Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Waloryzacja dziedzictwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-WD-1Z-K-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Waloryzacja dziedzictwa
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30

- udział w zajęciach - 30


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): łącznie 60

w tym:

- przygotowanie do zajęć/zadania – 15

- przygotowanie sprawozdania: „waloryzacji wybranego obiektu” - 30

- czytanie literatury – 15


Łącznie: 90 godz. (3 pkt. ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: Ma pogłębioną wiedzę na temat waloryzacji zabytków architektury i dziedzictwa, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01)

W2: Zna terminologię stosowaną do waloryzacji zabytków i dziedzictwa na poziomie rozszerzonym, posiada wiedzę w zakresie podstaw metodologicznych badań naukowych (K_W04)

W3: Posiada szczegółową, specjalistyczną wiedzę w zakresie przygotowywanego samodzielnie opracowania (K_W05)

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: Odpowiednio dobierając źródła i selekcjonując informacje, formułuje odpowiednie sądy dotyczące waloryzacji zabytków i zasobu dziedzictwa (K_U01)

U2: W sposób spójny i fachowy komunikuje się na tematy związane z oceną wartości elementów dziedzictwa (K_U04)

U3: Jest przygotowany do spójnej argumentacji oraz do prowadzenia debaty w zakresie problemów dotyczących waloryzacji zabytków i zasobu dziedzictwa (K_U07)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: Podejmuje autonomiczne działania, które zmierzają w kierunku jego rozwoju naukowego (K_K02)

K2: Jest wrażliwy na problematykę wartościowania dziedzictwa, potrafi dostrzec oraz ocenić dobre i złe praktyki w tym zakresie (K_K04)

K3: Dostrzega i rozstrzyga dylematy, które związane są z oceną wartości dziedzictwa, jest również świadomy swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji; w podejmowanych działaniach kieruje się zasadami etyki zawodowej (K_K05)


Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza wiadomości i ćwiczy umiejętności z zakresu waloryzacji zabytków i dziedzictwa. W trakcie zajęć studenci poznają stosowane powszechnie metody wartościowania, uczą się i ćwiczą na przykładach wykorzystanie metody ZAW (Zabytkoznawcza Analiza Wartościująca) oraz dyskutują na forum grupy opracowywane przez siebie sprawozdania.

Pełny opis:

Zagadnienia szczegółowe poruszane na zajęciach:

- Czym jest waloryzacja? - zagadnienia wstępne;

- Prezentacja różnych metod wartościowania w kontekście aspektów prawnych i teorii konserwatorskiej;

- Omówienie metody Zabytkoznawczej Analizy Wartościującej;

- Analiza poszczególnych wartości ZAW; sprawozdania - prezentacje studentów;

- metoda TECHNITAS - wartościowanie dziedzictwa techniki

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Krawczyk J., Dialog z tradycją w konserwatorstwie – koncepcja zabytkoznawczej analizy wartościującej, [w:] Acta Universitatis Nicolai Copernici – Zabytkoznawstwo i konserwatorstwo XLIV, Toruń 2013.

2. Systemy wartościowania dziedzictwa. Stan badań i problemy, po red. Bogusława Szmygina, Lublin-Warszawa 2015.

3. W. Affelt, TECHNITAS. Konteksty dziedzictwa kulturowego techniki, Zabrze 2015.

4. Wartościowanie dziedzictwa w systemie SV – metoda i przykłady zastosowania; B. Szmygin, A. Fortuna-Marek, A. Siwek, Lublin 2017.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Frodl W., Pojęcie i kryteria wartościowania zabytków, ich oddziaływanie na praktykę konserwatorską, Warszawa 1966;

2. Krawczyk J., Teoria Aloisa Riegla i jej polska recepcja a problemy konserwatorstwa współczesnego, [w:] Współczesne problemy teorii konserwatorskie w Polsce, red. B. Szmygin, Warszawa-Lublin 2008, s. 72-73,

3. Arszyński M., Idea – pamięć – troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działania na rzecz ich zachowania od starożytności do polowy XX wieku, Malbork 2007.

4. VADEMECUM KONSERWATORA ZABYTKÓW. Międzynarodowe Normy Ochrony Dziedzictwa Kultury, red. Bogusław Szmygin, Warszawa 2015: Ramowa konwencja Rady Europy dotycząca wartości dziedzictwa kulturowego dla społeczeństwa, Faro 2005; Dokument z Nara o autentyzmie, Nara 1994; Konwencja o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, Paryż 2003;

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie uzyskania pozytywnej oceny z opracowania sprawozdania: W1-W3, U1,K1-K2;

- pod uwagę brane będzie przygotowanie studenta do ćwiczeń oraz aktywność na zajęciach (0,5 oceny – U2-U3, K2-K3).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daria Jagiełło
Prowadzący grup: Daria Jagiełło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daria Jagiełło
Prowadzący grup: Daria Jagiełło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Zimna-Kawecka
Prowadzący grup: Karolina Zimna-Kawecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)