Współczesne zagadnienia krytyki artystycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-WZKA-1Z-KA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne zagadnienia krytyki artystycznej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty dla ścieżki specj. krytyka artystyczna rok 1, sem. letni Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat historii politycznej i społecznej Polski po 1945 roku, ugruntowana wiedza na temat najważniejszych nurtów i tendencji w sztuce polskiej po 1945 roku. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 - 1 pkt ECTS 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do zaliczenia przedmiotu (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), przyswajanie i powtarzanie na bieżąco materiału z zajęć: 30 godzin - 1 pkt ECTS 3. Konsultacje z prowadzącym, czas wymagany do przygotowania pracy pisemnej na uzgodniony z prowadzącym temat 30 - 1 pkt ECTS Łącznie godzin: 90 - 3 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student(ka): W1: Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej współczesnej teorii sztuki i krytyki artystycznej, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalnej
oraz integrować z metodami innych dyscyplin. (K_W01), W2: Zna podstawy metodologiczne badań w dziedzinie humanistyki, z naciskiem na współczesną krytykę artystyczną. (K_W02), W3: Ma szczegółową orientację
w zakresie problematyki współczesnej krytyki artystycznej wybranej w ramach ścieżki specjalnościowej (teorie i doktryny, konteksty, kierunki badań i problemy metodologiczne, terminologia). (K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student(ka): U1: Szczegółowo analizuje problemy i formułuje hipotezy w wybranym obszarze krytyki artystycznej, posługując się odpowiednimi metodami, pojęciami i narzędziami badawczymi, właściwymi dla nauk o sztuce, które twórczo dobiera / przystosowuje / lub samodzielnie opracowuje (K_U02), U2: Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą z innych dyscyplin oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych z dylematami krytyki artystycznej (K_U03), U3: Potrafi w sposób spójny
i fachowy komunikować się na tematy
z zakresu nauk o sztuce z różnymi kręgami odbiorców (w tym środowiskiem specjalistycznym),
z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji (K_U04), U4: Ma pogłębioną umiejętność samodzielnego przygotowania tekstów z zakresu krytyki artystycznej w oparciu
o warsztat badawczy i z wykorzystaniem metod, ćwiczonych w ramach ścieżki specjalnościowej Krytyka artystyczna. (K_U05), U5: Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii teorii i krytyki sztuki nowoczesnej i współczesnej (K_U08). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student(ka): K1: Podejmuje autonomiczne działania, zmierzające do kierowania swym stałym rozwojem krytyka i teoretyka sztuki, ukierunkowując także innych w tym zakresie (K_K02), K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a w pracy krytyka sztuki i kuratora kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych (K_K03), K3: Jest gotowy(a) do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym krytyka sztuki – potrafi być wytrwały(a) w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie propagowania kultury regionu, kraju i świata (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | -wprowadzenie do zagadnień przedmiotu, określenie ram i kontekstów podejmowanych zagadnień -inicjowanie dyskusji wśród studentów dotyczących podejmowanych zagadnień -wybór literatury przedmiotu oraz jej analiza i interpretacja w grupie -analiza wybranych aktualnych wystaw sztuki bądź wydarzeń związanych z krytyką artystyczną (wystąpień, paneli, dyskusji, polemik prasowych) w grupie -wskazanie tematów do opracowania przez studentów oraz analiza i ocena przygotowanych przez studentów referatów. Zajecia mogą być prowadzone w trybie stacjonarnym lub zdalnie, za pomocą platformy MS Teams. