Nauka społeczna Biblii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-OG-NSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka społeczna Biblii |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Każdy człowiek żyje w określonych warunkach i strukturach społecznych, politycznych, gospodarczych i religijnych. Autorzy biblijni podejmowali w swoich orędziach problem relacji pomiędzy poszczególnym człowiekiem a społecznością. Społeczeństwo jest splotem relacji międzyosobowych, tworem wtórnym wobec pojedynczego człowieka, mającego prymat nad społecznością, która składa się z poszczególnych jednostek. Do rozwoju jednostka potrzebuje różnorodnych środków materialnych i duchowych. Autorzy biblijni w swoim nauczaniu starali się wskazywać, jak powinny funkcjonować struktury społeczne, aby gwarantowały rozwój jednostek, jego podmiotowość i osobowy rozwój. Struktury społeczne Izraela ulegały ewolucji, a często przybierały też formy przekraczające normy właściwej relacji społeczeństwa i jednostki opartej na Prawie Bożym. Ten skomplikowany proces chcemy ukazać w niniejszym wykładzie |
Pełny opis: |
Troska o przestrzeganie sprawiedliwych stosunków między ludźmi od dawna zajmowała umysły starożytnych. Nie obca była ona także narodowi wybranemu, który ulegał silnym wpływom mentalności narodów ościennych. W sprawach społecznych autorzy biblijni wykazali się wyjątkowo trafną analizą. I właśnie w takim kontekście należy ich odczytywać. Biblijna myśl społeczna zajmuje się normami i oceną współżycia przyjętymi w określonej społeczności lub przez niektórych jej przedstawicieli. Normy i nakazy moralne skierowane przez Boga do konkretnych ludzi lub wspólnot żyjących w określonych warunkach historycznych, kształtowały postawę społeczną narodu wybranego jako odpowiedź na postulaty Boga. Tak pojmowane życie społeczne stanowi realizację zasad przyjętych z objawienia. Biblijną myśl społeczną charakteryzuje ścisła więź pomiędzy obowiązkami moralnymi wobec Boga i obowiązkami moralnymi wobec człowieka. Równowaga i harmonia w zachowywaniu tych obowiązków stanowią jeden z najważniejszych biblijnych postulatów społecznych. Realizacja tego planu Bożego w biblijnym Izraelu, jak również przejawy nadużyć wynikłe na przestrzeni dziejów w historii całej społeczności i jej poszczególnych przedstawicieli stanowią materię niniejszego wykładu. W jego ramach podjęte zostaną następujące zagadnienia: 1. Braterstwo i zdolność do poświęcenia podstawą wspólnot patriarchalnych (Abraham, Jakub, Józef); 2. Mojżesz i prawo społeczne w Kodeksie Przymierza; 3. Budowa pierwszego ustroju społecznego w epoce Sędziów i jego słabości (Bajka o drzewach; Historia Lewity i jego żony) 4. Kryzys wewnętrzny monarchii Dawida: wojna domowa z synem Absalomem i jej przyczyny; 5. Rozpad monarchii – najważniejszy kryzys społeczny w dziejach Izraela; 6. Działalność społeczna proroków; 7. Stosunki społeczne w Judzie po wygnaniu babilońskiej (problemy majątkowe, handel ludźmi i lata jubileuszowe); 8. Chrystus wobec kwestii społecznej (Zacheusz; przypowieść o bogaczy i Łazarzu; przypowieść o sędzim i ubogiej wdowie); |
Literatura: |
- Filipiak, M., Problematyka społeczna Biblii, Warszawa 1985. - Jaruzelska, I., Własność w prawie biblijnym, Warszawa 1992. - Małecki, Z., Prorocy VIII i VII wieku przed Chrystusem obrońcami sprawiedliwości społecznej w Judzie i Izraelu, Katowice 2009. - Witaszek, ., Myśl społeczna proroków, Lublin 1998. - Zawiszewski, E., Problemy społeczne w nauczaniu proroków „Studia Pelplińskie” 1975, 69-80. - Zawiszewski, E., Zagadnienia społeczne w prawodawstwie Starego Testamentu, RBL 3 (1968), 139-146. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się – wiedza W1: Student posiada podstawowe informacje na temat fenomenu Biblii, jej literackiego, historycznego i religijnego sensu; W2: Student zna podstawowe etapy historii biblijnej; W3: Student potrafi scharakteryzować podstawowe części ST: Torę, Proroków, Pisarzy, Ewangelie, Listy Apostolskie i Apokalipsę; W4: Student potrafi opisać najważniejsze metody analizy tekstu biblijnego: diachroniczną i synchroniczną; Efekty uczenia się – umiejętności U2: Student analizuje, w stopniu podstawowym, teksty biblijne Efekty uczenia się – kompetencje społeczne K1: Ma świadomość własnych kompetencji w zakresie Biblii K2: Posiada umiejętność rozpoznawania różnorodność zagadnień jakie prezentuje Biblia i widzi konieczność jej interdyscyplinarnej interpretacji; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: np. - egzamin pisemny - osobista obecność na zajęciach Kryteria oceniania: np. Wykład: egzamin pisemny w formie testu ndst – 1-59 pkt (…%) dst- 60-70 (…%) dst plus- 71-75 pkt (…%) db- 76-85 pkt (…%) db plus- 85-90 pkt (…%) bdb- 90-100 pkt (…%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Tułodziecki | |
Prowadzący grup: | Tomasz Tułodziecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Tułodziecki | |
Prowadzący grup: | Tomasz Tułodziecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Tułodziecki | |
Prowadzący grup: | Tomasz Tułodziecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.