Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Współczesne koncepcje ochrony dóbr kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-WKODK-1L-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne koncepcje ochrony dóbr kultury
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Studenci zapoznają się z głównymi kierunkami rozwoju teorii konserwatorskich w okresie po uchwaleniu Karty Weneckiej. Zdobywają wiedzę o najważniejszych etapach procesu poszerzania zakresu ochrony i opieki konserwatorskiej, a także o tych aspektach przemian współczesnych postaw konserwatorskich, które wiążą się z postępującą integracją działań na rzecz zachowania środowiska kulturalnego i naturalnego.

Pełny opis:

Dobra kultury w dobie ochrony dziedzictwa. Kształtowanie koncepcji krajobrazu kulturowego. Koncepcja dziedzictwa kulturalnego i naturalnego. Współczesna koncepcja dziedzictwa architektonicznego. Problematyka autentyczności i integralności dziedzictwa kulturowego w dobie globalizacji działalności konserwatorskiej. Koncepcja dziedzictwa kulturowego jako nośnika tożsamości zbiorowej. Koncepcja dziedzictwa kulturowego jako czynnika rozwoju społeczno-gospodarczego. Lista Światowego Dziedzictwa (ocena „wyjątkowej uniwersalnej wartości”). Lista Dziedzictwa Niematerialnego Unesco. Zasada zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu zasobami dziedzictwa naturalnego i kulturowego. Monitoring miejsc i obiektów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa. Digitalizacja dziedzictwa – doskonalenie metod dokumentacyjnych czy modyfikacja celów działalności konserwatorskiej? Koncepcja rewitalizacji i restrukturyzacji obszarów poprzemysłowych. Postanowienia „Karty Krakowskiej” i ich wpływ na kształtowanie nowych koncepcji w polskim środowisku konserwatorskim. Założenia restauracji prewencyjnej Cesare Brandiego a współczesna koncepcja konserwacji zachowawczej. Od koncepcji dzieła otwartego do teorii kreacji konserwatorskiej.

Literatura:

Affelt Warldemar, Dziedzictwo techniki jako cząstka kultury. Część I. W nurcie rozwoju zrównoważoneg, Ochrona Zabytków, nr 1/2009 s. 53-82.

- Affelt Warldemar, Dziedzictwo techniki jako cząstka kultury. Część II. W stronę dziedzictwa zrównoważonego, Ochrona Zabytków, nr 4/2008 s. 60-84.

- Ashwort Gregory J., Paradygmaty i paradoksy planowania przeszłości [w:] Jacek Purchla (red.) Europa Środkowa – nowy wymiar dziedzictwa 1991-2001, s. 109-123.

- Gutowska Krystyna, Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, Warszawa 2000.

- Jadzińska Monika, Autentyzm w sztuce współczesnej w świetle teorii Cesare Brandiego [w:] Iwona Szmelter, Monika Jadzińska (red.) Sztuka konserwacji i restauracji. The Art of Conservation and Restoration, Warszawa 2007, s.78-93.

- Kadłuczka A., Karta Krakowska 2000 – W poszukiwaniu uniwersalnych pryncypiów ochrony kulturowego dziedzictwa architektury i urbanistyki [w:] Kongres Konserwatorów Polskich, Wrocław 2005, s. 179-189.

- Kobyliński Zbigniew, Własność dziedzictwa kulturowego, Idee – problem – kontrowersje, Warszawa 2009.

- Korpal Grażyna, Sytuacja estetyczna dzieła sztuki w procesie konserwacji [w:] Iwona Szmelter, Monika Jadzińska (red.) Sztuka konserwacji i restauracji. The Art of Conservation and Restoration, Warszawa 2007, s. 128-133.

- Krawczyk Janusz, Teoria Aloisa Riegla i jej polska recepcja a problemy współczesnego konserwatorstwa, [w:] Bogusław Szmygin (red.) Współczesne problemy teorii konserwatorskiej w Polsce, Warszawa-Lublin 2008, s. 63-74;

- Krawczyk Janusz, Kompromis i metoda – wybrane aspekty teorii konserwatorskich Aloisa Riegla i Cesare Brandiego, Ochrona Zabytków, nr 2/2009, s. 64-74.

- Krawczyk Janusz, Dzieło sztuki w teorii restauracji Cesare Brandiego, Acta Universitatis Nicolai Copernici, nr 41, 2011, s. 133-150.

- Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, wyd. 3. Wrocław 2007.

- Nara conference on Autenticity in relation to the Word Heritage Convention. Conference de Nara sur l’Authenticité dans le cadre de la Convention du Patrimoine Mondial, Tokio 1995.

- Liszewska Weronika, Wpływ współczesnej estetyki na konserwację i restaurację dzieł sztuki [w:] Dzieło sztuki a konserwacja. Materiały LII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej SHS, Kraków 2004, s. 55-65.

- Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, t. 1-2, Kraków 2001.

– Purchla Jacek, Dziedzictwo a transformacja, Kraków 2005.

- Rouba Bogumiła J., Proces ochrony dóbr kultury, pojęcia, terminologia [w:] Józef Flik (red.), Ars longa vita brevis, Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci Profesora Zbigniewa Brochwicza, Toruń 2003, s. 349-378.

- Szmelter Iwona, Monika Jadzińska (red.) Sztuka konserwacji i restauracji. The Art of Conservation and Restoration, Warszawa 2007.

- Szmygin Bogusław, Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin 2000.

- Szmygin Bogusław (red.), Współczesne problemy teorii konserwatorskiej w Polsce, Warszawa-Lublin 2008.

- Szmygin Bogusław (red.), Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych, Warszawa-Lublin 2009.

- Szmygin Bogusław, Wyjątkowa uniwersalna wartość a monitoring dóbr światowego dziedzictwa, Warszawa 2011.

- Szmygin B. Tomaszewski A., Pawłowski K., Ogrodzki P, Kłosek-Kozłowska D., Ochrona dziedzictwa kulturowego i konserwacja zabytków w powojennej Polsce w świetle doktryn i opracowań naukowych [w:] Kongres Konserwatorów Polskich, Wrocław 2005, s. 12-20.

- Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe normy ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa 1996.

–Zeidler Kamil, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa - Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie założenia teoretyczne współczesnych koncepcji ochrony dóbr kultury i ochrony dziedzictwa. Potrafi dostrzec i formułować problemy etyczne związane z prowadzeniem działalności konserwatorskiej. Docenia znaczenie tradycji i dziedzictwa kulturowego – potrafi wykorzystać swoją wiedzę w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa. Ma pogłębioną świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego i naturalnego dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach. Umie formułować i wyrażać własne poglądy w kwestiach konserwatorskich, wykazując niezależność myślenia.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników egzaminu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)