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy szczegółowych zagadnień współczesnej polskiej i angielskojęzycznej krytyki artystycznej – jej historii i tendencji, a także służy kształtowaniu warsztatu krytyka sztuki dyscyplin malarstwa, fotografii i nowych mediów artystycznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot służy rozwinięciu i ugruntowaniu wiedzy na temat współczesnej krytyki artystycznej w następujących obszarach: -historia krytyki artystycznej w Polsce po II wojnie światowej – tendencje, uwarunkowania, -współczesne tendencje krytyki artystycznej na świecie, w tym także wybrane zagadnienia poruszane na kongresach Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, -krytyczna analiza współczesnych tendencji sztuki, -metodologia krytyki artystycznej z uwzględnieniem tendencji współczesnej humanistyki, -warunki działania współczesnych instytucji artystycznych (kształtowanie się programu wystawienniczego, finansowanie i promocja), -uwarunkowania i zależności we współczesnej krytyce artystycznej (uwarunkowania polityczne, światopoglądowe, ekonomiczne), Wiedza z poszczególnych obszarów prezentowana jest w odniesieniu do wybranych polskich i angielskojęzycznych tekstów z zakresu krytyki artystycznej publikowanych w polskich pismach artystycznych i kulturalnych, jak „Sztuka”, „Art & Business”, „Znak”, „Magazyn Sztuki”, „Format”, „Arteon”, „Artluk”, „Szum” oraz w ogólnopolskich dziennikach, a także w ważnych pismach angielskojęzycznych jak „October” „Artforum” czy „Artreview”. Studenci zobligowani są także do przeprowadzenia kwerend bibliotecznych na zadane tematy i zaprezentowania jej wyników na zajęciach oraz napisania tekstów krytycznych dotyczących wybranych tendencji współczesnej sztuki lub aktualnej wystawy. Szczegółowy zakres tematów: - Polska sztuka i krytyka artystyczna w okresie powojennym w latach 1944-1949 po doświadczeniu wojny i wobec gwałtownych przemian społecznych i politycznych. -Socrealizm (1949-1954). Zadania sztuki i funkcje krytyki artystycznej. Instytucjonalna krytyka władz (Włodzimierz Sokorski, Jakub Berman i inni). -Odwilż i wystawa w Arsenale 1955 roku. Krytyka wobec ugruntowującego się realnego socjalizmu. Rola tygodnika „Współczesność”, „Przeglądu Artystycznego”, Mieczysław Porębski, Aleksander Wojciechowski, , Jerzy Stajuda, Andrzej Osęka. -„Polska ideoza” (Andrzej Turowski), czyli niepisana umowa władz ze środowiskami artystycznymi. Stagnacja polskiej sztuki w latach 60. i 70. i postawy krytyki artystycznej. „Pożegnanie z krytyką” Mieczysława Porębskiego. -Przełom lat 80. Karnawał „Solidarności” i różnorodne postawy artystyczne. Relacje sztuki i Kościoła. Reakcje i opinie krytyki artystycznej: polemika „Znaku” (Krystyna Czerni, Anda Rottenberg, Janusz Bogucki, Mieczysław Porębski i inni, a także wystawy Janusza Boguckiego i Ryszarda Ziarkiewicza. -Polska krytyka artystyczna lat 90.: tendencje i postawy: Łukasz Gorczyca, Michał Kamiński, Dorota Jarecka, Piotr Piotrowski, Izabela Kowalczyk, Magdalena Ujma. Polemika „Znaku” pod hasłem urwaliśmy się na wolność i co dalej? Spory światopoglądowe. -Aktualna krytyka artystyczna w Polsce: charakterystyka czasopism („Arteon”, „Szum”, „Dwutygodnik”, "Exit", "Artluk": tendencje i podziały światopoglądowe. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: K. Czerni, Rezerwat sztuki : tropami artystów polskich XX wieku, Kraków 2000 (fragmenty), Ł. Gorczyca, M. Kaczyński, Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów, Warszawa 2009 (fragmenty), J.Banasiak, Rewolucjoniści są zmęczeni. Wybór tekstów 2006-2008, Kraków 2008 (fragmenty), A. Markowska, Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRL-u, Katowice 2003 (fragmenty), A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Toruń 2012 (fragmenty), I. Kowalczyk, Ciało i władza : polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002 (fragmenty), P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej (fragmenty), P. Piotrowski Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007 (fragmenty), P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999 (fragmenty), M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 (fragmenty), M. Porębski, Pożegnanie z krytyką, Kraków - Wrocław 1983 (fragmenty), A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o polskiej sztuce lat 80, Warszawa 2009 (fragmenty), oraz wybrane publikacje z pism: „Sztuka”, „Art & Business”, „Znak”, „Magazyn Sztuki”, „Format”, „Arteon”, „Artluk”, „Szum”. Literatura uzupełniająca: J.M. Daszkiewicz, Malarstwo młodych 1980- 1990. Nowe tendencje, Warszawa 1990, (red.) M. Geron, J. Malinowski, Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej, Toruń, 13-15 VI 2007, Warszawa 2009 (wybór), A. Kępińska, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945 – 1978, Warszawa 1981, M. Kitowska-Łysiak, Ślady. Szkice o sztuce polskiej po 1945 roku, Lublin 1999, B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980 : szanse i mity, Warszawa 1988, K. Pijarski, Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium, „Dyskurs" nr 15, s.24-50, P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010, A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2007, K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Warszawa 2014, A. Wojciechowski, Czas smutku, czas nadziei. Sztuka niezależna lat osiemdziesiątych, Warszawa 1992, A. Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne : kierunki, programy, dzieła, Warszawa 1977, J. Woźniakowski, Słowa i obrazy : sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, Kraków 2011, |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zaliczenia przedmiotu student przygotowuje esej (ok. 20.000 znaków) omawiający wybrane i uzgodnione z prowadzącym zagadnienia należące do programu zajęć, poszerzone o własne refleksje i spostrzeżenia. Ocena końcowa jest wypadkową oceny za pracę pisemną (W1, W2, W3, U4, U5), bieżącego przygotowania do zajęć (U1, U2, U3), a także udziału i zaangażowania studenta w prowadzone w ramach zajęć dyskusje (W1, U1, U2). Kryteria oceny pracy pisemnej: 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb Niezależnie od trybu prowadzenia zajęć (kontaktowy lub zdalny), studenci przysyłają prowadzącemu prace zaliczeniowe pocztą U-mail i otrzymują wiadomością zwrotną sprawdzone teksty z komentarzem i oceną prowadzącego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Filip Pręgowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy szczegółowych zagadnień współczesnej polskiej i angielskojęzycznej krytyki artystycznej – jej historii i tendencji, a także służy kształtowaniu warsztatu krytyka sztuki dyscyplin malarstwa, fotografii i nowych mediów artystycznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot służy rozwinięciu i ugruntowaniu wiedzy na temat współczesnej krytyki artystycznej w następujących obszarach: -historia krytyki artystycznej w Polsce po II wojnie światowej – tendencje, uwarunkowania, -współczesne tendencje krytyki artystycznej na świecie, w tym także wybrane zagadnienia poruszane na kongresach Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, -krytyczna analiza współczesnych tendencji sztuki, -metodologia krytyki artystycznej z uwzględnieniem tendencji współczesnej humanistyki, -warunki działania współczesnych instytucji artystycznych (kształtowanie się programu wystawienniczego, finansowanie i promocja), -uwarunkowania i zależności we współczesnej krytyce artystycznej (uwarunkowania polityczne, światopoglądowe, ekonomiczne), Wiedza z poszczególnych obszarów prezentowana jest w odniesieniu do wybranych polskich i angielskojęzycznych tekstów z zakresu krytyki artystycznej publikowanych w polskich pismach artystycznych i kulturalnych, jak „Sztuka”, „Art & Business”, „Znak”, „Magazyn Sztuki”, „Format”, „Arteon”, „Artluk”, „Szum” oraz w ogólnopolskich dziennikach, a także w ważnych pismach angielskojęzycznych jak „October” „Artforum” czy „Artreview”. Studenci zobligowani są także do przeprowadzenia kwerend bibliotecznych na zadane tematy i zaprezentowania jej wyników na zajęciach oraz napisania tekstów krytycznych dotyczących wybranych tendencji współczesnej sztuki lub aktualnej wystawy. Szczegółowy zakres tematów: - Polska sztuka i krytyka artystyczna w okresie powojennym w latach 1944-1949 po doświadczeniu wojny i wobec gwałtownych przemian społecznych i politycznych. -Socrealizm (1949-1954). Zadania sztuki i funkcje krytyki artystycznej. Instytucjonalna krytyka władz (Włodzimierz Sokorski, Jakub Berman i inni). -Odwilż i wystawa w Arsenale 1955 roku. Krytyka wobec ugruntowującego się realnego socjalizmu. Rola tygodnika „Współczesność”, „Przeglądu Artystycznego”, Mieczysław Porębski, Aleksander Wojciechowski, , Jerzy Stajuda, Andrzej Osęka. -„Polska ideoza” (Andrzej Turowski), czyli niepisana umowa władz ze środowiskami artystycznymi. Stagnacja polskiej sztuki w latach 60. i 70. i postawy krytyki artystycznej. „Pożegnanie z krytyką” Mieczysława Porębskiego. -Przełom lat 80. Karnawał „Solidarności” i różnorodne postawy artystyczne. Relacje sztuki i Kościoła. Reakcje i opinie krytyki artystycznej: polemika „Znaku” (Krystyna Czerni, Anda Rottenberg, Janusz Bogucki, Mieczysław Porębski i inni, a także wystawy Janusza Boguckiego i Ryszarda Ziarkiewicza. -Polska krytyka artystyczna lat 90.: tendencje i postawy: Łukasz Gorczyca, Michał Kamiński, Dorota Jarecka, Piotr Piotrowski, Izabela Kowalczyk, Magdalena Ujma. Polemika „Znaku” pod hasłem urwaliśmy się na wolność i co dalej? Spory światopoglądowe. -Aktualna krytyka artystyczna w Polsce: charakterystyka czasopism („Obieg”, „Arteon”, „Szum”, „Dwutygodnik”: tendencje i podziały światopoglądowe. |
