Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do muzealnictwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-WMu-1l-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do muzealnictwa
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury (s1)
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

ogólna wiedza w zakresie ochrony dziedzictwa.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (16 godz.):

- udział w zajęciach - 15 godz.

- konsultacje z nauczycielem - 1 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (min. 14 godz.):

- lektura własna - 10 godz.

- przygotowanie (napisanie) pracy zaliczeniowej -4 godz.


Łącznie 30 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W 1: Ma podstawową wiedzę o znaczeniu muzeum dla wiedzy o kulturze i systemu ochrony dóbr kultury (K_W10).

W 2: Zna podstawowe rodzaje i typy muzeów, dawnych i współczesnych (K_W07).

W 3: Zna w stopniu podstawowym aktualne koncepcje muzeograficzne i muzeologiczne (K_W13, K_W07).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U 1: Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami właściwymi dla muzeologii, muzeografii i muzealnictwa (K_U07).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K 1: Ma świadomość odpowiedzialności muzeów za zachowanie dziedzictwa kulturowego i ich mediacyjnej roli w nowoczesnym społeczeństwie (K_K06).

K 2: Jest wrażliwy na właściwe i odpowiedzialne podejście do zabytków i muzealiów (K_K04).

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

wykład konwersatoryjny oraz częściowo problemowy

Metoda poszukująca:

obserwacji podczas ćwiczeń w muzeum, przygotowanie referatu

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- referatu

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami dot. muzeum, muzeografii, muzealnictwa i muzeologii. Zostanie zwrócona uwaga na rolę kulturową i społeczną muzeum w historii Europy i świata, na funkcje spełniane przez muzea, na ich różnorodność, na systemy prawne i organizacyjne, w tym na rolę organizacji muzealnych krajowych i międzynarodowych, na rolę kodeksu etyki ICOM. Miejsce muzeum w systemie ochrony zabytków i dóbr kultury i ich funkcje edukacyjne.

Pełny opis:

Najważniejsze poruszane zagadnienia:

1. Muzeum - pojęcie, definicje

2. Muzealium, zabytek, przedmiot, rzecz, dzieło sztuki.

3. Podstawowe cele, funkcje i zadania muzeów.

4. Typologia muzeów: różnorodność tematyczna i organizacyjna.

5. Przedmiot muzealny, muzealizacja, semiofor; oryginał, kopia, reprodukcja.

6. Muzea - zarys dziejów.

7. Zarządzanie zbiorami muzealnymi; opracowanie naukowe, inwentaryzacja, katalogi; profilaktyka konserwatorska.

8. Ekspozycje muzealne - różnorodność tematyczna i typologiczna.

9. Architektura muzeów dawnych i współczesnych; adaptacje na cele muzealne gmachów wznoszonych dla innych funkcji.

10. Muzeum jako instytucja edukacyjna.

11. Digitalizacja i nowe techniki komunikacji cyfrowej.

12. Zawód muzealnik; inni specjaliści w muzeum.

Literatura:

A. Literatura obowiązkowa:

Ustawa z 21 listopada 1996 o muzeach, z późniejszymi zmianami.

Dorota Folga-Januszewska, Muzealnictwo, muzeologia, muzeografia, "Muzealnictwo" 47, 2006, s. 11-16.

Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, "Muzealnictwo" 49, 2008, s. s. 200-203.

Kazimierz Malinowski, Dzieło sztuki w muzeum i kolekcji, w: Wstęp do historii sztuki, t. I: Przedmiot - metodologia - zawód, Warszawa: PWN 1973, s. 129-146.

Kazimierz Malinowski, Muzealnictwo, w: Wstęp do historii sztuki, t. I: Przedmiot - metodologia - zawód, Warszawa: PWN 1973, s. 539-546.

Stanisław Waltoś, Kodeks etyki ICOM dla muzeów, Warszawa - Kraków: Wolters Kluwer 2009

B. Literatura uzupełniająca:

Katarzyna Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków: Attyka 2013.

Mirosław Borusiewicz, Nauka czy rozrywka. Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum (Muzeologia, t. IV), Kraków: Universitas 2012

Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: fenomeny i problemy (Muzeologia, t. X), Kraków: Universitas 2015.

I Kongres Muzealników Polskich, red. Michał Niezabitowski, Michał Wysocki i in. Warszawa: NCK 2015

Hermann Lübbe, Muzealizacja. O powiązaniu naszej teraźniejszości z przeszłością, [w:] Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. III, Kraków 1991, s. 7-29.

Krzysztof Pomian, Muzea i narody w Europie środkowej. Przed pierwszą wojną światową,Warszawa:Stowarzyszenie Muzeów Uczelnianych 2016.

Tomasz F. de Rosset, Stan i potrzeby muzealnictwa polskiego, "Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo" XXIX, 1998, s. 3-6.

Michał F. Woźniak, Dlaczego powinniśmy wystrzegać się muzeów narracyjnych, [w:] Muzeum etyczne. Księga dedykowana Profesorowi Stanisławowi Waltosiowi w 85. rocznicę urodzin, red. Dorota Folga-Januszewska (Muzeologia, t. XV), Kraków: Universitas 2017, s. 71-76 .

Zdzisław Żygulski jr., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa: PWN 1982.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie referatu (pracy pisemnej); aktywność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Woźniak
Prowadzący grup: Michał Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Woźniak
Prowadzący grup: Michał Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Woźniak
Prowadzący grup: Milena Hübner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)