Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Soul, brain, mind: scientific challenges to theological and philosophical anthropology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-OG-EN-SBM
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Soul, brain, mind: scientific challenges to theological and philosophical anthropology
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

Classes will start after November 6, 2021.

The soul, the mind, the brain belong to the main determinants of the human being. These are concepts that have alternately appeared and determined the essence of the human being throughout the history of philosophical, theological and scientific reflections on the human being. In certain periods of the development of Western thought, the soul had the advantage and primacy. In modern, scientifically shaped reflections on the human being, dominance has been taken over by the organ of the brain, and the notion of the mind as a consequence of brain processes. The question arises as to how new insights and new ways of interpreting the human being affect disciplines such as theological and philosophical anthropology, and how do they affect human self-understanding?

Pełny opis:

This course will introduce the historical development of the dynamics of the relationship of the concepts of soul, mind, brain, through an interdisciplinary approach. In this way, the knowledge of philosophy, theology, as well as newer scientific disciplines, such as cognitive science and neuroscience, will be taken into account. It is the knowledge of the latter disciplines that poses challenges to theological and philosophical interpretations of the human being. The question of the justification of the inclusion and synthesis of scientific knowledge into theological and philosophical anthropological theories is raised, and the current methods and suggestions in contemporary literature are critically approached. It is an interdisciplinary dialogue that takes place in the general field of the relationship between science and religion, and which examines the dynamics of the relationship between these key concepts.

As part of the course, the following topics will be covered:

- The main determinants of theological and philosophical anthropology – 7 hrs

- History of the relationship of soul, mind, brain – 8 hrs

- Scientific understanding of the mind and brain as main determinants of the whole human being – 7 hrs

- What is missing in the scientific picture of the human being or does it still make sense to talk about the soul? – 8 hrs

Literatura:

Matthew Cobb, "The Idea of the Brain: A History", Profile Books, 2020 (selected parts)

Grant Gillett, "From Aristotle to Cognitive Neuroscience", Palgrave, 2018 (selected parts)

Fernando Vidal - Francisco Ortega, "Being Brains: Making the Cerebral Subject", Fordham University Press, 2017 (selected parts)

Justin L. Barrett, "Cognitive Science, Religion, and Theology: From Human Minds to Divine Minds", Templeton Press, 2011 (selected parts)

Malcolm Jeeves - Warren S. Brown, "Neuroscience, Psychology, and Religion: Illusions, Delusions, and Realities about Human Nature", Templeton Press, 2009 (selected parts)

Sasa Horvat, „Neuroscientific findings in the light of Aquinas’ understanding of the human being“, Scientia et Fides, 5(2)/2017, 127–153.

Efekty uczenia się:

Student

W1: has basic knowledge of the concepts of soul, mind, brain

W2: knows the general problems of interdisciplinary dialogue between science and religion in regard to the topic

W3: is familiar with the historical development of the main concepts

W4: is acquainted with scientific, theological, philosophical ideas about the essence of the human being

np. Student

U1: is able to explain the main ideas about concepts of soul, brain, mind

U2: is capable of recognizing main problems in interdisciplinary dialogue between science and religion in regard to the topic

U3: has basic skills in orientating through historical development of the main concepts and is familiar with basic literature

U4: can explain the different disciplinary approaches to the definition of the human being

Student

K1: understands the significance of the concepts of soul, brain, mind, in the definitions of the human being

K2: understands the need to further foster interdisciplinary dialogue

K3: is well prepared to join academic research on the issue of the essence of the human being

K4: is aware of difficulties in relations between the main concepts

Metody i kryteria oceniania:

Assessment methods:

- attendance: 50% (50 pts)

- final paper (ca. 2000 words or 4 pages): 50% (50 pts) -

Student needs to demonstrate in the paper that his is able to understand and critical approach one of the themes commented during the lectures.

Assessment criteria:

fail- 60 pts (60 %)

satisfactory- 65 pts (65%)

satisfactory plus-70 pts (70%)

good – 75 pts (75%)

good plus- 80 pts (80%)

very good- 85 pts (85%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Saša Horvat, Piotr Roszak
Prowadzący grup: Saša Horvat, Piotr Roszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)