje stan badań do omawianego obiektu i zestawia problemy badawcze (K_U02, K_U03, K_U19) U3 Posługuje się metodami badawczymi i ujęciami teoretycznymi, właściwymi dla specyfiki tematu, wskazanymi przez prowadzącego w zakresie analizy i interpretacji opracowywanego obiektu (K_U04, K_U07) U4 Opisuje, dokumentuje i analizuje wybrany obiekt badań od strony struktury, techniki, formy, stanu zachowania (K_U11, K_U14, K_U17, K_U18) U5 Potrafi napisać spójną pracę monograficzną o charakterze naukowym z wykorzystaniem aparatu naukowego (K_U21, K_U22) U6 Stale rozwija umiejętności badawcze i doskonali język, charakterystyczny dla dyscypliny (K_U06, K_U08, K_U21) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego (K_K01) K2 Jest wrażliwy na problematykę wartości kulturowej i opieki konserwatorskiej w odniesieniu do analizowanego obiektu, potrafi dostrzec dylematy i krytycznie ocenić zastane rozwiązania (K_K04, K_K05) |
||
Metody dydaktyczne: | metoda seminaryjna, referatu, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wypracowanie u studenta podstawowych umiejętności badawczych i przygotowanie go do prowadzenia samodzielnych badań w ramach humanistyki, z uwzględnieniem specyfiki ochrony dóbr kultury (integracja wybranych metod zabytkoznawstwa, konserwatorstwa, muzealnictwa, historii sztuki, i in.). Głównym efektem zajęć jest przygotowanie przez studenta pracy pisemnej o charakterze monograficznym, poświęconej wybranemu obiektowi należącemu do dziedzictwa kulturowego (dzieło sztuki / zabytek), zawierającej jego analizę i interpretację w oparciu o spójny kwestionariusz badawczy, z pełnym wykorzystaniem aparatu naukowego na poziomie, umożliwiającym ubieganie się o tytuł zawodowy licencjata. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują: Wprowadzenie do problematyki badawczej i metodologii, ukierunkowanie studenta na wybór tematu. Przygotowanie przez studenta krytycznego stanu badań, wyprowadzenie kwestionariusza badawczego przy współpracy prowadzącego, samodzielna kwerenda biblioteczna, archiwalna, ICT – zebranie bibliografii z uwzględnieniem literatury rodzimej i (w miarę możliwości) obcojęzycznej związanej z realizowanym tematem, przygotowanie szczegółowego pisemnego stanu badań nt. omawianego obiektu. Samodzielna analiza znawcza wybranego obiektu, prowadzona przez studenta w oparciu o bezpośrednią autopsję. Przygotowanie koncepcji dalszej pracy i szczegółowego konspektu pod ścisłym kierunkiem promotora. Praca nad problematyką tematu z wykorzystaniem metod, zależnych od jego charakteru: badania historyczne, stylistyczno-formalne, ikonograficzne, zabytkoznawcze, typologiczne, konserwatorskie, muzeologiczne etc. Synteza problematyki badawczej, próba samodzielnego rozwiązania wybranych zagadnień, związanych z analizowanym obiektem. |
||
Literatura: |
Zależna od profilu seminarium i realizowanej problematyki |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wszystkie efekty ocenianie są wg poniższych metod na podstawie godzin kontaktowych i pracy własnej studenta. Ich dodatkową weryfikacją jest egzamin licencjacki i ocena oraz obrona pracy licencjackiej. Metody oceniania: Oceniane jest zaangażowanie studenta podczas zajęć seminaryjnych, umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, postępy w doskonaleniu warsztatu oraz praca pisemna, której ocena jest częścią składową oceny ogólnej z egzaminu licencjackiego. Pierwszy semestr kończy się zaliczeniem na ocenę, wynikającą z postępów w pracy (przedstawienie dotychczasowych wyników badań w formie prezentacji). Semestr drugi kończy się oceną pracy licencjackiej, gotowej do obrony. W przypadku samej pracy, ocenie (zgodnie z systemem APD) podlega oryginalność ujęcia problemu, zakres przeprowadzonych kwerend, umiejętność logicznego argumentowania, struktura pracy i poprawność strony formalnej (język, staranność zastosowanego aparatu naukowego). |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Prowadzący grup: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Tematy: Zabytki architektury i urbanistyki oraz ich problematyka konserwatorska. Tematy prac wybierane są przez seminarzystów po uzgodnieniu z prowadzącym. Tematy zajęć w sem. I: 1. Wstęp, propozycje tematów 2. Metodologia pisania pracy uwzględniającej problematykę konserwatorską zabytku architektury. Zapoznanie z instrukcją pisania prac dyplomowych z zakresu konserwatorstwa. 3. Metodologia prezentacji zabytku i związanych z nim wybranych problemów badawczych za pomocą prezentacji multimedialnej. 4. Źródła do badań zabytku architektury 5 i n. Referaty seminarzystów, dyskusja Tematy zajęć w sem. II: 1. Ukierunkowanie dalszych badań odnośnie poszczególnych tematów pracy 2-6 Referaty, dyskusja 7 Podsumowanie problemów związanych z rozdziałami odnośnie problematyki konserwatorskiej 8 Pisanie wstępu i zakończenia. | |
Literatura: |
1. Krawczyk Janusz, Dialog z tradycją w konserwatorstwie – koncepcja zabytkoznawczej analizy wartościującej, [w:] Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, z. 44, 2013, s. 507-529. 2. Krawczyk Janusz, Kryteria i metody wartościowania zabytków architektury [w:] Wartościowanie zabytków architektury, red. B. Szmygin, Warszawa-Wilanów 2013, s. 139-146. 3.Tajchman Jan, Standardy w zakresie projektowania, realizacji i nadzorów prac konserwatorskich dotyczących zabytków architektury i budownictwa, Toruń-Warszawa 2015. 4. Vademecum Konserwatora Zabytków: Międzynarodowe Normy Ochrony Dziedzictwa Kultury, oprac. B. Szmygin, Warszawa 2015. Pozostała literatura dostosowana do poszczególnych tematów prac. | |
Uwagi: |
Semestr pierwszy (zaliczenie na ocenę) - zaliczenie na podstawie aktywności oraz przedstawienia w formie pisemnej wyników badań (bibliografia, stan badań, opis zabytku, rozdział historyczny) Semestr drugi (zaliczenie na ocenę) - zaliczenie na podstawie aktywności oraz przedstawienia 2 referatów związane z problematyką pracy (zw. z poszczególnymi rozdziałami - w tym: analizą zabytku będącego przedmiotem pracy, zabytkoznawczą analizą wartościującą i wnioskami konserwatorskimi); napisanie rozdziału analitycznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.