|
Literatura: |
J.Banasiak, Rewolucjoniści są zmęczeni. Wybór tekstów 2006-2008, Kraków 2008, J. Berger, O patrzeniu, tłum. S. Sikora, Warszawa 1999 (wybór), K. Czerni, Rezerwat sztuki : tropami artystów polskich XX wieku, Kraków 2000, A. D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki, tłum. E. J. Jedlińscy, Kraków 2008, A.C. Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, tłum. L. Sosnowski, Kraków 2006, J.M. Daszkiewicz, Malarstwo młodych 1980- 1990. Nowe tendencje, Warszawa 1990, H. Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2012, M. Fried, Sztuka i przedmiotowość, tłum. M. Ślifriz, „Arteon” 2008, nr 1, (red.) M. Geron, J. Malinowski, Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej, Toruń, 13-15 VI 2007, Warszawa 2009 (wybór), Ł. Gorczyca, M. Kaczyński, Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów, Warszawa 2009, C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. G. Dziamski, tłum. M. Śpik- Dziamska, Kraków 2006 (wybór), D. Hopkins, After Modern Art 1945-2000, Oxford, New York, 2000, A. Kępińska, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945 – 1978, Warszawa 1981, M. Kitowska-Łysiak, Ślady. Szkice o sztuce polskiej po 1945 roku, Lublin 1999, I. Kowalczyk, Ciało i władza : polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002, B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980 : szanse i mity, Warszawa 1988, R. Krauss, Oryginalnosć awangardy, tłum. M. Szuba, Gdańsk 2012 (wybór), (Ed.) A. Lymberopoulou, P. Bracewell-Homer, J. Robinson, Art & Visual Culture. A Reader, London 2012 (wybór), A. Markowska, Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRL-u, Katowice 2003, A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Toruń 2012, A. Markowska, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, Warszawa 2010, K. Pijarski, Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium, „Dyskurs" nr 15, s.24-50, P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010, P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce, sztuce – wybiórczo i subiektywnie, Poznań 1991, P. Piotrowski, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996, P. Piotrowski Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999, M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004, M. Porębski, Pożegnanie z krytyką, Kraków - Wrocław 1983 H. Rosenberg, The Anxious Object. Art Today and Its Audience, N. York, Toronto, 1969, H. Rosenberg, Artworks and Packages, N. York 1971, A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o polskiej sztuce lat 80, Warszawa 2009, A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2007, K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Warszawa 2014, L. Steinberg, Other Criteria. Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago-London 2007, S. Thornton, Siedem dni w świecie sztuki, tłum. M. Kuliś, Warszawa 2011 (wybór), A. Wojciechowski, Czas smutku, czas nadziei. Sztuka niezależna lat osiemdziesiątych, Warszawa 1992, A. Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne : kierunki, programy, dzieła, Warszawa 1977, J. Woźniakowski, Słowa i obrazy : sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, Kraków 2011, oraz wybrane publikacje z pism: „Sztuka”, „Art & Business”, „Znak”, „Magazyn Sztuki”, „Format”, „Arteon”, „Artluk”, „Szum” oraz „October” „Artforum” i „Artreview”. |
|
