Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do konserwatorstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-WKo-1z-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do konserwatorstwa
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury (s1)
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w wykładach - 15


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- czytanie literatury- 5

- przygotowanie do egzaminu- 10


Łącznie: 30 godz. (1 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma podstawową wiedzę na temat teorii ochrony i konserwacji zabytków (K_W01).

W2: ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu instytucji ochrony zabytków (K_W07).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami właściwymi dla ochrony zabytków (K_U02).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy - swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego. (K_K02).

Metody dydaktyczne:

Zajęcia wykładowe prowadzone są jako wykład konwersatoryjny. Przekazywane treści są ilustrowane prezentacjami multimedialnymi, w których obok materiału ikonograficznego przedstawiane są wybrane fragmenty najważniejszych dokumentów międzynarodowych i krajowych, a także teksty teoretyczne mające największy wpływ na kształtowanie współczesnych praktyk konserwatorskich.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Skrócony opis:

Celem wykładów jest wprowadzenie studentów w problematykę działalności konserwatorskiej, a także zapoznanie ich z tradycją toruńskiej szkoły konserwacji zabytków oraz omówienie oferty dydaktycznej z konserwatorstwa na studiach 1 i 2 stopnia kierunku Ochrona dóbr kultury.

Pełny opis:

1-2. Podstawowe terminy z zakresu konserwatorstwa, przedmiot i metody działań konserwatorskich, dawne i współczesne koncepcje konserwatorstwa - najważniejsze międzynarodowe dokumenty konserwatorskie.

3-4. Prawna ochrona zabytków w Polsce, ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 r., struktura organizacyjna i działalność służb konserwatorskich.

5-6. schemat organizacyjny procesu konserwatorskiego, omówienie najważniejszych etapów.

7. Prezentacja oferty dydaktycznej na specjalności konserwatorstwo – studia I stopnia, prezentacja oferty dydaktycznej na specjalności konserwatorstwo – studia II stopnia.

5. Egzamin

Literatura:

1. Marian Arszyński, Idea, pamięć, troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działania na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku, Malbork 2007;

2. Jerzy Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, Warszawa 1975;

3. Janusz Pasierb, Ochrona zabytków sztuki sakralnej, Warszawa 1995;

4. Iwona Szmelter, Monika Jadzińska (red.), Sztuka konserwacji i restauracji The Art. Of Conservation and Restoration, Warszawa 2005;

5. Bogusław Szmygin, Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX w., Lublin 2000.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe ustne w formule on-line. Każdy student będzie odpowiadała na trzy pytania.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Krawczyk
Prowadzący grup: Janusz Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Krawczyk
Prowadzący grup: Janusz Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Krawczyk
Prowadzący grup: Janusz Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)