Zarys problematyki konserwacji malarstwa, rzeźby polichromowanej i metali kolorowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-ZPKM-2L-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Zarys problematyki konserwacji malarstwa, rzeźby polichromowanej i metali kolorowych |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - 2 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s1) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ogólna orientacja o rodzajach dzieł sztuki |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury:30 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin z oceną):15 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, AJA_W01 K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju, AJA_W02 K_WO4 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków, PJA_W01, XJA_W01 K_WO5 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich, PJA_W02, XJA_W02 K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04 K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich, AJA_U01, XJA_U01 K_UO4 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego, PJA_U03, HJA_U02 K_U17 jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach, AJA_U15 (odpowiednik - A2_U15) K_U18 posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, AJA_U16 (odpowiednik - A2_U18) K_U19 ma umiejętności językowe w zakresie sztuki oraz specjalistycznego słownictwa konserwatorskiego, właściwego dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, (odpowiednik - A2_U19) K_U20 w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentowaniem zagadnień konserwatorskich, AJA_U16, HJA_U04 (odpowiednik - A2_U20 K_U21 posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytków, AJA_U17, HJA_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_KO1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji , AJA_K01, HJA_K01 K_K02 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, AJA_K02 K_K03 ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje, AJA_K03 K_K04, ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich, HJA_K02 K_KO5 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, JA_K04, PJA_K01, XJA_K01, HJA_K03 K_K06 potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, AJA_K05 K_K07 rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, AJA_K06, PJA_K02, XJA_K02, HJA_K04 K_K08 rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich, AJA_K07 |
Metody dydaktyczne: | -wykład informacyjny(konwencjonalny) -biograficzna -klasyczna metoda problemowa -szczegółowe omówienie wpływu czynników temperaturowo-wilgotnościowych, świetlnych oraz zanieczyszczeń środowiskowych na stan zachowania dzieł sztuki. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie zagrożeń i omówienie sposobów zabezpieczania zabytków przed szkodliwymi działaniami różnych czynników zewnętrznych tj. światła, wilgoci, temperatury, gazów i pyłów oraz szkodnikami biologicznymi. W ramach wykładów są omawiane zasady obchodzenia się z muzealiami. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci zostają zapoznani z rodzajami i rolą muzeów. Omawiane są techniki nieniszczące i inwazyjne stosowane do diagnostyki obiektów zabytkowych. Prezentowane są rodzaje czynników niszczących obiekty zabytkowe oraz sposoby maksymalnego niwelowania wpływu czynników destrukcyjnych. Studenci zapoznają się z działaniem urządzeń klimatyzacyjnych i pomiarowych, które stosowane są w muzeach. Duży nacisk kładziony jest na prawidłowe eksponowanie i magazynowanie dzieł sztuki oraz zabiegi mające na celu kompleksową ochronę muzealiów. Omawiane są również aspekty prawne dotyczące transportu oraz wypożyczeń eksponatów muzealnych. |
Literatura: |
1. Jędrzejewska H., Zagadnienia techniczne w muzealnictwie, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Warszawa XXXII, 1972. 2. Polski Komitet Narodowy ICOM, Magazynowanie, pakowanie i transport muzealiów, Materiały do teorii i praktyki muzealnej, t. IV, Poznań-Warszawa, 1974. 3. Liotta G., Gli insetti e danni del legno, problemi di restauro, Nardini Editore, Firenze 1993. 4. Condemi S., La salvaguardia dei beni culturali lineamenti di storia della tutela, Edizioni dell’Istituto per l’Arte e il Restauro „Polazzo Spinelli”, Firenze 1993. 5. Caneva G., Nugari M. P., Salvadori O., La biologia nel restauro, Nardini Editore, Firenze 1994. 6. Matteini M., Arcangelo M., La chimica nel restauro i materiali dell’arte pittorica, Nardini Editore, Firenze 1996. 7. Rogóż J. Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny lub ustny Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego lub egzaminu ustnego: ndst - 50 % dst-51-60%) dst plus- 61-70% db- 771-80% db plus- 81-90% bdb- 91-100% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.