Współczesne życie artystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-WŻA-3Lka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne życie artystyczne |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - III rok, sem. letni, krytyka artystyczna (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Kandydat powinien posiadać wstępną, ogólną wiedzę na temat sytuacji sztuki polskiej i polskiego życia artystycznego w Polsce i na świecie, szczególnie w dwóch ostatnich dekadach XXI wieku. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z nauczycielem akademickim, 15 godzin oraz czas poświęcony na konsultacje przy przygotowywaniu pracy pisemnej, 15 godzin. Razem: 30 godzin -1 punkt ECTS; 2. Czas poświęcony na przyswojenie literatury, 15 godzin oraz czas poświęcony przez studenta na pracę własną nad przygotowaniem się do zaliczenia przedmiotu, 15 godzin. Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS. Suma: 2 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1. Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę w zakresie europejskiej sztuki nowoczesnej i współczesnej (XX i XXI w.) (K_W04). W2. Zna dziedzictwo światowej i polskiej myśli o sztuce, kierunki jej rozwoju (K_W08). W3. Ma wiedzę o światowych i krajowych instytucjach sztuki, kultury i nauki; programach kulturalnych i wystawienniczych. Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym i artystycznym regionu, kraju, Europy i świata (K_W14). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1. Posiada umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk kulturowych i artystycznych (w tym wystawienniczych); selekcjonuje i użytkuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych (K_U01). U3. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze korzystając z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy, dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się; potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (K_U03). U3. Posiada umiejętność prowadzenia dyskusji; bierze udział w debacie na temat sztuki, zwłaszcza współczesnej i najnowszej powszechnej i polskiej, jej kolekcjach i wystawach (K_U13). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1. Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego w zakresie krytyki artystycznej i współczesnego życia artystycznego (K_K01). K2. Posiada zrozumienie dla nowych idei społecznych i nowatorskich zjawisk w sztuce współczesnej (K_K05). K3. Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym, artystycznym i społecznym, śledząc bieżące wydarzenia (wystawy i festiwale w zakresie sztuk plastycznych) (K_K08). |
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium/wykład z częścią wykładową/treściową wraz z prezentacją multimedialną, z wykorzystaniem niepublikowanych autorskich materiałów ilustracyjnych pochodzących z archiwów, zbiorów muzealnych i kolekcji prywatnych Uwaga! Zajęcia mogą być przeprowadzone on-line na platformie Microsoft Teams. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Współczesne życie artystyczne obejmujące tematykę związaną z działalnością plastyczną - twórczością malarską, graficzną i rzeźbiarską oraz wystawienniczą (galerie sztuki, muzea, targi sztuki, wystawy krajowe i zagraniczne) artystów polskich i obcych, tworzących na przełomie XX i XXI wieku. Główny akcent położony jest na wydarzenia artystyczne w Polsce i na świecie - szczególne w głównych najważniejszych ośrodkach sztuki współczesnej (Nowy Jork, Paryż, Londyn, Rzym) w dwóch ostatnich dekadach XXI wieku. Szczególnie akcentowane są zarówno aktualne tendencje w "klasycznych" sztukach plastycznych (jak malarstwo, grafika czy rzeźba) jak też sztuka mediów; globalizacja rynku sztuki; konfrontacje sztuki europejskiej z twórczością artystów z innych kontynentów. |
Pełny opis: |
Zakres zagadnień obejmuje tematy: 1. Centra Sztuki Współczesnej i galerie sztuki współczesnej w świecie i w Polsce; 2. Documenta – wystawa sztuki współczesnej w Kassel; 3.. Biennale w Wenecji; 4. Współczesna sztuka zachodnioeuropejska i amerykańska: Biennale w San Paulo; 5. Bejing Art Week w Pekinie; 6. Kult artysty globalnego: Ai Weiwei w Europie i w Stanach Zjednoczonych; 7. Rynek sztuki na świecie; 8. Sztuka mediów na świecie i w Polsce; 9. Artyści kontra władza. Współczesna niezależna sztuka w Polsce i na świecie; 10. Sztuka światowa w Domach aukcyjnych w Polsce; 11. Sztuka młodych: "Dyplomy" w Akademie Sztuk Pięknych; 12.Artutito - Exquisite Art Gallery. Fenomen czy wielka niewiadoma?; 13. Sztuka w sieci; 14. NFT - rewolucja na światowym rynku sztuki |
Literatura: |
Literatura: Borowski K., Sztuka inwestowania w sztukę, Warszawa 2013. Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. Die Biennale Sao Paulo, wyd. niemieckie Martiny Merklinger, 2013. Nolte Jürgen, Documenta-Stadt Kassel, Wartburg 2012. Kowalczyk I., Ciało i władza. Sztuka krytyczna w Polsce, Warszawa 2001. Malarstwo amerykańskie, pod red. Franceski Castrii March, Warszawa 2005. Markowska A., Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Toruń 2012; Piotrowski P., Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999. Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2020. Wyss Beat, Biennale Venedig: Die Beteiligung Der Schweiz, 1920-2013, Antique Collectors Club, 2013. https://wealth.pl/upload/raport_rynek_sztuki_na_swiecie.pdf https://www.labiennale.org/en https://universes.art/en/documenta/2022/ https://www.artmiami.com/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Wiedza: W1; W2; W3 Umiejętności: U1; U2; U3 Kompetencje społeczna: K1; K2; K3 Egzamin może być przeprowadzony metodą zdalną on-line z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Jan Sienkiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Sułek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
jw. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Cytlak, Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Cytlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
jw. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Cytlak, Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Cytlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
jw. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.