O Biblii i filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-OG-BFIL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | O Biblii i filozofii |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykład ma przedstawić i nauczyć metody interpretacji filozoficznej początku Genesis: Pieśni o stworzeniu i historii upadku. Te obrazy ciągle funkcjonują w kulturze, aczkolwiek potwornie zbanalizowane i wypłaszczone. Stosowana metoda przywraca im pierwotną głębię i odsłania doniosłość tematyki, którą początek Biblii w symbolicznej formie wyraża. |
Pełny opis: |
Wykład wprowadzający dotyczy analizy symbolu „drzew Edenu”, które za Szamot są interpretowane jako drzewa dostępu do wartości. Ten zabieg interpretacyjny czyni mit adamiczny w aspekcie wątku wyznaczanego przez ten symbol swoistą teorią wartości – aksjologią. Drzewa Edenu są najprostszym przykładem funkcjonowania metody filozoficznego czytania i interpretowania Biblii. Drugi i kolejne wykłady dotyczą interpretacji hebrajskiej kosmogonii Rdz 1,1 – 10. Są one porównywane z współczesną kosmologią naukową, by wskazać charakter epistemiczny poematu i teorii kosmologicznych dotyczących wczesnego stadium wszechświata Interpretacja pierwszych dziesięciu zdań Biblii dokonuje się według klucza: - wykładnia symboli z drugiego zdania - nieskończoność a „kosmogonia hebrajska” - symbol „nieboskłonu” i jego sens filozoficzny - symbolika skończoności i realności: „morze” i „sucha ziemia” Analiza mitu adamicznego jest podobna w swej formalnej strukturze. Podstawowe symbole są interpretowane w kluczu: - drzewo poznania dobra i zła – agatologia – teoria dobra mitu adamicznego - symbol nagości – symbol kruchości ontycznej człowieka i symbol świadomości nagości jako antropologiczna wykładnia upadku. - analiza symbolu „owocu” Mit adamiczny w świetle kluczowych pojęć filozoficznych: prawdy, wolności i dyskusja obrazu człowieka, który z biblijnej interpretacji się wyłania. |
Literatura: |
1. M. Szamot – Genesis – czy ktoś w to jeszcze wierzy? 2. M. Grabowski – Historia upadku. Ku antropologii adekwatnej 3. M. Szamot – Oto ty, Adamie 4. M. Grabowski – Pierwociny stworzenia. Z rozważań nad początkiem Genesis |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się – wiedza W1: Ma elementarną wiedzę o Biblii, szczegółowo zna początek Genesis: Poemat o stworzeniu i mit adamiczny W2: Poznaje metodę interpretacji filozoficznej Efekty uczenia się – umiejętności U1: Próbuje samodzielnie stosować tę metodę do wybranego fragmentu Biblii U2: Potrafi rozpoznać symboliczny i dosłowny charakter wybranych pojęć biblijnych Efekty uczenia się – kompetencje społeczne K1: Nabiera świadomości znaczenia rewelacji biblijnych dla filozofii człowieka K2: Posiada umiejętność rozróżnienia tez w sporze religii i nauki |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - praca pisemna W2, U1 Kryteria oceniania: Obrona pisemnej pracy zaliczeniowej Praca ma mieć objętość 20 tys. znaków ze spacjami i ma być próbą przedstawienia interpretacji wybranego fragmentu Biblii ze świadomością użytej metody interpretacyjnej Student ma umieć ją zreferować i bronić swoich racji na rzecz przedstawionych tez |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.