Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Współczesne życie artystyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-WZA-2Z-KA-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne życie artystyczne
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem zimowy - ODK, krytyka artystyczna (s2)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu sztuki współczesnej i współczesnych tendencji artystycznych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 - 1 pkt ECTS

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do zaliczenia przedmiotu (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), przyswajanie i powtarzanie na bieżąco materiału z zajęć: 30 godzin - 1 pkt ECTS

3. Konsultacje z prowadzącym, czas wymagany do przygotowania pracy pisemnej na uzgodniony z prowadzącym temat 30 - 1 pkt ECTS

Łącznie godzin: 90 - 3 pkt ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Student(ka):

W1: Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej

i metodologicznej współczesnej teorii sztuki i krytyki artystycznej, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalnej 
oraz integrować z metodami innych dyscyplin. (K_W01),

W2: Zna podstawy metodologiczne badań w dziedzinie humanistyki, z naciskiem na wiedzę na temat działalności współczesnych instytucji sztuki. (K_W02),

W3: Ma szczegółową orientację 
w zakresie problematyki współczesnych instytucji sztuki (teorie i doktryny, konteksty). (K_W04)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student(ka):

U1: Szczegółowo analizuje problemy współczesnych instytucji artystycznych, posługując się odpowiednimi metodami, pojęciami i narzędziami badawczymi, właściwymi dla nauk o sztuce, które twórczo dobiera / przystosowuje / lub samodzielnie opracowuje (K_U02),

U2: Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą z iw zakresie działania współczesnych instytucji artystycznych oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych z dylematami krytyki artystycznej (K_U03),

U3: Potrafi w sposób spójny 
i fachowy komunikować się na tematy 
z zakresu funkcjonowania współczesnych instytucji artystycznych z różnymi kręgami odbiorców (w tym środowiskiem specjalistycznym),
z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji (K_U04),

U4: Ma pogłębioną umiejętność samodzielnego przygotowania tekstów z zakresu funkcjonowania współczesnych instytucji artystycznych w oparciu 
o warsztat badawczy i z wykorzystaniem metod, ćwiczonych w ramach ścieżki specjalnościowej Krytyka artystyczna. (K_U05),



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student(ka):

K1: Podejmuje autonomiczne działania, zmierzające do kierowania swym stałym rozwojem krytyka i teoretyka sztuki, ukierunkowując także innych w tym zakresie (K_K02),

K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a w pracy krytyka sztuki i kuratora kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych (K_K03),

K3: Jest gotowy(a) do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym krytyka sztuki – potrafi być wytrwały(a) w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie propagowania kultury regionu, kraju

i świata (K_K06).

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium na podstawie wskazanych przez prowadzącego tekstów i z pomocą przygotowanego przez prowadzącego materiału poglądowego.


-wprowadzenie do zagadnień przedmiotu, określenie ram i kontekstów podejmowanych zagadnień

-inicjowanie dyskusji wśród studentów dotyczących podejmowanych zagadnień

-wybór literatury przedmiotu oraz jej analiza i interpretacja w grupie

-analiza wybranych aktualnych wystaw sztuki bądź wydarzeń związanych z krytyką artystyczną (wystąpień, paneli, dyskusji, polemik prasowych) w grupie

-wskazanie tematów do opracowania przez studentów oraz analiza i ocena przygotowanych przez studentów referatów.


Zajęcia mogą być prowadzone zdalnie, za pomocą platformy MS Teams.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Konwersatorium ma na celu omówienie współczesnych instytucji artystycznych, praktyk ekspozycyjnych i popularyzatorskich oraz niektórych aspektów współczesnego rynku sztuki.

Pełny opis:

W ramach konwersatorium na podstawie tekstów wskazanych przez prowadzącego (zob. Literatura) omawiane są różne aspekty instytucjonalnego życia artystycznego na świecie i w Polsce. W ramach pierwszych dziesięciu spotkań wykładowca inicjuje dyskusję ze studentami na temat współczesnego życia artystycznego w Europie i na świecie, w następnych pięciu studenci prezentują referaty na temat wybranych aspektów życia artystycznego w Polsce.

