Contemporary issues of aesthetics
General data
Course ID: | 1402-WZE-1Z-KA-S2 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0228) Arts and humanities, interdisciplinary programmes
|
Course title: | Contemporary issues of aesthetics |
Name in Polish: | Współczesne zagadnienia estetyki |
Organizational unit: | Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla ścieżki specj. krytyka artystyczna rok 1, sem. letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Brak |
Total student workload: | (in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach – 30 g - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów- 15 g Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 15 g - przygotowanie do kolokwium- 30 g Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1 Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki różnorodnych zagadnień związanych z estetyką współczesną oraz metodologicznej szczegółowych koncepcji filozoficznych związanych z określonymi nurtami estetycznymi oraz na temat ich znaczenia dla kształtowania kultury i wzorców ludzkiej egzystencji. (K_W01) W2 Zna podstawy metodologiczne różnych nurtów we współczesnej estetyce i myśli filozoficznej z nimi powiązanej (K_W02) W4 Posiada orientację w obszarze zakresu problemowego związanego z niektórymi zagadnieniami estetyk współczesnych (K_W04) |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U3 Potrafi integrować wiedzę z zakresu estetyki z prądami sztuki współczesnej, często związanych z dylematami ochrony kultury (K_U03) U4 Potrafi spójnie i logicznie komunikować się na tematy estetyczne, z użyciem wiedzy i terminologii fachowej. (K_U04) U6 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych związanych z zagadnieniami estetyki współczesnej (K_U06) |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K3 Potrafi odpowiednio rozpoznać i zdefiniować priorytety służące do realizacji określonego zadania, np. dobrać odpowiednie koncepcje estetyczne przy opisie dzieła sztuki współczesnej (K_K03) K3 Wydając opinie o dziełach sztuki posługuje się wiedzą fachową i opinią ekspercką, a nie własnymi upodobaniami (K_K03) |
Teaching methods: | (in Polish) Metody dydaktyczne poszukujące: - giełda pomysłów -klasyczna metoda problemowa - referatu -seminaryjna |
Exploratory teaching methods: | - brainstorming |
Short description: |
(in Polish) Głównym celem przedmiotu 'Współczesne zagadnienia estetyczne' jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu współczesnej problematyki estetycznej, a także filozofii sztuki i niektórymi aspektami kulturoznawczymi. Obejmuje on cykl konwersacji na podstawie różnych fragmentów tekstów w połączeniu z materiału ilustracyjnym i tekstami literackimi/kulturowymi. |
Full description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu 'Współczesne zagadnienia estetyczne" realizowane są następujące grupy zagadnień: - antyestetyka, anestetyka, estetyzacja, metaestetyka, globalizacja – jako zjawiska określające obszar badań współczesnej estetyki - estetyka i sztuka współczesna w perspektywie hermeneutyki, fenomenologii, czy postmodernizmu - estetyka jako filozofia sztuki i praktyka krytyczna zwłaszcza związana z fotografią, filmem, sztuką performatywną, bioartem, dekonstruktywizmem. - wybitni przedstawiciele estetyki współczesnej: Gadamer, Benjamin, Sartre, Welsch, Lyotard, Baudrillard, Shusterman, Barthes , Jay |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura wymagana (obowiązkowa): Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000. Współczesna myśl estetyczna. Wybór tekstów, red. R. Różanowski, Wrocław 1993. Literatura omawiana na zajęciach (mogą w niej nastąpić drobne zmiany i przesunięcia): Georg Gadamer, Aktualność piękna, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993 W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] Twórca jako wytwórca, Poznań 1975 Sartre, Dzieło sztuki w: tegoż, Wyobrażenie, przeł. Beylin, PWN 1970 Merleau-Ponty, Wątpienie Cezanne’a, [w:] J. Migasiński, Merleau-Ponty, Warszawa 1995 Wolfgang Welsch, Na drodze do kultury słyszenia, przeł. K. Wilkoszewska, [w:] Eugeniusz Wilk (pod red.), Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, Katowice Wyd. UŚ 2001, ss. 56-74 Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, przeł. J. Przeźmiński, [w:] Ryszard Nycz (pod red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Kraków: Wyd. Universitas 1998, ss. 295-330 Wolfgang Welsch, Sztuczne raje. Rozważania o świecie mediów elektronicznych i o innych światach, przeł. J. Gilewicz, [w:] Anna Zeidler-Janiszewska (pod red.), Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury, Poznań: Fundacja Humaniora 1998, ss. 167-188 R. Shustermann, Somatoestetyka a problem ciało/media [w:] tegoż, O sztuce i życiu, Wrocław 2007 Ben Singer, „Sensacyjność” a świat wielkomiejskiej nowoczesności, przeł. W. Marzec, J. Slodkowski, [w:] Tomasz Majewski (pod red.), Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009, ss. 143-184 L. Blaustein, Przyczynki do psychologii widza kinowego [w:] Wybór pism estetycznych, Kraków 2005 Siegfried Kracauer, Widz (rozdz. 9) [w:] Tegoż, Teoria filmu: wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe 1975, ss. 178-193 S. Sontag, W jaskini Platona, Świat obrazów [w:] S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009, s. 4-25, 137-162 Flusser V., Ku filozofii fotografii, Katowice 2004 H. Broch, Kilka uwag o kiczu, w: Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998, s. 132 inn. P. Beylin, Autentyczność i kicze, Warszawa 1975 Lyotard, Po wzniosłości: stanowisko estetyki, przeł. A. Kluba, [w:] Szkice oraz tenże, Les Immateriaux, w: Muzeum sztuki, Kraków 2005, 221-234 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wymagania dotyczące zaliczenia: zaliczenie semestru (konwersatorium) w formie egzaminu ustnego na ocenę składa się: odpowiedź na 3 pytania egzaminacyjne, znajomość literatury przedmiotu oraz obecność na zajęciach i uczestnictwo w dyskusji. ndst - 2 pkt (0-19%) dst- 4 pkt (20%) dst plus- 6 pkt (40%) db- 8 pkt (60%) db plus- 10 pkt (80%) bdb- 12 pkt (100%) |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Kamińska-Jones, Kinga Kaśkiewicz | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Kinga Kaśkiewicz | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Kinga Kaśkiewicz | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.