On i ona. Komunikacja w związku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-OG-OiO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | On i ona. Komunikacja w związku |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta wynosi łącznie 75 godzin (3 punkty ECTS). Na ów nakład pracy składają się: - udział w wykładzie: 30 godzin, - zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 30 godzin, - przygotowanie pracy zaliczeniowej, obejmującej użycie wiedzy poznanej podczas wykładu oraz lektury: 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe uwarunkowania komunikacyjne w związku mężczyzny i kobiety (K_W03; K_W06; K_W08) W2: Zna procedury komunikacyjne stosowane w celu złagodzenia lub rozwiązania kryzysu w związku mężczyzny i kobiety (K_W06; K_W09; K_W16) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi przeprowadzić analizę sytuacji komunikacyjnej w związku, wykorzystując do tego wiedzę zdobytą podczas wykładów (K_U01; K_U02; K_U10) U2: Potrafi samodzielnie opracować prosty scenariusz zaradczy dotyczący poprawy komunikacji w związku (K_U05; K_U10)) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi uzasadnić, że związek mężczyzny i kobiety jest instytucją wymagającą ciągłej troski i wzajemnych starań ze strony obojga partnerów (K_K02; K_K03) |
Metody dydaktyczne: | W ramach wykładu zostaną użyte następujące metody: wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, studium przypadku, klasyczna metoda problemowa. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Obecnie bardzo wiele małżeństw przeżywa trudności, niejednokrotnie prowadzące do rozbicia związku. Często trudności te są wynikiem braku znajomości podstawowych reguł wzajemnego współżycia, nieznajomości sposobu postrzegania świata przez drugą płeć, nierealnymi oczekiwaniami dotyczącymi związku. Niniejszy wykład ma za zadanie przedstawić te problemy w odniesieniu do elementarnych praw funkcjonowania związku pomiędzy mężczyzną a kobietą, które to – w nawiązaniu do terminologii stworzonej przez Marka Gungora – określono mianem „fizyki relacyjnej”. Dzięki temu, poprzez interakcję ze słuchaczami i nacisk na praktyczną recepcję materiału, zajęcia pełnić będą rolę nie tylko informacyjną, ale i profilaktyczną. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Z jakich powodów ludzie zawierają związki? Powody oczywiste i nie tylko. 2. Potoczne wyobrażenia o związku a rzeczywistość. 3. Jaki wpływ na zawierany związek ma rodzina pochodzenia? 4. Relacja z rodziną pochodzenia a funkcjonowanie własnego związku 5. Czy mężczyźni naprawdę są z Marsa, a kobiety z Wenus? Zagadnienie psychologii płci wg J. Graya w zestawieniu z innymi koncepcjami. 6. Stereotypy a rzeczywistość okiem praktyka. 7. Męskość w związku – czy Eldredge ma rację, pisząc o „dzikim sercu”? 8. Kobiecość w związku – czy ona naprawdę jest „urzekająca”? 9. Wartości partnerów a trwałość związku – czy przeciwieństwa przyciągają się na dłużej? 10. Potrzeby w związku wg wybranych koncepcji psychologicznych 11. Pomiędzy miłością a szacunkiem – koncepcja E. Eggerichsa 12. Dynamika relacji na poszczególnych etapach rozwoju związku. 13. „Fizyka relacyjna” M. Gungora w świetle wiedzy naukowej. 14. Temperamenty i ich wpływ na związek 15. Jak ze sobą rozmawiać? Praktyczne wskazówki 16. Dialog małżeński w ujęciu J. Grzybowskiego 17. Uzależnienie w związku 18. Zdrada. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Griffin E., „Podstawy komunikacji społecznej”, Gdańsk 2002 Wojciszke B. (red.), „Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice”, Gdańsk 2004 Mandal E., „Kobiecość i męskość: popularne opinie a badania naukowe”, Warszawa 2003 Zimbardo P.G., Coulombe N.S., „Gdzie ci mężczyźni?”, Warszawa 2015 Melosik Z., „Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant”, Kraków 2010 Płonka-Syroka B., Radziszewska J., Szlagowska A. (red.), „Miłość kobiety”, Wrocław 2008 Moir A., „Płeć mózgu: o prawdziwej różnicy pomiędzy mężczyzną a kobietą”, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Gray J., „Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus”, Poznań 2015 Gungor M., „Przez śmiech do lepszego małżeństwa”, Warszawa 2012 (DVD) Gungor M., „9 małżeńskich porad, a każda warta milion dolarów”, Warszawa 2014 Weber S., „Wrażliwy wojownik”, Warszawa 2007 Grzybowski J., „Nieporadnik małżeński”, Częstochowa 2013 Pulikowski J., „Gdzie ci mężczyźni? O męskości dla kobiet i mężczyzn”, Kraków 2012 Pulikowski J., „Jak budować więzi w rodzinie?”, Kraków 2011 Pulikowski J., „Kobieta od A do Z”, Kraków 2014 Pulikowski J., „Mężczyzna od A do Z”, Kraków 2014 Eggerichs E., „Miłość i szacunek”, Kraków 2008 Eldredge S. i J., „Miłość i wojna. Jak znaleźć małżeństwo o jakim marzymy?”, Warszawa 2010 Pearl M., „Mężczyzna, jakiego pragnie twoja żona”, Warszawa 2013 Pearl D., „Kobieta, jakiej pragnie twój mąż”, Warszawa 2013 Eldredge J. i S., „Urzekająca. Odkrywanie tajemnicy kobiecej duszy”, Warszawa 2011 Chapman G., „Pięć języków miłości”, Warszawa 2010 Eldredge J., „Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy”, Poznań 2003 Feldhahn S., „Tylko dla kobiet. Przewodnik po tym, co kryje się w duszy mężczyzny”, Kraków 2015 Feldhahn J. i S., „Tylko dla mężczyzn. Prosty i jasny przewodnik po duszy kobiety”, Kraków 2015 Feldhahn S., „Tajemnice bardzo szczęśliwych małżeństw”, Kraków 2014 |
Efekty uczenia się: |
W1: Zna podstawowe uwarunkowania komunikacyjne w związku mężczyzny i kobiety W2: Zna procedury komunikacyjne stosowane w celu złagodzenia lub rozwiązania kryzysu w związku mężczyzny i kobiety U1: Potrafi przeprowadzić analizę sytuacji komunikacyjnej w związku, wykorzystując do tego wiedzę zdobytą podczas wykładów U2: Potrafi samodzielnie opracować prosty scenariusz zaradczy dotyczący poprawy komunikacji w związku K1: Zdaje sobie sprawę z tego, że związek mężczyzny i kobiety jest instytucją wymagającą ciągłej troski i wzajemnych starań ze strony obojga partnerów |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zaliczany jest na podstawie pracy pisemnej dotyczącej zagadnień omawianych podczas zajęć, która ma pełnić funkcję syntetyzującą wiedzę przekazaną podczas wykładu oraz wskazać na jej recepcję praktyczną w postaci zdiagnozowania wybranej sytuacji komunikacyjnej oraz zaprezentowania jej możliwego rozwiązania. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Pilarz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Pilarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Pilarz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Pilarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Pilarz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Pilarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.