Harmonogram zajęć:

1. Współczesny warsztat i organizacja pracy artysty na przykładzie Takashiego Murakamiego.

2. Problemy globalizacji i multikulturalizmu w sztuce.

3. Nagrody artystyczne w zinstytucjonalizowanym świecie sztuki na przykładzie Nagrody Turnera.

4. Strategie ekspozycyjne współczesnych muzeów.

5. O nowoczesnej edukacji artystycznej na przykładzie The California institute of the Arts.

6. Internet jako przestrzeń współczesnego życia artystycznego.

7. O roli i kulisach działania wpływowego magazynu artystycznego na przykładzie „Artforum”.

8. O feministycznej sztuce i krytyce.

9. Między obiektem badań etnograficznych a dziełem sztuki. O twórczości afrykańskiej widzianej z perspektywy metropolii.

10. O Biennale Weneckim.

Referaty i prezentacje przygotowane przez studentów:

11. O aukcjach sztuki w Polsce. Charakterystyka, kontrowersje.

12. O polskich artystycznych konkursach i nagrodach. Historia, charakterystyka.

13. O wybranych prywatnych galeriach sztuki w Polsce. Profil wystaw, rola i znaczenie w środowisku artystycznym.

14. O wybranych państwowych muzeach lub instytucjach finansowanych przez lokalne samorządy. Profil wystaw, władze, rola w środowisku artystycznym.

15. O współczesnej polskiej edukacji artystycznej. Relacje profesorów ze studentami, rola pracowni, metody pracy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Sarah Thornton, Siedem dni w świecie sztuki, tłum. Magdalena Kuliś, Warszawa 2011,

Ewa Wójtowicz, Internet jako nowe medium i nowe środowisko sztuki?, w: Przestrzeń sztuki: obrazy - słowa - komentarze, red. Maria Popczyk, Katowice 2005,

Peter Vergo, Milczący obiekt, tłum. Andrzej Łyda, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005,

Andrzej Szczerski, Kontekst, edukacja, publicznosć - muzerum z perspektywy "Nowej muzeologii", w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005,

Grzegorz Dziamski, Globalizacja. Nowe środowisko sztuki, w: Przestrzeń sztuki: obrazy - słowa - komentarze, red. Maria Popczyk, Katowice 2005,

Clémentine Deliss, Swobodne spadanie - stopklatka. Afryka, wystawy, artyści, tłum. Olga Topol, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005,

Olga Topol, Deliss. Ołaszczyzny percepcji, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005,

Gaby Porter, Przejrzeć przerz konkret: feministyczne spojrzenie na muzea, tłum Beata Goncarz, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005,

Beata Goncarz, Od praktycznych strategii do strategicznych praktyk. Sztuka kobieca i feministyczna krytyka artystyczna, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005.

Literatura uzupełniająca:

(red.) A. Gwóźdź, widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Kraków 2001 (fragmenty),

A. Pearlman, Unpackaging the Art of the 1980s, Chicago, London 2003 (fragmenty),

(red.) A. Preis-Smith, Kultura, tekst ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki, Kraków 2004 (fragmenty),

R. Sukenick, Nowojorska bohema, Warszawa 1995 (fragmenty),

C. Tomkins, Post- to Neo-. The Art World of the 1980s, New York, London 1988 (fragmenty),

H. foster, Bad New Days, Art, Criticism, Emergency, London, New York 2017 (fragmenty).

Metody i kryteria oceniania:

W ocenie pracy studenta będą brane pod uwagę:

-obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (znajomość tekstów krytycznych i teoretycznych, wiedza na temat aktualnych wydarzeń)

-opracowanie wybranego tematu wraz z prezentacją (twórcze podejście do tematu, znajomość pojęć, umiejętność łączenia wiedzy z różnych obszarów humanistyki)

Ocena końcowa jest wypadkową oceny za przygotowaną prezentację (W1, W2, W3, U4, U5), bieżącego przygotowania do zajęć (U1, U2, U3), a także udziału i zaangażowania studenta w prowadzone w ramach zajęć dyskusje (W1, U1, U2).

Kryteria oceny prezentacji: 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb

Niezależnie od trybu prowadzenia zajęć (kontaktowy lub zdalny), studenci przysyłają prowadzącemu prace zaliczeniowe pocztą U-mail i otrzymują wiadomością zwrotną sprawdzone teksty z komentarzem i oceną prowadzącego.

Praktyki zawodowe:

/

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)