Współczesne koncepcje ochrony dóbr kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-WKODK-1Z-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje ochrony dóbr kultury |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku sem. zimowy Ochrona dóbr kultury(s2) Przedmioty obowiązkowe- 1 rok, sem. zimowy -ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2) |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WSP/enrol/index.php?id=43 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ugruntowana wiedza z zakresu historii i teorii ochrony i konserwacji zabytków. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - czytanie literatury- 30 - przygotowanie do egzaminu- 30 Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna terminologię ochrony, konserwacji i restauracji dóbr kultury na poziomie poszerzonym (K_W02) W2:zna na poziomie poszerzonym i szczegółowym najnowsze dzieje, teorie, doktryny konserwatorstwa;rozumie ich uwarunkowania (K_W03) W3: rozumie interdyscyplinarny charakter interpretacji dóbr kultury i dziedzictwa w różnych aspektach (z uwzględnieniem ich historii i funkcji społecznej oraz kontekstu filozoficznego, teologicznego itd.) (K_W07) W4: zna na poziomie poszerzonym współczesne koncepcje ochrony dóbr kultury, ich uwarunkowania i problematykę (K_W09) W5: zna i rozumie na poziomie pogłębionym metody analizy, interpretacji i wartościowania zabytków jako składników dziedzictwa kulturowego (K-W11) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przeprowadzić merytoryczną argumentację, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułuje wnioski i tworzy syntetyczne podsumowania w zakresie współczesnych koncepcji ochrony dóbr kultury i dziedzictwa (K_U09) U2: jest przygotowany do popularyzacji postępowania w zakresie ochrony dóbr kultury (K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza (K_K01) K2: jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie, jest gotów do podjęcia stosownego działania (K_K04) K3: identyfikuje i rozstrzyga dylematy, związane z ochroną zabytków, jest świadom swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji (K_K05) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia są prowadzone w formule wykładu informacyjnego i problemowego. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna, w której ilustracje są zestawione z tekstami (cytaty z międzynarodowych dokumentów konserwatorskich, prac teoretycznych) oraz komentarzami do problemów kluczowych dla współczesnej działalności konserwatorskiej. Pod koniec każdego wykładu podawane sa kolejne pytania składające się na zestaw pytań egzaminacyjnych. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Wobec pluralizmu teoretycznego współczesnego konserwatorstwa przyjęto, że wykładami objęte będą najważniejsze koncepcje z okresu po uchwaleniu Karty Weneckiej w 1964 r. Różnorodność założeń przyjmowana przez teoretyków znajduje odzwierciedlenie na poziomie definiowania przedmiotu ochrony i opieki konserwatorskiej, określania zasad postępowania oraz na poziomie uzasadnień celowości podejmowanych działań. Wykłady poświęcone będą zarówno tym koncepcjom, które rozwijane są przez grupy eksperckie w międzynarodowych organizacjach takich jak UNESCO czy ICOMOS, jak i teoriom, które, choć ważne, nie pełnią jeszcze wiodącej roli w działalności służb konserwatorskich. Celem przedmiotu jest ukazanie szerokiej panoramy poglądów na konserwatorskie interpretacje dziedzictwa kulturowego, oraz dostarczenie informacji niezbędnych do zajęcia własnego stanowiska w kwestii rozstrzygania o przydatności poszczególnych teorii. