Techniki reintegracji warstwy malarskiej w malarstwie sztalugowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-TRWM-3L-SJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Techniki reintegracji warstwy malarskiej w malarstwie sztalugowym | ||
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Ukończone 5 semestrów studiów jednolitych konserwacji i restauracji dzieł sztuki specjalności konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej (tj. z 1 semestrem III roku włącznie). (Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z zaliczenia przedmiotów specjalnościowych oraz wykładów z technologii i technik malarskich, pigmentów i spoiw, żywic sztucznych stosowanych w konserwacji). |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - godziny kontaktowe: 45. Realizacja zajęć wymaga od studenta odświeżenia treści wybranych zagadnień poznanych w ramach wcześniejszych wykładów dotyczących konserwacji i restauracji malarstwa i technologii i technik malarskich oraz bieżącego wykładu dotyczącego technik reintegracji (od roku akad. 2018/2019) i zapoznawania się ze wskazaną literaturą (15 godz). |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatnych do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną K_W03 ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności AJA_W03 K_W05 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich PJA_W02, XJA_W02 K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U05 posiada umiejętność wykonywania wszystkich zabiegów konserwatorskich i restauratorskich AJA_U05 K_U13 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych AJA_U11, HJA_U04 K_U014 potrafi wykorzystać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji AJA_K01, HJA_K01 K_K02 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej AJA_K02 K_K03 ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje AJA_K03 K_K06 potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania AJA_K05 K_K08 rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z metodami reintegracji ubytków warstw malarskich w obrazach sztalugowych i zasadami prawidłowego wykonywania uzupełnień oraz praktyczne poznanie przez nich różnorodnych materiałów współcześnie stosowanych do tego celu - ich właściwości aplikacyjnych, sposobów stosowania, cech wyglądu uzyskiwanych warstw oraz ich trwałości. |
||
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci wstępnie poznają metody uzupełnień ubytków warstwy malarskiej obrazów sztalugowych pozwalające na różnicowanie stopnia reintegracji i zaznajamiają się z praktyczną stroną ich wykonania. Realizując kolejne zadania poznają różne współcześnie stosowane materiały do uzupełnień i uczą się rozpoznawać cechy istotne z punktu widzenia praktyki i etyki konserwatorskiej, pozwalające na dokonywanie optymalnych wyborów. Współpracując w grupie przygotowują warsztat pracy i wykonują indywidualne ćwiczenia służące powyższym celom. Dokonują porównań właściwości aplikacyjnych stosowanych materiałów i cech warstw uzyskiwanych przy ich użyciu ucząc się samodzielnego doboru środków stosownie do oczekiwań wynikających z charakterystyki warstwy malarskiej dzieła poddawanego restauracji i jej zniszczeń. Poznają praktyczne zasady wykonywania uzupełnień służące zagwarantowaniu ich trwałości. W końcowym etapie elementy ćwiczeń są prowadzone na pełnowartościowych obiektach zabytkowych. |
||
Literatura: |
1. Mixing and Matching. Approaches to retouching, London, Archetype Publications, 2010 2. E. Szmit-Naud, Zmiany wyglądu punktowań w malarstwie sztalugowym - bielenie powodowane przez niektóre białe pigmenty, Ochrona Zabytków, 2000, 1(208), s. 69-76 3. E. Szmit-Naud, Analiza przykładów zabieleń retuszy konserwowanych obrazów sztalugowych w polskich zbiorach, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 32, z. 344, Toruń, 2002, s. 187-209 4. E. Szmit-Naud, Przyczyny i mechanizmy zmian wyglądu uzupełnień warstw malarskich w obrazach sztalugowych, Ochrona Zabytków, 2003, nº 1-2, s. 73-87 5. E. Szmit-Naud, Materiały do konserwacji i restauracji malarstwa: werniksy i spoiwa retuszerskie, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol.14, 3-4 (54-55), 2003, s. 142-143. 6. E. Szmit-Naud, Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów - Badania materiałów stosowanych współcześnie, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 34, z. 357, Toruń 2005, s. 65-102 7. E. Szmit-Naud, Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów UMK, Toruń, 2006 (wskazane fragmenty) 8. E. Szmit-Naud, Rozpuszczalnikowe farby przeznaczone do uzupełnień ubytków warstwy malarskiej – właściwości aplikacyjne i stabilność w procesie starzenia,[w:] Badania technologii i technik malarskich, konserwacja dzieł sztuki, Wydawnictwo UMK, Toruń, 2007, s. 298-309. 9. E. Szmit-Naud, Farby dla konserwatorów malarstwa – właściwości aplikacyjne i stabilność; Ochrona Zabytków, 2007, 3, s. 59-6 10. aktualne strony www dotyczące pigmentów i farb używanych do uzupełnień ubytków warstw ymalarskiej i (instrukcje podawane w trakcie zajęć) Część literatury bezpośrednio udostępniana przez prowadzącego w toku zajęć. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Następuje z uwzględnieniem frekwencji, na podstawie oceny bieżącego przygotowania do zajęć, udziału w nich i zaangażowania studenta w trakcie wykonywania ćwiczeń, oceny jakości ich wykonania, realizacji indywidualnie powierzonych zadań i końcowego kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci na wstępie zaznajamiają się z rezultatami ankiety i kwerendy dotyczącej zmian uzupełnień i poznają ich przyczyny. Uczą się według jakich kryteriów dokonywać oceny farb stosowanych do uzupełnień i jak szukać informacji. Zdobywają wiedzę, jakich składników unikać w celu zapewnienia trwałości uzupełnień. Poznają metody uzupełnień i kilka rodzajów materiałów. | |
