Zagadnienia teorii sztuk wizualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-TSzW-2L-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia teorii sztuk wizualnych |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii sztuki |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 2. Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta, potrzebny do przygotowania się do egzaminu (zapoznanie się z literaturą): 30 Łącznie godzin: 60 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - Ma ugruntowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W01 - Ma uporządkowaną wiedzę ogólną na poziomie podstawowym z zakresu historii sztuki europejskiej i pozaeuropejskiej od starożytności do czasów nowożytnych K_W03 - Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę w zakresie europejskiej sztuki nowoczesnej i współczesnej K_W04 - Ma ugruntowaną wiedzę o powiązaniach nauk o sztuce z innymi dyscyplinami humanistycznymi oraz działalnością artystyczną K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - Posiada umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk kulturowych i artystycznych; selekcjonuje i użytkuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych K_U01 - Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze korzystając z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy, dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole K_U03 - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi (teorie sztuki nowoczesnej i współczesnej) i wykorzystuje tę umiejętność w sytuacjach profesjonalnych, wymagających opisu i oceny dzieła / działania / wydarzenia artystycznego K_U04 - Potrafi merytorycznie argumentować i formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w zakresie nauk o sztuce oraz dyscyplin artystycznych K_U08 - Ma podstawowy warsztat naukowy w zakresie krytycznego omówienia dzieła sztuki (nowoczesnej, współczesnej) i oceny działań artystycznych na różnych płaszczyznach K_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego K_K01 - Posiada zrozumienie dla nowych idei społecznych i nowatorskich zjawisk w sztuce, kulturze oraz naukach humanistycznych K_K05 - Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym, artystycznym i społecznym, śledząc bieżące wydarzenia (wystawy i festiwale, dzieła architektury współczesnej, dyskusje programowe, nowe książki o sztuce i z pokrewnych dyscyplin) K_K08 |
Metody dydaktyczne: | wykład prezentujący wybrane pozycje literatury XX wieku z zakresu teorii sztuki i percepcji w oparciu o material ilustracyjny. Wykład może być przeprowadzony w trybie tradycyjnym lub online, za pomocą platformy MS Teams. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć prezentowane są zagadnienia wokół XX-wiecznych teorii sztuk wizualnych dotyczących teorii kształtowania się stylów artystycznych, teorii percepcji, teorii barw i społecznych kontekstów sztuki |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu Zagadnienia teorii sztuk wizualnych prezentowana będzie problematyka związana z psychologią i percepcją sztuki. Omówione zostaną podstawowe pojęcia należące do kanonu formalistycznej teorii sztuki, związane z analizami Heinricha Wolfflina, jak fazy stylów artystycznych (wczesna, klasyczna, barokowa), opozycyjne kategorie opisujące dzieło sztuki (linearność – malarskość, płaszczyznowość – głębia, forma zamknięta – forma otwarta itp.). Przedstawiona zostanie problematyka perspektywy w malarstwie, jej zmiennych kanonów w historii sztuki nowożytnej oraz jej umownego, symbolicznego charakteru (zgodnie z analizami Erwina Panofsky’go). Omówione i zilustrowane przykładami zostaną także złożone kwestie percepcji wzrokowej w odniesieniu do sztuki, zgodnie z elementami wyszczególnionymi przez Rudolfa Arnheima: równowaga, kształt, forma, rozwój, przestrzeń, światło, kolor, ruch, dynamika i ekspresja. Przedstawione zostaną psychologiczne uwarunkowania recepcji sztuki, związane z analizami Ernsta Gombricha i Richarda Wollheima. Zaprezentowane zostaną współczesne teorie koloru oraz jego symbolicznego i emocjonalnego znaczenia (na przykład w odniesieniu do traktatu Wassily’ego Kandinsky’ego „O duchowości w sztuce”). Wśród omawianych zagadnień znajdą się także kwestie formalnej analizy sztuki abstrakcyjnej i awangardowej, na przykładzie traktatu Kazimierza Malewicza „Świat bezprzedmiotowy”, pism Władysława Strzemińskiego (m.in. „Teoria widzenia”) i Leona Chwistka. Przedstawiony zostanie także nieukończony projekt "Mnemosyne" Aby Warburga, będący dziełem z pogranicza antropologii kulturowej i badania zbiorowej pamięci wizualnej, pomocnym w badaniu wielowiekowego dziedzictwa kulturowego Zachodu. Wszystkie prezentowane tematy ilustrowane będą rozmaitymi przykładami z historii sztuki nowożytnej. |
Literatura: |
H. Wölfflin, "Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem stylu w sztuce nowożytnej", tłum. D. Hanulanka, Gdańsk 2006; E. H. Gombrich, "Norma i forma. Kategorie stylistyczne historii sztuki i ich początki w renesansowych ideałach", tłum. K. Guz, „Artykuły”, Magazyn Studentów Historii Sztuki KUL, nr 5, 6/2012; R. Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka", tłum. J. Mach, Warszawa 1978; E. Panofsky, "Perspektywa jako 'forma symboliczna'", tłum. i oprac. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa 2008; W. Strzemiński, "Teoria widzenia", red. I. Luba, Łódź 2016; W. Kandinsky, "O duchowości w sztuce", tłum. S. Fijałkowski, Łódź 1996; K. Malewicz, "Świat bezprzedmiotowy", tłum. Stanisław Fijałkowski, Gdańsk 2006; A. Warburg, "Atlas obrazów. Mnemosyne", red. M. Warnke, C. Brink, red. wyd. pol. i tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja umiejętności na podstawie egzaminu pisemnego. Kryteria oceny testu wyboru: --> 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.