Uwagi: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Pręgowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy szczegółowych zagadnień współczesnej polskiej i angielskojęzycznej krytyki artystycznej – jej historii i tendencji, a także służy kształtowaniu warsztatu krytyka sztuki dyscyplin malarstwa, fotografii i nowych mediów artystycznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot służy rozwinięciu i ugruntowaniu wiedzy na temat współczesnej krytyki artystycznej w następujących obszarach: -historia krytyki artystycznej w Polsce po II wojnie światowej – tendencje, uwarunkowania, -współczesne tendencje krytyki artystycznej na świecie, w tym także wybrane zagadnienia poruszane na kongresach Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, -krytyczna analiza współczesnych tendencji sztuki, -metodologia krytyki artystycznej z uwzględnieniem tendencji współczesnej humanistyki, -warunki działania współczesnych instytucji artystycznych (kształtowanie się programu wystawienniczego, finansowanie i promocja), -uwarunkowania i zależności we współczesnej krytyce artystycznej (uwarunkowania polityczne, światopoglądowe, ekonomiczne), Wiedza z poszczególnych obszarów prezentowana jest w odniesieniu do wybranych polskich i angielskojęzycznych tekstów z zakresu krytyki artystycznej publikowanych w polskich pismach artystycznych i kulturalnych, jak „Sztuka”, „Art & Business”, „Znak”, „Magazyn Sztuki”, „Format”, „Arteon”, „Artluk”, „Szum” oraz w ogólnopolskich dziennikach, a także w ważnych pismach angielskojęzycznych jak „October” „Artforum” czy „Artreview”. Studenci zobligowani są także do przeprowadzenia kwerend bibliotecznych na zadane tematy i zaprezentowania jej wyników na zajęciach oraz napisania tekstów krytycznych dotyczących wybranych tendencji współczesnej sztuki lub aktualnej wystawy. Szczegółowy zakres tematów: - Polska sztuka i krytyka artystyczna w okresie powojennym w latach 1944-1949 po doświadczeniu wojny i wobec gwałtownych przemian społecznych i politycznych. -Socrealizm (1949-1954). Zadania sztuki i funkcje krytyki artystycznej. Instytucjonalna krytyka władz (Włodzimierz Sokorski, Jakub Berman i inni). -Odwilż i wystawa w Arsenale 1955 roku. Krytyka wobec ugruntowującego się realnego socjalizmu. Rola tygodnika „Współczesność”, „Przeglądu Artystycznego”, Mieczysław Porębski, Aleksander Wojciechowski, , Jerzy Stajuda, Andrzej Osęka. -„Polska ideoza” (Andrzej Turowski), czyli niepisana umowa władz ze środowiskami artystycznymi. Stagnacja polskiej sztuki w latach 60. i 70. i postawy krytyki artystycznej. „Pożegnanie z krytyką” Mieczysława Porębskiego. -Przełom lat 80. Karnawał „Solidarności” i różnorodne postawy artystyczne. Relacje sztuki i Kościoła. Reakcje i opinie krytyki artystycznej: polemika „Znaku” (Krystyna Czerni, Anda Rottenberg, Janusz Bogucki, Mieczysław Porębski i inni, a także wystawy Janusza Boguckiego i Ryszarda Ziarkiewicza. -Polska krytyka artystyczna lat 90.: tendencje i postawy: Łukasz Gorczyca, Michał Kamiński, Dorota Jarecka, Piotr Piotrowski, Izabela Kowalczyk, Magdalena Ujma. Polemika „Znaku” pod hasłem urwaliśmy się na wolność i co dalej? Spory światopoglądowe. -Aktualna krytyka artystyczna w Polsce: charakterystyka czasopism („Obieg”, „Arteon”, „Szum”, „Dwutygodnik”: tendencje i podziały światopoglądowe. |
|
Literatura: |
J.Banasiak, Rewolucjoniści są zmęczeni. Wybór tekstów 2006-2008, Kraków 2008, J. Berger, O patrzeniu, tłum. S. Sikora, Warszawa 1999 (wybór), K. Czerni, Rezerwat sztuki : tropami artystów polskich XX wieku, Kraków 2000, A. D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki, tłum. E. J. Jedlińscy, Kraków 2008, A.C. Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, tłum. L. Sosnowski, Kraków 2006, J.M. Daszkiewicz, Malarstwo młodych 1980- 1990. Nowe tendencje, Warszawa 1990, H. Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2012, M. Fried, Sztuka i przedmiotowość, tłum. M. Ślifriz, „Arteon” 2008, nr 1, (red.) M. Geron, J. Malinowski, Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej, Toruń, 13-15 VI 2007, Warszawa 2009 (wybór), Ł. Gorczyca, M. Kaczyński, Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów, Warszawa 2009, C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. G. Dziamski, tłum. M. Śpik- Dziamska, Kraków 2006 (wybór), D. Hopkins, After Modern Art 1945-2000, Oxford, New York, 2000, A. Kępińska, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945 – 1978, Warszawa 1981, M. Kitowska-Łysiak, Ślady. Szkice o sztuce polskiej po 1945 roku, Lublin 1999, I. Kowalczyk, Ciało i władza : polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002, B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980 : szanse i mity, Warszawa 1988, R. Krauss, Oryginalnosć