Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarys problematyki konserwacji materiałów budowlanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-ZPK-2Z-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarys problematyki konserwacji materiałów budowlanych
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości w zakresie teorii konserwacji architektury

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 Ma wiedzę ogólną na temat teorii konserwacji oraz ochrony zabytków architektury.

K_W03 ma elementarną wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w zakresie materiałów budowlanych.

K_W04 Zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników na materię zabytków architektonicznych.

K_W05 Posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa historycznych i współczesnych materiałów budowlanych.

K_W06 Ma wiedzę dotyczącą oddziaływania czynników atmosferycznych na naturalne i sztuczne kamienie i umie przeanalizować procesy niszczące.


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić podstawowe przyczyny zniszczenia.

K_U02 Potrafi rozpoznać podstawowe materiały budowlane.

K_U03 Potrafi określić główne cele służące realizacji zadania konserwatorskiego przy zabytkach architektonicznych.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 Ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej i użytkowej) zabytku architektonicznego.

K_K02 Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasada etyki zawodowej.

K_K04 Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań konserwatorskich związane z zastosowaniem odpowiednich metod, środków i preparatów bezpiecznych dla obiektu zabytkowego, środowiska naturalnego i wykonawcy prac konserwatorskich.

K_K07 Rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego.


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia i dyskusję poprzedza wstępny referat prowadzącego, zajęcia ilustrowane prezentacjami multimedialnymi, dokumentacjami badań i przykładami projektów konserwatorskich oraz wizytacjami przy zabytkach Torunia, szczególnie poddawanych pracom konserwatorskim.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Student po ukończeniu kursu powinien znać przyczyny i mechanizmy zniszczeń zabytków architektonicznych, umieć rozpoznawać objawy tych zniszczeń, a także sposób badania i zabezpieczania profilaktycznego różnych elementów zabytkowej architektury

Pełny opis:

Cel zajęć:Zapoznanie studentów z przyczynami wietrzenia i niszczenia zabytkowych elementów i detali architektonicznych wykonanych z kamieni naturalnych, sztucznych, z cegły, metalu, drewna i szkła (witraż), a także z zasadami ich profilaktycznej konserwacji oraz trwałego ich zabezpieczenia poprzez wzmacnianie, uzupełnienie ubytków i ewentualną rekonstrukcję

Treści:- charakterystyka skał i ich wietrzenie w środowisku naturalnym i zanieczyszczonym (6 godz.)- zabiegi profilaktyczne uwzględniające wstępne wzmacnianie, dezynfekcję, oczyszczanie, odsalanie, osuszanie i hydrofobizację (10 godz.)- zasady wzmacniania i uzupełniania ubytków w zabytkach kamiennych (4 godz.). Badania konserwatorskie (5 godz. e-learning)

Literatura:

Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W.Domasłowskiego, wyd. naukowe UMK 2011.

Preventive Conservation of Stone Objects, edited by Wiesław Domasłowski, wyd. UMK Toruń 2003

W. Domasłowski, J. W Łukaszewicz, Problemy konserwacji murów ceglanych, Ochrona Zabytków, 1996, 4, s. 351-358

Konserwacja murów ceglanych. Badania i praktyka, Toruń, 1999

J. W. Łukaszewicz, Współczesne materiały używane w pracach konserwatorskich przy zabytkach architektury/Modern materials used for conservation of architectural monuments [w:] Problemy remontowe w budownictwie ogólnym I obiektach zabytkowych / Renovation problems in Construction and historic buildings, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006, 148 – 161

J. W. Łukaszewicz, Badania konserwatorskie stanu zachowania zabytków architektonicznych, ceglanych murów i ruin [w:] Trwała ruina II Problemy utrzymania i adaptacji, Ochrona konserwacja i adaptacja zabytkowych murów, red. B. Szmygin, wydawca Politechnika Lubelska, Lublin-Warszawa 2010, s. 97-110,

W. Domasłowski, M. Kęsy-Lewandowska, J. W. Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK, Toruń, 1998

Evaluation of the performance of surface treatments for the conservation of historic brick masonry, Research report no7 EUR 17979 EN

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- test pisemny lub dokumentacja opis obiektu

- aktywność

- frekwencja

Kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę na podstawie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych wymagany próg na ocenę dostateczną - 50 - 60%, dostateczny plus 61- 70%, dobry 71- 80 %; dobry plus 81-90 %, bardzo dobry 91-100%.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)