Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Apokalipsa - rzeczywistość czy fikcja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-OG-AP
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Apokalipsa - rzeczywistość czy fikcja
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zapoznanie się z treścią księgi Apokalipsy św. Jana.

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta wynosi około 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. Składa się na niego:

- Uczestnictwo w wykładach: 30 godzin;

- Przygotowanie do wykładów: 5 godzin;

- Konsultacje: 2 godziny;

- Przygotowanie eseju tematycznego: 23 godziny.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę z zakresu krytyki historycznej i literackiej dotyczącej Apokalipsy św. Jana oraz apokaliptyki;

W2: Objaśnia zasady hermeneutyki biblijnej;

W2: Wyjaśnia kryteria prawidłowej interpretacji Apokalipsy św. Jana.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Wykorzystuje teksty Ap do opisania obecnej rzeczywistości;

U2: Analizuje wybrane obrazy z Apokalipsy św. Jana z wykorzystaniem swojej wiedzy, wiadomości zdobytych na wykładach i profesjonalnych komentarzy egzegetycznych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość poziomu własnej wiedzy

K2: Posiada umiejętność opisywania rzeczywistości posługując się tekstami z Apokalipsy św. Jana.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów

Skrócony opis:

Student otrzyma podstawową wiedzę nt. Księgi Apokalipsy oraz umiejętność interpretowania symbolicznych tekstów Apokalipsy w świetle Starego Testamentu i tradycji żydowsko – chrześcijańskiej.

Pełny opis:

Apokalipsa św. Jana (dalej jako Ap), ostatnia księga Biblii chrześcijańskiej, należy do najtrudniejszych w interpretacji. Jest ona jedyną księga prorocką Nowego Testamentu. Z uwagi na bogatą i bardzo skomplikowaną symbolikę była różnie interpretowana w historii egzegezy. Ciągle aktualnym pytaniem jest kwestia, czy jej obrazy odnoszą się do bliżej nieokreślonej przyszłości czy też są symbolicznym opisem aktualnego - dla czytelników różnych epok – czasu. W trakcie wykładów student zostanie wprowadzony w tematykę apokaliptyki żydowskiej i chrześcijańskiej, krytykę historyczną Ap, zostanie zapoznany z kryteriami jej właściwej interpretacji oraz zostanie wprowadzony w egzegezę kilku tekstów Ap, która pomoże mu w samodzielnym odszyfrowaniu wybranego przez siebie obrazu z Ap. Na wykładach zajmiemy się także historią oddziaływanie (Wirkungsgeschichte) niektórych obrazów Apokalipsy.

Zadamy sobie pytanie o aktualność przesłania Apokalipsy. Szczegółowa tematyka wykładów jest następująca:

- Apokalipsa św. Jana na tle apokaliptyki żydowskiej;

- Apokalipsa jako proroctwo;

- Apokalipsa - krytyka historyczna;

- Zanim zaczniesz czytać Apokalipsę. O kryteriach interpretacji Apokalipsy;

- Zanim zaczniesz analizować obrazy Ap. Kilka uwag na temat Wirkungsgeschichte.

- Egzegeza i hermeneutyka niektórych tekstów Ap:

• Chrystus Zmartwychwstały (Ap 1,9-20);

• Zasiadający na tronie i Baranek (Ap 5-6);

• Jeźdźcy Ap (Ap 6,1-9);

• Wielki tłum (Ap 7);

• Dwaj świadkowie (Ap 11);

• Niewiasta Obleczona w Słońce (Ap 12)

• Bestie i Wielka Prostytutka (Ap 13.17).

Literatura:

1. Ravasi, G., Apokalipsa, Kielce 2005;

2. Bogacz, R., Chrystusowe wskazania na czas próby. Listy do siedmiu Kościołów Apokalipsy, Kraków 2015;

3. Kotecki, D., „Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana”, Częstochowa 2008;

4. Ostański, P., Objawienie Jezusa Chrystusa, praktyczny komentarz do Apokalipsy, Ząbki 2005;

5. Wojciechowski, M., Apokalipsa św. Jana, Częstochowa 2012.

6. Kotecki, D., Zrozumieć Apokalipsę, Rzeszów 2021.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się – wiedza

W1: Ma wiedzę z zakresu krytyki historycznej i literackiej dotyczącej Apokalipsy św. Jana oraz apokaliptyki

W2: Objaśnia zasady hermeneutyki biblijnej

W2: Wyjaśnia kryteria prawidłowej interpretacji Apokalipsy św. Jana

Efekty uczenia się – umiejętności

U1: Wykorzystuje teksty Ap do opisania obecnej rzeczywistości

U2: Analizuje wybrane obrazy z Apokalipsy św. Jana z wykorzystaniem swojej wiedzy i profesjonalnych komentarzy egzegetycznych

Efekty uczenia się – kompetencje społeczne

K1: Ma świadomość poziomu własnej wiedzy

K2: Posiada umiejętność opisywania rzeczywistości posługując się tekstami z Apokalipsy św. Jana

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione)

- esej tematyczny na wybrany przez siebie jeden z obrazów z Ap.

Kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach oraz przedstawionej pracy pisemnej (od 4 do 5 stron w formacie A4, czcionka 12, interlinia 1,5), przy ocenie której będą brane pod uwagę w równym stopniu: 1) wykorzystanie źródeł (25%), literatury przedmiotu (25%), struktura i jasność wywodu (25%), samodzielność wyprowadzania wniosków (25 %) .

ndst – od 60 pkt (60 %)

dst- od 68 pkt (68 %)

dst plus- od 76 pkt (76 %)

db- 82 pkt (82%)

db plus- 88 pkt ( 88 %)

bdb- 95 pkt (95 %)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Kotecki
Prowadzący grup: Dariusz Kotecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)