awangardy, tłum. M. Szuba, Gdańsk 2012 (wybór), (Ed.) A. Lymberopoulou, P. Bracewell-Homer, J. Robinson, Art & Visual Culture. A Reader, London 2012 (wybór), A. Markowska, Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRL-u, Katowice 2003, A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Toruń 2012, A. Markowska, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, Warszawa 2010, K. Pijarski, Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium, „Dyskurs" nr 15, s.24-50, P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010, P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce, sztuce – wybiórczo i subiektywnie, Poznań 1991, P. Piotrowski, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996, P. Piotrowski Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999, M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004, M. Porębski, Pożegnanie z krytyką, Kraków - Wrocław 1983 H. Rosenberg, The Anxious Object. Art Today and Its Audience, N. York, Toronto, 1969, H. Rosenberg, Artworks and Packages, N. York 1971, A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o polskiej sztuce lat 80, Warszawa 2009, A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2007, K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Warszawa 2014, L. Steinberg, Other Criteria. Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago-London 2007, S. Thornton, Siedem dni w świecie sztuki, tłum. M. Kuliś, Warszawa 2011 (wybór), A. Wojciechowski, Czas smutku, czas nadziei. Sztuka niezależna lat osiemdziesiątych, Warszawa 1992, A. Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne : kierunki, programy, dzieła, Warszawa 1977, J. Woźniakowski, Słowa i obrazy : sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, Kraków 2011, oraz wybrane publikacje z pism: „Sztuka”, „Art & Business”, „Znak”, „Magazyn Sztuki”, „Format”, „Arteon”, „Artluk”, „Szum” oraz „October” „Artforum” i „Artreview”. |
|
Uwagi: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Pręgowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy szczegółowych zagadnień współczesnej polskiej i angielskojęzycznej krytyki artystycznej – jej historii i tendencji, a także służy kształtowaniu warsztatu krytyka sztuki dyscyplin malarstwa, fotografii i nowych mediów artystycznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot służy rozwinięciu i ugruntowaniu wiedzy na temat współczesnej krytyki artystycznej w następujących obszarach: -historia krytyki artystycznej w Polsce po II wojnie światowej – tendencje, uwarunkowania, -współczesne tendencje krytyki artystycznej na świecie, w tym także wybrane zagadnienia poruszane na kongresach Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, -krytyczna analiza współczesnych tendencji sztuki, -metodologia krytyki artystycznej z uwzględnieniem tendencji współczesnej humanistyki, -warunki działania współczesnych instytucji artystycznych (kształtowanie się programu wystawienniczego, finansowanie i promocja), -uwarunkowania i zależności we współczesnej krytyce artystycznej (uwarunkowania polityczne, światopoglądowe, ekonomiczne), Wiedza z poszczególnych obszarów prezentowana jest w odniesieniu do wybranych polskich i angielskojęzycznych tekstów z zakresu krytyki artystycznej publikowanych w polskich pismach artystycznych i kulturalnych, jak „Sztuka”, „Art & Business”, „Znak”, „Magazyn Sztuki”, „Format”, „Arteon”, „Artluk”, „Szum” oraz w ogólnopolskich dziennikach, a także w ważnych pismach angielskojęzycznych jak „October” „Artforum” czy „Artreview”. Studenci zobligowani są także do przeprowadzenia kwerend bibliotecznych na zadane tematy i zaprezentowania jej wyników na zajęciach oraz napisania tekstów krytycznych dotyczących wybranych tendencji współczesnej sztuki lub aktualnej wystawy. Szczegółowy zakres tematów: - Polska sztuka i krytyka artystyczna w okresie powojennym w latach 1944-1949 po doświadczeniu wojny i wobec gwałtownych przemian społecznych i politycznych. -Socrealizm (1949-1954). Zadania sztuki i funkcje krytyki artystycznej. Instytucjonalna krytyka władz (Włodzimierz Sokorski, Jakub Berman i inni). -Odwilż i wystawa w Arsenale 1955 roku. Krytyka wobec ugruntowującego się realnego socjalizmu. Rola tygodnika „Współczesność”, „Przeglądu Artystycznego”, Mieczysław Porębski, Aleksander Wojciechowski, , Jerzy Stajuda, Andrzej Osęka. -„Polska