Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zagadnienia teorii sztuk wizualnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-TSW-1Z-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia teorii sztuk wizualnych
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2)
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku sem. zimowy Ochrona dóbr kultury(s2)
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość historii sztuki

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15 - 0,5 pkt ECTS

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do zaliczenia przedmiotu (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), przyswajanie i powtarzanie na bieżąco materiału z zajęć: 30 - 1 pkt ECTS


Razem 45 godzin: 1,5 pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

Student(ka):

W1: Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej

i metodologicznej nauk o sztuce, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalnej 
oraz integrować z metodami innych dyscyplin. (K_W01),

W2: Zna podstawy metodologiczne badań w dziedzinie humanistyki, z naciskiem na nauki
o sztuce . (K_W02),

W3: Zna w stopniu zaawansowanym szczegółowe teorie i doktryny artystyczne

XX wieku (K_W03),

W4: Ma szczegółową orientację 
w zakresie wybranych problemów sztuki nowożytnej, nowoczesnej i modernistycznej (teorie i doktryny, konteksty, kierunki badań i problemy metodologiczne, terminologia). (K_W04).

W5: Zna na poziomie pogłębionym współczesne dylematy wartościowania dzieł sztuki, ich uwarunkowania i problematykę, w tym także zasady ochrony własności i prawa autorskiego (K_W06).

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student(ka):

U1: Szczegółowo analizuje problemy w zakresie teorii i doktryn artystycznych, posługując się odpowiednimi metodami, pojęciami i narzędziami badawczymi, właściwymi dla nauk o sztuce, które twórczo dobiera / przystosowuje / lub samodzielnie opracowuje (K_U02),

U2: Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą z innych dyscyplin oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych z dylematami teorii i doktryn artystycznych. (K_U03),

U3: Potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy 
z zakresu teorii sztuk wizualnych z różnymi kręgami odbiorców (w tym środowiskiem specjalistycznym),
z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji,( K_U04).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a w pracy teoretyka sztuki kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych (K_K03),

K2: Jest wrażliwy(a) na problematykę odpowiedzialnego podejścia 
do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec oraz ocenić dobre i złe praktyki w tym zakresie, jest gotów (gotowa) do reakcji i zainicjowania stosownych przeciwdziałań, (K_K04),

K3: Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z teoriami sztuk wizualnych i wartościowaniem dzieł sztuki, jest świadom swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji a w podejmowanych działaniach kieruje się zasadami etyki zawodowej, których przestrzega i które rozwija (K_K05),

K2: Jest gotowy(a) do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym teoretyka sztuki – potrafi być wytrwały(a) w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie propagowania kultury świata i regionu. (K_K06).

Metody dydaktyczne:

wykład prezentujący wybrane pozycje literatury XX wieku z zakresu teorii sztuki i percepcji w oparciu o material ilustracyjny.


Wykład może być przeprowadzony w trybie tradycyjnym lub online, za pomocą platformy MS Teams.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- referatu

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu Zagadnienia teorii sztuk wizualnych prezentowana będzie problematyka związana z teoriami psychologii widzenia, percepcji sztuki i recepcji sztuki w XX wieku.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu Zagadnienia teorii sztuk wizualnych omawiana jest klasyka formalistycznej analizy dzieł sztuki oraz jej późniejsza krytyka, problematyka percepcji wzrokowej w kontekście sztuk plastycznych, zagadnienia perspektywy w sztukach plastycznych, teorie rozwoju sposobów przedstawiania świata w kontekście organizacji życia społecznego na przestrzeni dziejów, przykładowe traktaty o sztuce artystów XX wieku oraz antropologiczna i interdyscyplinarna koncepcja badań sztuki.

Harmonogram zajęć:

1. Heinrich Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki, czyli próba scharakteryzowania uniwersalnych tendencji stylistycznych w sztuce na podstawie par opozycyjnych pojęć: linearyzm i malarskość, płaszczyzna i głębia, forma zamknięta i forma otwarta, wielość i jedność oraz jasność i niejasność - część pierwsza.

2. Podstawowe pojęcia historii sztuki Wölfflina - część druga.

3. Polemika z podstawowymi ustaleniami pionierów historii sztuki. Gombrich, Ernst. Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia

obrazowego.

4. Problematyka percepcji wzrokowej z punktu widzenia psychologii postaci. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa – część pierwsza.

5. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa – część druga.

6. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa – część trzecia.

7. Historia perspektywy w sztuce. Ervin Panofsky, Perspektywa jako forma symboliczna.

8. Historia postrzegania w ujęciu marksistowskiej dialektyki. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia – część pierwsza.

9. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia – część druga.

10. Kazimierz Malewicz, porządek, organizacja i czyste uczucie w sztuce abstrakcyjnej.

10. W poszukiwaniu metafizyki w sztuce abstrakcyjnej. Wassily Kandinsky, O duchowości w sztuce.

11. Antropologia na tropie źródeł kultury Europejczyków. Aby Warburg, Atlas obrazów Mnemosyne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

H. Wölfflin, "Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem stylu w sztuce nowożytnej", tłum. D. Hanulanka, Gdańsk 2006;

Gombrich, Ernst. Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia

obrazowego. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.

R. Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka", tłum. J. Mach, Warszawa 1978;

E. Panofsky, "Perspektywa jako 'forma symboliczna'", tłum. i oprac. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa 2008;

W. Strzemiński, "Teoria widzenia", red. I. Luba, Łódź 2016;

W. Kandinsky, "O duchowości w sztuce", tłum. S. Fijałkowski, Łódź 1996;

K. Malewicz, "Świat bezprzedmiotowy", tłum. Stanisław Fijałkowski, Gdańsk 2006;

A. Warburg, "Atlas obrazów. Mnemosyne", red. M. Warnke, C. Brink, red. wyd. pol. i tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest oceną z egzaminu ustnego dotyczącego zagadnień omawianych w trakcie zajęć, (W1, W2, W3, U4, U5, U1, U2, U3).

Kryteria oceny: --> 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb.

Egzamin ustny może być przeprowadzony metodą zdalną, za pomocą platformy MS Teams.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Pręgowski
Prowadzący grup: Filip Pręgowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Pręgowski
Prowadzący grup: Filip Pręgowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Cytlak
Prowadzący grup: Katarzyna Cytlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Cytlak
Prowadzący grup: Katarzyna Cytlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)