Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

On i ona. Komunikacja w związku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-OG-OiO
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: On i ona. Komunikacja w związku
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta wynosi łącznie 75 godzin (3 punkty ECTS).

Na ów nakład pracy składają się:

- udział w wykładzie: 30 godzin,

- zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 30 godzin,

- przygotowanie pracy zaliczeniowej, obejmującej użycie wiedzy poznanej podczas wykładu oraz lektury: 15 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna podstawowe uwarunkowania komunikacyjne w związku mężczyzny i kobiety (K_W03; K_W06; K_W08)

W2: Zna procedury komunikacyjne stosowane w celu złagodzenia lub rozwiązania kryzysu w związku mężczyzny i kobiety (K_W06; K_W09; K_W16)



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi przeprowadzić analizę sytuacji komunikacyjnej w związku, wykorzystując do tego wiedzę zdobytą podczas wykładów (K_U01; K_U02; K_U10)

U2: Potrafi samodzielnie opracować prosty scenariusz zaradczy dotyczący poprawy komunikacji w związku (K_U05; K_U10))

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Potrafi uzasadnić, że związek mężczyzny i kobiety jest instytucją wymagającą ciągłej troski i wzajemnych starań ze strony obojga partnerów (K_K02; K_K03)


Metody dydaktyczne:

W ramach wykładu zostaną użyte następujące metody:

wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, studium przypadku, klasyczna metoda problemowa.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Skrócony opis:

Obecnie bardzo wiele małżeństw przeżywa trudności, niejednokrotnie prowadzące do rozbicia związku. Często trudności te są wynikiem braku znajomości podstawowych reguł wzajemnego współżycia, nieznajomości sposobu postrzegania świata przez drugą płeć, nierealnymi oczekiwaniami dotyczącymi związku. Niniejszy wykład ma za zadanie przedstawić te problemy w odniesieniu do elementarnych praw funkcjonowania związku pomiędzy mężczyzną a kobietą, które to – w nawiązaniu do terminologii stworzonej przez Marka Gungora – określono mianem „fizyki relacyjnej”. Dzięki temu, poprzez interakcję ze słuchaczami i nacisk na praktyczną recepcję materiału, zajęcia pełnić będą rolę nie tylko informacyjną, ale i profilaktyczną.

Pełny opis:

Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:

1. Z jakich powodów ludzie zawierają związki? Powody oczywiste i nie tylko.

2. Potoczne wyobrażenia o związku a rzeczywistość.

3. Jaki wpływ na zawierany związek ma rodzina pochodzenia?

4. Relacja z rodziną pochodzenia a funkcjonowanie własnego związku

5. Czy mężczyźni naprawdę są z Marsa, a kobiety z Wenus? Zagadnienie psychologii płci wg J. Graya w zestawieniu z innymi koncepcjami.

6. Stereotypy a rzeczywistość okiem praktyka.

7. Męskość w związku – czy Eldredge ma rację, pisząc o „dzikim sercu”?

8. Kobiecość w związku – czy ona naprawdę jest „urzekająca”?

9. Wartości partnerów a trwałość związku – czy przeciwieństwa przyciągają się na dłużej?

10. Potrzeby w związku wg wybranych koncepcji psychologicznych

11. Pomiędzy miłością a szacunkiem – koncepcja E. Eggerichsa

12. Dynamika relacji na poszczególnych etapach rozwoju związku.

13. „Fizyka relacyjna” M. Gungora w świetle wiedzy naukowej.

14. Temperamenty i ich wpływ na związek

15. Jak ze sobą rozmawiać? Praktyczne wskazówki

16. Dialog małżeński w ujęciu J. Grzybowskiego

17. Uzależnienie w związku

18. Zdrada.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Griffin E., „Podstawy komunikacji społecznej”, Gdańsk 2002

Wojciszke B. (red.), „Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice”, Gdańsk 2004

Mandal E., „Kobiecość i męskość: popularne opinie a badania naukowe”, Warszawa 2003

Zimbardo P.G., Coulombe N.S., „Gdzie ci mężczyźni?”, Warszawa 2015

Melosik Z., „Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant”, Kraków 2010

Płonka-Syroka B., Radziszewska J., Szlagowska A. (red.), „Miłość kobiety”, Wrocław 2008

Moir A., „Płeć mózgu: o prawdziwej różnicy pomiędzy mężczyzną a kobietą”, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Gray J., „Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus”, Poznań 2015

Gungor M., „Przez śmiech do lepszego małżeństwa”, Warszawa 2012 (DVD)

Gungor M., „9 małżeńskich porad, a każda warta milion dolarów”, Warszawa 2014

Weber S., „Wrażliwy wojownik”, Warszawa 2007

Grzybowski J., „Nieporadnik małżeński”, Częstochowa 2013

Pulikowski J., „Gdzie ci mężczyźni? O męskości dla kobiet i mężczyzn”, Kraków 2012

Pulikowski J., „Jak budować więzi w rodzinie?”, Kraków 2011

Pulikowski J., „Kobieta od A do Z”, Kraków 2014

Pulikowski J., „Mężczyzna od A do Z”, Kraków 2014

Eggerichs E., „Miłość i szacunek”, Kraków 2008

Eldredge S. i J., „Miłość i wojna. Jak znaleźć małżeństwo o jakim marzymy?”, Warszawa 2010

Pearl M., „Mężczyzna, jakiego pragnie twoja żona”, Warszawa 2013

Pearl D., „Kobieta, jakiej pragnie twój mąż”, Warszawa 2013

Eldredge J. i S., „Urzekająca. Odkrywanie tajemnicy kobiecej duszy”, Warszawa 2011

Chapman G., „Pięć języków miłości”, Warszawa 2010

Eldredge J., „Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy”, Poznań 2003

Feldhahn S., „Tylko dla kobiet. Przewodnik po tym, co kryje się w duszy mężczyzny”, Kraków 2015

Feldhahn J. i S., „Tylko dla mężczyzn. Prosty i jasny przewodnik po duszy kobiety”, Kraków 2015

Feldhahn S., „Tajemnice bardzo szczęśliwych małżeństw”, Kraków 2014

Efekty uczenia się:

W1: Zna podstawowe uwarunkowania komunikacyjne w związku mężczyzny i kobiety

W2: Zna procedury komunikacyjne stosowane w celu złagodzenia lub rozwiązania kryzysu w związku mężczyzny i kobiety

U1: Potrafi przeprowadzić analizę sytuacji komunikacyjnej w związku, wykorzystując do tego wiedzę zdobytą podczas wykładów

U2: Potrafi samodzielnie opracować prosty scenariusz zaradczy dotyczący poprawy komunikacji w związku

K1: Zdaje sobie sprawę z tego, że związek mężczyzny i kobiety jest instytucją wymagającą ciągłej troski i wzajemnych starań ze strony obojga partnerów

Metody i kryteria oceniania:

Wykład zaliczany jest na podstawie pracy pisemnej dotyczącej zagadnień omawianych podczas zajęć, która ma pełnić funkcję syntetyzującą wiedzę przekazaną podczas wykładu oraz wskazać na jej recepcję praktyczną w postaci zdiagnozowania wybranej sytuacji komunikacyjnej oraz zaprezentowania jej możliwego rozwiązania.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Pilarz
Prowadzący grup: Krzysztof Pilarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Pilarz
Prowadzący grup: Krzysztof Pilarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Pilarz
Prowadzący grup: Krzysztof Pilarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)