Pełny opis: |
Studenci na wstępie zapoznają się z asortymentem materiałów stosowanych w przeszłości i obecnie do wykonywania uzupełnień ubytków warstwy malarskiej, klasyfikacją zmian wyglądu, jakie w och obrębie mogą się zamanifestować oraz poznają ich wyjaśnienie - by w praktyce je eliminować. W toku zajęć studenci, na przykładach konkretnych farb stosowanych przez konserwatorów uczą się dokonywania oceny ich przydatności przede wszystkim pod kątem światłotrwalości oferowanych produktów, wykorzystując dane podawane przez producentów i poszukując niezbędnych dodatkowych informacji. Równolegle poznają kilka metod wykonywania uzupełnień, zaznajamiają się w praktyce z techniką punktowania akwarelą jednolicie i z wykończeniem żywicznym oraz z technikami żywicznymi - z użyciem farb przygotowywanych własnoręcznie i obecnych w ofercie dla konserwatorów.Aktualizują informacje dotyczące oferowanych farb przygotowane w poprzednich latach. | |
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci na wstępie zaznajamiają się z rezultatami ankiety i kwerendy dotyczącej zmian uzupełnień i poznają ich przyczyny. Uczą się według jakich kryteriów dokonywać oceny farb stosowanych do uzupełnień i jak szukać informacji. Zdobywają wiedzę, jakich składników unikać w celu zapewnienia trwałości uzupełnień. Poznają metody uzupełnień i kilka rodzajów materiałów. | |
Pełny opis: |
Studenci na wstępie zapoznają się z asortymentem materiałów stosowanych w przeszłości i obecnie do wykonywania uzupełnień ubytków warstwy malarskiej, klasyfikacją zmian wyglądu, jakie w och obrębie mogą się zamanifestować oraz poznają ich wyjaśnienie - by w praktyce je eliminować. W toku zajęć studenci, na przykładach konkretnych farb stosowanych przez konserwatorów uczą się dokonywania oceny ich przydatności przede wszystkim pod kątem światłotrwalości oferowanych produktów, wykorzystując dane podawane przez producentów i poszukując niezbędnych dodatkowych informacji. Równolegle poznają kilka metod wykonywania uzupełnień, zaznajamiają się w praktyce z techniką punktowania akwarelą jednolicie i z wykończeniem żywicznym oraz z technikami żywicznymi - z użyciem farb przygotowywanych własnoręcznie i obecnych w ofercie dla konserwatorów.Aktualizują informacje dotyczące oferowanych farb przygotowane w poprzednich latach. | |
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci na wstępie zaznajamiają się z rezultatami ankiety i kwerendy dotyczącej zmian uzupełnień i poznają ich przyczyny. Uczą się według jakich kryteriów dokonywać oceny farb stosowanych do uzupełnień i jak szukać informacji. Zdobywają wiedzę, jakich składników unikać w celu zapewnienia trwałości uzupełnień. Poznają metody uzupełnień i kilka rodzajów materiałów. | |
Pełny opis: |
Studenci na wstępie zapoznają się z asortymentem materiałów stosowanych w przeszłości i obecnie do wykonywania uzupełnień ubytków warstwy malarskiej, klasyfikacją zmian wyglądu, jakie w och obrębie mogą się zamanifestować oraz poznają ich wyjaśnienie - by w praktyce je eliminować. W toku zajęć studenci, na przykładach konkretnych farb stosowanych przez konserwatorów uczą się dokonywania oceny ich przydatności przede wszystkim pod kątem światłotrwalości oferowanych produktów, wykorzystując dane podawane przez producentów i poszukując niezbędnych dodatkowych informacji. Równolegle poznają kilka metod wykonywania uzupełnień, zaznajamiają się w praktyce z techniką punktowania akwarelą jednolicie i z wykończeniem żywicznym oraz z technikami żywicznymi - z użyciem farb przygotowywanych własnoręcznie i obecnych w ofercie dla konserwatorów.Aktualizują informacje dotyczące oferowanych farb przygotowane w poprzednich latach. | |
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci na wstępie zaznajamiają się z rezultatami ankiety i kwerendy dotyczącej zmian uzupełnień i poznają ich przyczyny. Uczą się według jakich kryteriów dokonywać oceny farb stosowanych do uzupełnień i jak szukać informacji. Zdobywają wiedzę, jakich składników unikać w celu zapewnienia trwałości uzupełnień. Poznają metody uzupełnień i kilka rodzajów materiałów. | |
Pełny opis: |
Studenci na wstępie zapoznają się z asortymentem materiałów stosowanych w przeszłości i obecnie do wykonywania uzupełnień ubytków warstwy malarskiej, klasyfikacją zmian wyglądu, jakie w och obrębie mogą się zamanifestować oraz poznają ich wyjaśnienie - by w praktyce je eliminować. W toku zajęć studenci, na przykładach konkretnych farb stosowanych przez konserwatorów uczą się dokonywania oceny ich przydatności przede wszystkim pod kątem światłotrwalości oferowanych produktów, wykorzystując dane podawane przez producentów i poszukując niezbędnych dodatkowych informacji. Równolegle poznają kilka metod wykonywania uzupełnień, zaznajamiają się w praktyce z techniką punktowania akwarelą jednolicie i z wykończeniem żywicznym oraz z technikami żywicznymi - z użyciem farb przygotowywanych własnoręcznie i obecnych w ofercie dla konserwatorów.Aktualizują informacje dotyczące oferowanych farb przygotowane w poprzednich latach. | |
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.