Warsztaty krytyki artystycznej-plastyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-WKAP-1L-KA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty krytyki artystycznej-plastyka |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty dla ścieżki specj. krytyka artystyczna rok 1, sem. zimowy Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem letni - ODK, krytyka artystyczna (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Orientacja w kierunkach i nurtach w sztuce nowoczesnej i współczesnej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w konwersatorium - 30 h (1 ECTS) - konsultacje z nauczycielem akademickim- 25 h (1 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do zajęć i czytanie literatury- 25 h (1 ECTS) - pisanie tekstów - 30h (1 ECTS) Łącznie: 120 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/studentka: - W1: ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych zjawisk i nurtów w sztuce i metod badawczych służących ich analizie. Wiedzę tę może rozwijać w oparciu o własne badania i twórczo wykorzystywać w pracy zawodowej (K_W01) - W2: posiada szczegółową, specjalistyczną wiedzę w zakresie opracowywanego samodzielnie zagadnienia (K_W04) -W3: jest przygotowany do podejmowania badań szczegółowych i prac analitycznych w praktyce zawodowej danej specjalności (K_W04) - W4: ma pogłębioną świadomość złożoności i historycznej zmienności języka, ze szczególnym uwzględnieniem języka krytyki artystycznej (K_W08) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/studentka: - U1: potrafi samodzielnie przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę merytoryczną (wyszukać, przeanalizować, wyselekcjonować informacje), korzystając z materiałów bibliograficznych, źródłowych (w tym – niepublikowanych i archiwalnych) ( K_U01) -U2: czyta, analizuje i zestawia zastaną literaturę przedmiotu, w oparciu o którą przygotowuje krytyczny stan badań do problemu, szczegółowo analizuje problemy i formułuje hipotezy w sposób krytyczny (K_U02) -U3: potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą z innych dyscyplin oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych: samodzielnie argumentuje z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, dążąc do wyprowadzenia logicznych wniosków i syntezy (K_U03, K_U07) -U4: potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy z zakresu nauk o sztuce z różnymi kręgami odbiorców - posiada warsztat konieczny do przygotowania recenzji krytycznej dla prasy (recenzja, nota), wypowiedzi w radiu i telewizji, a także publikacji na temat sztuki współczesnej (konkretnego dzieła, wystawy lub wydarzenia artystycznego), ma pogłębioną umiejętność przygotowania klarownych wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu nauk o sztuce (K_U04, K_U06, K_U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/studentka: - K1 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także kierownicze (K_K01) - K2 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; w praktyce zawodowej kieruje się fachową wiedzą i zasadami etyki zawodowej (K_K03) |
Metody dydaktyczne: | - dyskusja w grupie inicjowana przez prowadzącego podczas oglądania wystawy, uczestnictwa w wydarzeniu artystycznym, konferencji naukowej - wprowadzenie do danego zagadnienia, określenie kontekstu dzieła/dzieł sztuki i materiałów niezbędnych przy realizacji tematu pracy - wspólne omawianie w grupie efektów pracy nad danym zagadnieniem, prezentacje studentów - analiza i ocena przygotowanych tekstów krytycznych |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zbudowanie warsztatu krytyka sztuki. Na podstawie wybranego wydarzenia aktualnego (wystawa, spotkanie artystą, konferencja) student konstruuje tekst w formie recenzji (krytycznej /naukowej) informacji prasowej lub tekstu do katalogu/czasopisma branżowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia służą zdobyciu praktycznych umiejętności w zakresie warsztatu krytyka sztuki; umiejętności formułowania opinii na temat zjawisk zachodzących w dziedzinie różnych dyscyplin sztuki współczesnej i ich argumentowania. Studenci piszą, a następnie prezentują teksty krytyczne poświęcone wybranym aktualnym wydarzeniom artystycznym. Wskazówki i uwagi prowadzącego, analizy tekstów innych uczestników zajęć pozwolą na doskonalenie warsztatu krytyka. Tematy tekstów krytycznych wybierane są na podstawie aktualnie odbywających się wystaw i wydarzeń artystycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (wybrane fragmenty): -Bourriaud Nicolas, Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie 2012 - Dziamski G., Szkice o nowej sztuce, Warszawa 1989. - Dziamski G., Awangarda po awangardzie: od neoawangardy do postmodernizmu, Poznań 1995. - Eco U., Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 2006 -Elkins James, What happened to Art Criticism, Chicago 2003 -Elkins James & Newman Michael, The State of Art Criticism, New York - London 2008 - Hopfinger M., W laboratorium sztuki XX w. O roli słowa i obrazu, Warszawa 1993. - Krytyka i rynek sztuki, red. Dorota Monkiewicz, współpraca Hanna Wróblewska, Paulina Rymkiewicz, Sekcja Polska AICA, Warszawa 2008. - Ludwiński J., Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, wybór i opracowanie: Jarosław Kozłowski, ASP Poznań, BWA Wrocław, 2010. - Porębski M. Pożegnanie z krytyką, Kraków 1966 - Rejniak-Majewska A., Puste miejsce po krytyce?, Łódź 2014 Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty): -Hopfinger M., Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010 -Juszkiewicz P., Od rozkoszy historiozofii do gry w nic. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005. - Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002 - Mitchell W. J. T., Czego chcą obrazy, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013. - Ostrowicki M., Dzieło sztuki jako system, Warszawa – Kraków 1997. - Ostrowicki M., Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki, Universitas, Kraków 2006 -Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, red. K.Wilkoszewska, Kraków 1999 - Wójtowicz E., Net Art, Kraków 2008. -Załuski T., Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji, Kraków 2008. Literatura dotycząca techniki pisania: -M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać?, Warszawa 2008. -Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. -Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa, Książka i Wiedza, 2003. Ponadto: czasopisma polskie i zagraniczne oraz portale kulturalne i serwisy internetowe dotyczące plastyki współczesnej i projektowania graficznego ("Critical Inquiry", „Journal of Contemporary Art” on-line, „Arts Journal”, „Art on Paper”, „NY Arts Magazine”, „ART- Das Kunstmagazin”, „Artforum” „Format”, „Szum”, „Artysta i Sztuka”, „Sztuka i Dokumentacja” „2+3D” (ukazywał się do grudnia 2016 r.), „Artluk”, „Arteon” (ukazywał się do grudnia 2019 r.) , „Artmix”, „Exit”, „Obieg”, „Sztuka.pl”, „-grafia”, „Orońsko”, „Ha!art”, „Aspiracje”, MOCAK Forum, „Zeszyty Artystyczne”, „Magazyn Sztuki” 2000-2005, „Graphis”) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć obowiązuje ciągła weryfikacja wiedzy z zakresu znajomości aktualnych wydarzeń, wystaw oraz konferencji, paneli poświęconych zagadnieniom krytyki artystycznej oraz umiejętności merytorycznego odniesienia się do nich (W1-W4, U2-U4) Ocenie podlegają zadane prace pisemne (W1-W4), prezentacja (przedstawienie wybranego zagadnienia w ujęciu problemowym) (W1-W4, U3, U4) Oceniana jest także aktywność na zajęciach (zaangażowanie w dyskusję, praca w grupie) (K1, K2) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kulpińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kulpińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.