Współczesne koncepcje ochrony dóbr kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-WKODK-1L-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje ochrony dóbr kultury |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z głównymi kierunkami rozwoju teorii konserwatorskich w okresie po uchwaleniu Karty Weneckiej. Zdobywają wiedzę o najważniejszych etapach procesu poszerzania zakresu ochrony i opieki konserwatorskiej, a także o tych aspektach przemian współczesnych postaw konserwatorskich, które wiążą się z postępującą integracją działań na rzecz zachowania środowiska kulturalnego i naturalnego. |
Pełny opis: |
Dobra kultury w dobie ochrony dziedzictwa. Kształtowanie koncepcji krajobrazu kulturowego. Koncepcja dziedzictwa kulturalnego i naturalnego. Współczesna koncepcja dziedzictwa architektonicznego. Problematyka autentyczności i integralności dziedzictwa kulturowego w dobie globalizacji działalności konserwatorskiej. Koncepcja dziedzictwa kulturowego jako nośnika tożsamości zbiorowej. Koncepcja dziedzictwa kulturowego jako czynnika rozwoju społeczno-gospodarczego. Lista Światowego Dziedzictwa (ocena „wyjątkowej uniwersalnej wartości”). Lista Dziedzictwa Niematerialnego Unesco. Zasada zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu zasobami dziedzictwa naturalnego i kulturowego. Monitoring miejsc i obiektów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa. Digitalizacja dziedzictwa – doskonalenie metod dokumentacyjnych czy modyfikacja celów działalności konserwatorskiej? Koncepcja rewitalizacji i restrukturyzacji obszarów poprzemysłowych. Postanowienia „Karty Krakowskiej” i ich wpływ na kształtowanie nowych koncepcji w polskim środowisku konserwatorskim. Założenia restauracji prewencyjnej Cesare Brandiego a współczesna koncepcja konserwacji zachowawczej. Od koncepcji dzieła otwartego do teorii kreacji konserwatorskiej. |
Literatura: |
Affelt Warldemar, Dziedzictwo techniki jako cząstka kultury. Część I. W nurcie rozwoju zrównoważoneg, Ochrona Zabytków, nr 1/2009 s. 53-82. - Affelt Warldemar, Dziedzictwo techniki jako cząstka kultury. Część II. W stronę dziedzictwa zrównoważonego, Ochrona Zabytków, nr 4/2008 s. 60-84. - Ashwort Gregory J., Paradygmaty i paradoksy planowania przeszłości [w:] Jacek Purchla (red.) Europa Środkowa – nowy wymiar dziedzictwa 1991-2001, s. 109-123. - Gutowska Krystyna, Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, Warszawa 2000. - Jadzińska Monika, Autentyzm w sztuce współczesnej w świetle teorii Cesare Brandiego [w:] Iwona Szmelter, Monika Jadzińska (red.) Sztuka konserwacji i restauracji. The Art of Conservation and Restoration, Warszawa 2007, s.78-93. - Kadłuczka A., Karta Krakowska 2000 – W poszukiwaniu uniwersalnych pryncypiów ochrony kulturowego dziedzictwa architektury i urbanistyki [w:] Kongres Konserwatorów Polskich, Wrocław 2005, s. 179-189. - Kobyliński Zbigniew, Własność dziedzictwa kulturowego, Idee – problem – kontrowersje, Warszawa 2009. - Korpal Grażyna, Sytuacja estetyczna dzieła sztuki w procesie konserwacji [w:] Iwona Szmelter, Monika Jadzińska (red.) Sztuka konserwacji i restauracji. The Art of Conservation and Restoration, Warszawa 2007, s. 128-133. - Krawczyk Janusz, Teoria Aloisa Riegla i jej polska recepcja a problemy współczesnego konserwatorstwa, [w:] Bogusław Szmygin (red.) Współczesne problemy teorii konserwatorskiej w Polsce, Warszawa-Lublin 2008, s. 63-74; - Krawczyk Janusz, Kompromis i metoda – wybrane aspekty teorii konserwatorskich Aloisa Riegla i Cesare Brandiego, Ochrona Zabytków, nr 2/2009, s. 64-74. - Krawczyk Janusz, Dzieło sztuki w teorii restauracji Cesare Brandiego, Acta Universitatis Nicolai Copernici, nr 41, 2011, s. 133-150. - Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, wyd. 3. Wrocław 2007. - Nara conference on Autenticity in relation to the Word Heritage Convention. Conference de Nara sur l’Authenticité dans le cadre de la Convention du Patrimoine Mondial, Tokio 1995. - Liszewska Weronika, Wpływ współczesnej estetyki na konserwację i restaurację dzieł sztuki [w:] Dzieło sztuki a konserwacja. Materiały LII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej SHS, Kraków 2004, s. 55-65. - Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, t. 1-2, Kraków 2001. – Purchla Jacek, Dziedzictwo a transformacja, Kraków 2005. - Rouba Bogumiła J., Proces ochrony dóbr kultury, pojęcia, terminologia [w:] Józef Flik (red.), Ars longa vita brevis, Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci Profesora Zbigniewa Brochwicza, Toruń 2003, s. 349-378. - Szmelter Iwona, Monika Jadzińska (red.) Sztuka konserwacji i restauracji. The Art of Conservation and Restoration, Warszawa 2007. - Szmygin Bogusław, Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin 2000. - Szmygin Bogusław (red.), Współczesne problemy teorii konserwatorskiej w Polsce, Warszawa-Lublin 2008. - Szmygin Bogusław (red.), Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych, Warszawa-Lublin 2009. - Szmygin Bogusław, Wyjątkowa uniwersalna wartość a monitoring dóbr światowego dziedzictwa, Warszawa 2011. - Szmygin B. Tomaszewski A., Pawłowski K., Ogrodzki P, Kłosek-Kozłowska D., Ochrona dziedzictwa kulturowego i konserwacja zabytków w powojennej Polsce w świetle doktryn i opracowań naukowych [w:] Kongres Konserwatorów Polskich, Wrocław 2005, s. 12-20. - Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe normy ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa 1996. –Zeidler Kamil, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa - Kraków 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie założenia teoretyczne współczesnych koncepcji ochrony dóbr kultury i ochrony dziedzictwa. Potrafi dostrzec i formułować problemy etyczne związane z prowadzeniem działalności konserwatorskiej. Docenia znaczenie tradycji i dziedzictwa kulturowego – potrafi wykorzystać swoją wiedzę w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa. Ma pogłębioną świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego i naturalnego dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach. Umie formułować i wyrażać własne poglądy w kwestiach konserwatorskich, wykazując niezależność myślenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.