Teatr
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-T-1Z-KA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Teatr |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty dla ścieżki specj. krytyka artystyczna rok 1, sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz. 1 pkt. ECTS Konsultacje z prowadzącym: 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, 2 pkt. ECTS - lektura zalecanej literatury: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 15 godz. Łącznie: 65godz., 2 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu zajęć student/ka: W 1. Ma pogłębioną wiedzę na temat historii teatru i współczesnych nurtów teatru w Polsce i na świecie. Zna terminologię związaną z teatrem (K_W01). W 2. Zna podstawy badań nauk o teatrze. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teatru z innymi dyscyplinami sztuki (K_W02). W 3. Ma orientację na obszarze teatru i widowisk oraz rozumie interdyscyplinarny charakter interpretacji dzieła teatralnego (K_W04) W 4. Zna współczesną problematykę z obszaru teatru, widowisk i scenografii (K_W06). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu zajęć student/ka: U 1. Szczegółowo analizuje problematykę teatralną (zwłaszcza współczesną) korzystając z metod i narzędzi poznanych na wykładzie. Potrafi przedstawić stan badań w zakresie historii teatru i nurtów współczesnych (K_U01). U 2. Samodzielnie poddaje ocenie krytycznej dane dzieło teatralne i umiejętnie wskazuje na dany przekaz, koncentrując się na płaszczyźnie odbioru. Formułuje hipotezy w obszarze nurtów teatralnych (K_U02). U 3. Potrafi integrować wiedzę z historii teatru i innych dyscyplin humanistycznych (K_U03). U 4. Potrafi komunikować się na tematy z zakresu teatru, plastyki i scenografii (K_U04) U 5. Ma pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w zakresie nauk o teatrze (K_U06). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu zajęć student/ka: K. 1. potrafi współdziałać w zespole. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego jej poszerzania (K_K01). K 2. Jest osobą wrażliwą na problematykę właściwego podejścia do ocenianego dzieła teatralnego, jego interpretacji i wpisania w przestrzeń społeczną. (K_K02). Podejmuje działania zmierzające do kierowania swoim rozwojem naukowym. K 3. Potrafi określać priorytety służące realizacji zadań; posiada zdolność oceny działań innych ludzi w zakresie prac artystycznych (K_K03). K 4. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym – potrafi być ofiarny i wytrwały w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie ochrony dóbr kultury regionu, kraju i świata (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Wykład, pokaz, wykład informacyjny, pogadanka, klasyczna metoda problemowa, tekst programowy. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony historii i teorii teatru, uwzględniający bogactwo gatunkowe i tematyczne dramatu, a także najnowsze osiągnięcia teatralne (również nurty eksperymentalne) |
Pełny opis: |
Student poznaje podstawowe wiadomości z zakresu historii i teorii teatru, a także poetyki i analizy dzieła dramatycznego i jego teatralnej realizacji. Podczas zajęć studenci zostają zapoznani z wieloma gatunkami dramatycznymi (od antyku grecko-rzymskiego do współczesności) oraz problemami podejmowanymi przez dramaturgię i teatr, z akcentem na współczesne przemiany form scenicznych. Po zapoznaniu się z materiałem student będzie przygotowany do pełnienia roli krytyka teatralnego. W czasie zajęć zwraca uwagę na elementy dzieła teatralnego, grę aktorów, scenografię, tekst, muzykę itp. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (do. zapoznania w wybranych fragmentach): 1) Mirosław Kocur, Źródła teatru, Wrocław 2013 dostęp - wersja elektroniczna 2) Allardyce Nicoll, Dzieje teatru, przeł. A. Dębnicki, Warszawa 1977 3) Allardyce Nicoll, Dzieje dramatu, przeł. H. Krzeczowski, t. 1-2, Warszawa 1983 4) Wprowadzenie do nauki o teatrze, wyb. i oprac. Janusz Degler. t. 1-3, Wrocław 1976 5) Historia teatru, red. John Russell Brown, red. wed. polskiego M. Piekut, Warszawa 2007 6) Problemy teorii dramatu i teatru, red. Janusz Degler, t. 1-2, Wrocław 2003 7) Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002. 8) Dariusz Kosiński, Słownik wiedzy o teatrze, Bielsko-Biała 2005. encyklopedia teatru - wersja elektroniczna 9) Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. E. Bal, W. Świątkowska, Kraków 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest przystąpienie do egzaminu końcowego z zakresu odpowiadającego treściom przedstawionym na wykładzie, a także z uwzględnieniem wskazanej literatury. Sprawdzian pisemny na końcu semestru. Weryfikacji podlega zrozumienie problematyki przedstawianej na wykładach, znajomość literatury przedmiotu, stopień opanowania umiejętności ćwiczonych na zajęciach i poziom odpowiednich kompetencji społecznych - W1, W2, W4, W6, U1, U2, U3, U4, U6, K1, K2, K3. Ocena ze sprawdzianu wiedzy, umiejętności i innych kompetencji na końcu semestru - W1, W2, W4, W6, U2, K1, K2. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Danuta Kűnstler-Langner | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony historii i teorii teatru, uwzględniający bogactwo gatunkowe i tematyczne dramatu, a także najnowsze osiągnięcia teatralne (w tym nurty eksperymentalne) |
|
Pełny opis: |
Student poznaje podstawowe wiadomości z zakresu historii i teorii teatru, a także poetyki i analizy dzieła dramatycznego i jego teatralnej realizacji. Poznaje źródła teatru, najważniejsze formy dramatu okresu grecko-rzymskiego, teatr europejski od średniowiecza do współczesności, tematykę dramaturgii w kontekście nurtów kultury, szczególnie współczesnej. Po zapoznaniu z materiałem student będzie przygotowany do pełnienia roli krytyka teatralnego. W czasie zajęć student zwraca uwagę na elementy składowe przedstawienia, grę aktorów, scenografię, tekst itp. |
|
Literatura: |
Zob. opis ogólny przedmiotu - podstawowe informacje o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony historii i teorii teatru, uwzględniający bogactwo gatunkowe i tematyczne dramatu, a także najnowsze osiągnięcia teatralne (w tym nurty eksperymentalne) |
|
Pełny opis: |
Student poznaje podstawowe wiadomości z zakresu historii i teorii teatru, a także poetyki i analizy dzieła dramatycznego i jego teatralnej realizacji. Poznaje źródła teatru, najważniejsze formy dramatu okresu grecko-rzymskiego, teatr europejski od średniowiecza do współczesności, tematykę dramaturgii w kontekście nurtów kultury, szczególnie współczesnej. Po zapoznaniu z materiałem student będzie przygotowany do pełnienia roli krytyka teatralnego. W czasie zajęć student zwraca uwagę na elementy składowe przedstawienia, grę aktorów, scenografię, tekst itp. |
|
Literatura: |
Zob. opis ogólny przedmiotu - podstawowe informacje o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Nie ma. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.