Zagadnienia teorii sztuk wizualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-TSW-1Z-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia teorii sztuk wizualnych |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku sem. zimowy Ochrona dóbr kultury(s2) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii sztuki |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15 - 0,5 pkt ECTS 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do zaliczenia przedmiotu (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), przyswajanie i powtarzanie na bieżąco materiału z zajęć: 30 - 1 pkt ECTS Razem 45 godzin: 1,5 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: Student(ka): W1: Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk o sztuce, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalnej
oraz integrować z metodami innych dyscyplin. (K_W01), W2: Zna podstawy metodologiczne badań w dziedzinie humanistyki, z naciskiem na nauki
o sztuce . (K_W02), W3: Zna w stopniu zaawansowanym szczegółowe teorie i doktryny artystyczne XX wieku (K_W03), W4: Ma szczegółową orientację
w zakresie wybranych problemów sztuki nowożytnej, nowoczesnej i modernistycznej (teorie i doktryny, konteksty, kierunki badań i problemy metodologiczne, terminologia). (K_W04). W5: Zna na poziomie pogłębionym współczesne dylematy wartościowania dzieł sztuki, ich uwarunkowania i problematykę, w tym także zasady ochrony własności i prawa autorskiego (K_W06). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student(ka): U1: Szczegółowo analizuje problemy w zakresie teorii i doktryn artystycznych, posługując się odpowiednimi metodami, pojęciami i narzędziami badawczymi, właściwymi dla nauk o sztuce, które twórczo dobiera / przystosowuje / lub samodzielnie opracowuje (K_U02), U2: Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą z innych dyscyplin oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych z dylematami teorii i doktryn artystycznych. (K_U03), U3: Potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy
z zakresu teorii sztuk wizualnych z różnymi kręgami odbiorców (w tym środowiskiem specjalistycznym),
z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji,( K_U04). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a w pracy teoretyka sztuki kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych (K_K03), K2: Jest wrażliwy(a) na problematykę odpowiedzialnego podejścia
do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec oraz ocenić dobre i złe praktyki w tym zakresie, jest gotów (gotowa) do reakcji i zainicjowania stosownych przeciwdziałań, (K_K04), K3: Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z teoriami sztuk wizualnych i wartościowaniem dzieł sztuki, jest świadom swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji a w podejmowanych działaniach kieruje się zasadami etyki zawodowej, których przestrzega i które rozwija (K_K05), K2: Jest gotowy(a) do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym teoretyka sztuki – potrafi być wytrwały(a) w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie propagowania kultury świata i regionu. (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | wykład prezentujący wybrane pozycje literatury XX wieku z zakresu teorii sztuki i percepcji w oparciu o material ilustracyjny. Wykład może być przeprowadzony w trybie tradycyjnym lub online, za pomocą platformy MS Teams. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu Zagadnienia teorii sztuk wizualnych prezentowana będzie problematyka związana z teoriami psychologii widzenia, percepcji sztuki i recepcji sztuki w XX wieku. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu Zagadnienia teorii sztuk wizualnych prezentowana będzie problematyka związana z psychologią i percepcją sztuki. Omówione zostaną podstawowe pojęcia należące do kanonu formalistycznej teorii sztuki, związane z analizami Heinricha Wolfflina, jak fazy stylów artystycznych (wczesna, klasyczna, barokowa), opozycyjne kategorie opisujące dzieło sztuki (linearność – malarskość, płaszczyznowość – głębia, forma zamknięta – forma otwarta itp.). Przedstawiona zostanie problematyka perspektywy w malarstwie, jej zmiennych kanonów w historii sztuki nowożytnej oraz jej umownego, symbolicznego charakteru (zgodnie z analizami Erwina Panofsky’go). Omówione i zilustrowane przykładami zostaną także złożone kwestie percepcji wzrokowej w odniesieniu do sztuki, zgodnie z elementami wyszczególnionymi przez Rudolfa Arnheima: równowaga, kształt, forma, rozwój, przestrzeń, światło, kolor, ruch, dynamika i ekspresja. Przedstawione zostaną psychologiczne uwarunkowania recepcji sztuki, związane z analizami Ernsta Gombricha i Richarda Wollheima. Zaprezentowane zostaną współczesne teorie koloru oraz jego symbolicznego i emocjonalnego znaczenia (na przykład w odniesieniu do traktatu Wassily’ego Kandinsky’ego „O duchowości w sztuce”). Wśród omawianych zagadnień znajdą się także kwestie formalnej analizy sztuki abstrakcyjnej i awangardowej, na przykładzie traktatu Kazimierza Malewicza „Świat bezprzedmiotowy”, pism Władysława Strzemińskiego (m.in. „Teoria widzenia”) i Leona Chwistka. Przedstawiony zostanie także nieukończony projekt "Mnemosyne" Aby Warburga, będący dziełem z pogranicza antropologii kulturowej i badania zbiorowej pamięci wizualnej, pomocnym w badaniu wielowiekowego dziedzictwa kulturowego Zachodu. Wszystkie prezentowane tematy ilustrowane będą rozmaitymi przykładami z historii sztuki nowożytnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: H. Wölfflin, "Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem stylu w sztuce nowożytnej", tłum. D. Hanulanka, Gdańsk 2006; E. H. Gombrich, "Norma i forma. Kategorie stylistyczne historii sztuki i ich początki w renesansowych ideałach", tłum. K. Guz, „Artykuły”, Magazyn Studentów Historii Sztuki KUL, nr 5, 6/2012; R. Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka", tłum. J. Mach, Warszawa 1978; E. Panofsky, "Perspektywa jako 'forma symboliczna'", tłum. i oprac. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa 2008; W. Strzemiński, "Teoria widzenia", red. I. Luba, Łódź 2016; W. Kandinsky, "O duchowości w sztuce", tłum. S. Fijałkowski, Łódź 1996; K. Malewicz, "Świat bezprzedmiotowy", tłum. Stanisław Fijałkowski, Gdańsk 2006; A. Warburg, "Atlas obrazów. Mnemosyne", red. M. Warnke, C. Brink, red. wyd. pol. i tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest oceną z egzaminu ustnego dotyczącego zagadnień omawianych w trakcie zajęć, (W1, W2, W3, U4, U5, U1, U2, U3). Kryteria oceny: --> 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb. Egzamin ustny może być przeprowadzony metodą zdalną, za pomocą platformy MS Teams. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Pręgowski | |
Prowadzący grup: | Filip Pręgowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Pręgowski | |
Prowadzący grup: | Filip Pręgowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Pręgowski | |
Prowadzący grup: | Filip Pręgowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.