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są nowoczesne i ponowoczesne koncepcje działalności konserwatorskiej. Szczególną uwagę zwraca się na różnorodność sposobów określania przedmiotu i zasad działalności konserwatorskiej w dokumentach międzynarodowych organizacji konserwatorskich. Analizowane są także następstwa zintegrowania działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i naturalnego. Przedstawione zostaną również pozytywne i negatywne zjawiska związane z globalizacją idei ochrony dziedzictwa i dążeniami do uniwersalizacji zasad postępowania konserwatorskiego. Treści dydaktyczne są prezentowane w układzie następujących tematów: Przedmiot działalności konserwatorskiej i jego terminologiczne interpretacje w konserwatorstwie współczesnym; Postanowienia Karty Weneckiej w epoce globalizacji idei konserwatorskich; Kształtowanie idei dziedzictwa kulturowego - Konwencja UNESCO w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego; Lista światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego UNESCO; Kryteria autentyczności w kulturze oraz ich wpływ na poglądy i teorie konserwatorskie; Źródła inspiracji współczesnych koncepcji ochrony dóbr kultury – ekologia; Źródła inspiracji współczesnych koncepcji ochrony dóbr kultury – ekonomia; Koncepcja „dzieła otwartego” w teorii konserwacji; Dialog i interpretacja - teoria kreacji konserwatorskiej; Działalność Komitetu Dziedzictwa Światowego UNESCO do roku 1999; Dokument z Nara o autentyzmie; Działalność Komitetu Dziedzictwa Światowego UNESCO od roku 2000; Problem wiarygodności Listy Dziedzictwa Światowego; Nurt uniwersalistyczny i regionalistyczny w teorii ochrony dziedzictwa; Zabytkoznawcza analiza wartościująca architektury; Ochrona dziedzictwa architektonicznego w skali Europy i Świata (Amsterdam’1975, Granada’1985, Victoria Falls’ 2003, Karta Ochrony Ruin Historycznych PKN ICOMOS’2011); Zmiana i ciągłość we współczesnych teoriach konserwatorskich; Od konserwacji i restauracji dóbr kultury do ochrony dziedzictwa kulturalnego i naturalnego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Krawczyk. J., Dialog z tradycją w konserwatorstwie – koncepcja zabytkoznawczej analizy wartościującej, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, z. 44, 2013, s. 507-529. https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/2494/AUNC_ZiK.2013.021,Krawczyk.pdf?sequence=1 2. Krawczyk. J., Ideał obiektywności wiedzy a początki wartościowania w konserwatorstwie [in:] Bogusław Szmygin (ed.), Wartościowanie w ochronie i konserwacji zabytków, Warszawa - Lublin 2012, s. 101-113. http://www.bc.pollub.pl/dlibra/docmetadata?id=1218&from=&dirids=1&ver_id=&lp=5&QI=C53ACA5495C0D40E1303406EC6484C11-2 - 3. Krawczyk. J., Karta Wenecka i spór o zasady postępowania konserwatorskiego [in:] Karta Wenecka 1964-2014, W. Bukowska, J. Krawczyk (red.), Toruń 2015, s. 93-101. 4. Krawczyk. J., Dzieło sztuki w teorii restauracji Cesare Brandiego, Acta Universitatis Nicolai Copernici, nr 41, 2011, s. 133-150, http://apcz.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZiK/article/viewFile/AUNC_ZiK.2011.005/1905 5. Krawczyk. J., Kompromis i metoda – wybrane aspekty teorii konserwatorskich Aloisa Riegla i Cesare Brandiego, Ochrona Zabytków, 2009 nr 2, s. 64-74. http://www.nid.pl/upload/iblock/e54/e5423b0e815a04bf8c82743c1ba5475d.pdf Literatura uzupełniająca: 1. Bukowska W., Krawczyk. J., (red.) Karta Wenecka 1964-2014, Toruń 2015. 2. Krawczyk. J., 50 lat Karty Weneckiej - idee, kontynuacje, konteksty [in:] Karta Wenecka 1964-2014, W. Bukowska, J. Krawczyk (red.), Toruń 2015, s. 7-13. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Wykład: egzamin pisemny - W1, W2, W 4, W5, U1. Kryteria oceniania: Łączna ilość punktów 20- 100% 0-10 (50%) - ndst 11-12 (52-60%) - dst 13-14 (62-70%) - dst plus 15-16 (72-80%) - db 17-18 (82-90%) - db plus 19-20 (92-100%) - bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.