Bajka w tradycji i literaturze chrześcijańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-OG-BTLC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Bajka w tradycji i literaturze chrześcijańskiej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: Podstawowe wiadomości z literaturoznawstwa i historii chrześcijaństwa. |
Skrócony opis: |
Wykłady stanowią przedstawienie kwestii związków literatury i tradycji chrześcijańskiej z formą literacką bajek. Do odnośników biblijnych dodawano także formy retoryczne, dydaktyczne i ekshortacyjne. |
Pełny opis: |
Terminologia, struktura i typologia fikcyjnych narracji. Bajka, baśń, legenda, metafora, Cel bajek: morał, przysłowia, satyra, rozrywka, etiologia i kultura ludowa. Bajki i legendarne przekazy biblijne. Przykłady ze Starego Testamentu. Nowy Testament: przypowieści ewangeliczne, metafory, pouczenia (wątki parenetyczne). Bajka w literaturze greckiej i łacińskiej. Bajka w starożytnej literaturze chrześcijańskiej (ogólne wiadomości). Obrazy metaforyczne (przykłady ze świata przyrody). Materiał aforystyczny: przysłowia, sentencje, eksportacje i nauki moralne (apologeci chrześcijańscy, kaznodziejstwo Ojców Kościoła i źródła monastyczne). Refleksja św. Augustyna z Hippony i św. Izydora z Sewilli. Popularność bajek . |
Literatura: |
Abramowska J., Bajka ezopowa. Warszawa 1991. Bartnicki R., Współczesna interpretacja przypowieści Jezusa Chrystusa, Warszawskie Studia Teologiczne 23 (/2010) nr 2, s. 225-240. Biblia Tysiąclecia (dowolna edycja) - wskazane fragmenty. Czerski J., Przypowieści Chrystusa jako gatunek literacki, Colloquium Salutis 25 (1994), s. 209-230. Di Berardino A., Studer B. (red.), Historia teologii, t. 1: Epoka patrystyczna, przeł. Gołębiowski M. i in., Kraków 2003. Forster D., Świat symboliki chrześcijańskiej, przekł. i opr. W. Zakrzewska, P. Pachciarek R. Turzyński, Warszawa 1990. Gara K., Bajka antyczna. Kwestia nazwy i charakterystyki gatunku w starożytnej teorii retorycznej, Iuvenilia Philologorum Cracoviensium, t. 2, Źródła Humanistyki Europejskiej 2, Kraków 2009, s. 13-27. Kuśmirek A., „Cóż ci uczyniłam, żeś mnie zbił już trzy razy?” (Lb 22,28). O tym jak oślica przemówiła do pogańskiego proroka, Verbum Vitae 32 (2017), s. 95-125. Meynet R., Język przypowieści biblijnych, tł. A. Wałęcki, Kraków 2005. Paczkowski M. C., Bajka a starożytna literatura chrześcijańska, w: Szymczyk P.- Chodźko E. (red.), Baśnie i bajki jako przedmiot interdyscyplinarnych badań naukowych, Lublin 2022, s. 123–145. Pronzato A., Przypowieści Jezusa, tł. J. Merecki, t. 1-2, Kraków 2003-2004. Stadler J. (tłum., wstęp i przyp.), Fedrus. Bajki (Biblioteka Antyczna), Wrocław 2015. Stocchi C., Dizionario della favola antica, Milano 2012. Wojciechowski M. (przekł. i opr.), Ezop i inni. Wielka księga bajek greckich, Kraków 2006. Wojciechowski M., Aesopic Tradition in the New Testament, Journal of Greco-Roman Christianity and Judaism, 5 (2008), s. 99-109. Wojciechowski M., Bajki Ezopa o polityce, Teologia Polityczna 5 (2009-2010), s. 333-344. Wojciechowski M., Bajki Ezopowe a Biblia, [w:] „Przeznaczyłeś nas dla Twojej prawdy” (4Q495), [w:] Chrostowski W. (red.), Z.J. Kapera, Rozprawy i Studia Biblijne 29, Warszawa 2007, s. 517-528. Wojciechowski M., Dzieje spotkania. Chrześcijaństwo i kultura grecka, Więź 3 (2006), s. 46-55. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się – wiedza W1: Ma wiedzę o podstawowych elementach literatury chrześcijańskiej w odniesieniu do motywów metaforycznych, alegorycznych i baśniowych W2: Ma pogłębioną wiedzę o roli i miejscu form literackich w teologii, katechezie i duchowości chrześcijańskiej ze szczególnym uwzględnieniem późnego antyku i średniowiecza - W3: Ma wiedzę o powiązaniach literatury chrześcijańskiej z innymi dziedzinami nauki (historia, sztuki piękne, archeologia) - W4: Rozumie kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa w różnych epokach historycznych, historyczne formowanie się jego doktryny i aspekty literackie Efekty uczenia się – umiejętności U 1: Posiada umiejętność orientacji w dziejach literatury tworzonej w środowisku chrześcijańskim i identyfikuje jej najważniejsze zjawiska i nurty U2: Opisuje miejsce rodzajów literackich w tradycji Kościoła U3: Wyodrębnia rolę wątków literackich w kształtowaniu się symboliki, ikonografii, kaznodziejstwa i dydaktyki chrześcijańskiej U4: Umie wykazać uniwersalne znaczenie literatury chrześcijańskiej oraz potrafi na tej podstawie prowadzić dialog religijny i światopoglądowy Efekty uczenia się – kompetencje społeczne K1: Ma świadomość różnorodności form literackich w kształtowaniu się symboliki, ikonografii, kaznodziejstwa i dydaktyki i formacji chrześcijańskiej K2: Posiada umiejętność oceny uniwersalnego znaczenia literatury chrześcijańskiej i w oparciu o nią potrafi prowadzić dialog religijny i światopoglądowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Metody oceniania: - kolokwium pisemne w formie kwestionariusza z pytaniami otwartymi. - obecność na zajęciach Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach i kolokwium pisemnego. ndst – 0-49 pkt (49 %) dst- 51-57 pkt (51 %) dst plus- 58-66 pkt (55%) db- 67-75 pkt (70 %) db plus- 75-84 pkt (81%) bdb- 85-93 pkt (93%–100%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.