ideoza” (Andrzej Turowski), czyli niepisana umowa władz ze środowiskami artystycznymi. Stagnacja polskiej sztuki w latach 60. i 70. i postawy krytyki artystycznej. „Pożegnanie z krytyką” Mieczysława Porębskiego. -Przełom lat 80. Karnawał „Solidarności” i różnorodne postawy artystyczne. Relacje sztuki i Kościoła. Reakcje i opinie krytyki artystycznej: polemika „Znaku” (Krystyna Czerni, Anda Rottenberg, Janusz Bogucki, Mieczysław Porębski i inni, a także wystawy Janusza Boguckiego i Ryszarda Ziarkiewicza. -Polska krytyka artystyczna lat 90.: tendencje i postawy: Łukasz Gorczyca, Michał Kamiński, Dorota Jarecka, Piotr Piotrowski, Izabela Kowalczyk, Magdalena Ujma. Polemika „Znaku” pod hasłem urwaliśmy się na wolność i co dalej? Spory światopoglądowe. -Aktualna krytyka artystyczna w Polsce: charakterystyka czasopism („Obieg”, „Arteon”, „Szum”, „Dwutygodnik”: tendencje i podziały światopoglądowe. |
|
Literatura: |
J.Banasiak, Rewolucjoniści są zmęczeni. Wybór tekstów 2006-2008, Kraków 2008, J. Berger, O patrzeniu, tłum. S. Sikora, Warszawa 1999 (wybór), K. Czerni, Rezerwat sztuki : tropami artystów polskich XX wieku, Kraków 2000, A. D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki, tłum. E. J. Jedlińscy, Kraków 2008, A.C. Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, tłum. L. Sosnowski, Kraków 2006, J.M. Daszkiewicz, Malarstwo młodych 1980- 1990. Nowe tendencje, Warszawa 1990, H. Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2012, M. Fried, Sztuka i przedmiotowość, tłum. M. Ślifriz, „Arteon” 2008, nr 1, (red.) M. Geron, J. Malinowski, Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej, Toruń, 13-15 VI 2007, Warszawa 2009 (wybór), Ł. Gorczyca, M. Kaczyński, Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów, Warszawa 2009, C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. G. Dziamski, tłum. M. Śpik- Dziamska, Kraków 2006 (wybór), D. Hopkins, After Modern Art 1945-2000, Oxford, New York, 2000, A. Kępińska, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945 – 1978, Warszawa 1981, M. Kitowska-Łysiak, Ślady. Szkice o sztuce polskiej po 1945 roku, Lublin 1999, I. Kowalczyk, Ciało i władza : polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002, B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980 : szanse i mity, Warszawa 1988, R. Krauss, Oryginalnosć awangardy, tłum. M. Szuba, Gdańsk 2012 (wybór), (Ed.) A. Lymberopoulou, P. Bracewell-Homer, J. Robinson, Art & Visual Culture. A Reader, London 2012 (wybór), A. Markowska, Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRL-u, Katowice 2003, A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Toruń 2012, A. Markowska, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, Warszawa 2010, K. Pijarski, Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium, „Dyskurs" nr 15, s.24-50, P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010, P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce, sztuce – wybiórczo i subiektywnie, Poznań 1991, P. Piotrowski, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996, P. Piotrowski Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999, M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004, M. Porębski, Pożegnanie z krytyką, Kraków - Wrocław 1983 H. Rosenberg, The Anxious Object. Art Today and Its Audience, N. York, Toronto, 1969, H. Rosenberg, Artworks and Packages, N. York 1971, A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o polskiej sztuce lat 80, Warszawa 2009, A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2007, K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Warszawa 2014, L. Steinberg, Other Criteria. Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago-London 2007, S. Thornton, Siedem dni w świecie sztuki, tłum. M. Kuliś, Warszawa 2011 (wybór), A. Wojciechowski, Czas smutku, czas nadziei. Sztuka niezależna lat osiemdziesiątych, Warszawa 1992, A. Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne : kierunki, programy, dzieła, Warszawa 1977, J. Woźniakowski, Słowa i obrazy : sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, Kraków 2011, oraz wybrane publikacje z pism: „Sztuka”, „Art & Business”, „Znak”, „Magazyn Sztuki”, „Format”, „Arteon”, „Artluk”, „Szum” oraz „October” „Artforum” i „Artreview”. |
|
Uwagi: |
-- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.