Prawo naturalne w nauczaniu Josepha Ratzingera/Benedykt XVI
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-OG-PNJR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo naturalne w nauczaniu Josepha Ratzingera/Benedykt XVI |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie kategorii prawa naturalnego jako fundamentalnego zagadnienia w nauczaniu Josepha Ratzingera/Benedykta XVI. Natura człowieka stanowi źródło uprawnień, których przestrzeganie jest formą humanizacji świata. Objawienie stanowi przypomnienie pewnych, niezmiennych principiów życia społecznego, które nakazują priorytetowość człowieka jako osoby z natury otwartej na Boga. Zachowanie postulatów prawa naturalnego jest urzeczywistnianiem woli Bożej w świecie. Kościół głosi w świecie fundamentalne zasady moralności chrześcijańskiej. Współczesne ideologie takie jak materializm i relatywizm są zagrożeniem dla integralności i absolutności prawa naturalnego. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące treści: 1. Ogólna charakterystyka nauczania Josepha Ratzingera/Benedykta XVI (2 godz.) 2. Definicja i koncepcje prawa naturalnego (2 godz.) 3. Historia prawa naturalnego (4 godz.) 4. Podstawy teologiczne prawa naturalnego (2 godz.) 5. Rola Kościoła w przekazywaniu norm prawa naturalnego (2 godz.) 6. Prawa i wolności jednostki (4 godz.) 7. Proces humanizacji świata (2 godz.) 8. Dziedziny stosowania prawa (6 godz.): - polityka - gospodarka - kultura 9. Prawo naturalne w obliczu współczesnych ideologii (4 godz.): - materializm - relatywizm 10. Podsumowanie wykładu (2 godz.) |
Literatura: |
1. Benedikt XVI./Ratzinger J., Theologische Prinzipienlehre. Bausteine zur Fundamentaltheologie, Donauwoerth 2005. 2. Kołakowski L., O prawie naturalnym, „Ius et lex”, 1(2002), nr 1, s. 147-154. 3. Krąpiec M. A., Człowiek i prawo naturalne, Lublin 1993. 4. McInterny R., Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, Kęty 2004. 5. Merecki J., Spór o prawo naturalne. Analiza modelu argumentacji etycznej Josefa Fuchsa, Lublin 2001. 6. Nowosad S., Protestanci wobec prawa naturalnego, „Roczniki Teologiczne” 55 (2008), nr 3, 31-47. 7. Powrót do prawa ponadustawowego, red. M. Szyszkowska, Warszawa 1999. 8. Ratzinger J. Naturrecht, Evangelium und Ideologie in der katholischen Soziallehre. Katholische Erwaegungen zum Thema, w: Christlicher Glaube und Ideologie, hrsg. v. K. Von Bismarck, W. Dirks, Stuttgart 1964, s. 24-30. 9. Ratzinger J., Wendezeit fuer Europa? Diagnosen und Prognosen zur Lager von Kirche und Welt, Freiburg 1991. 10. Ratzinger J., Wiara – prawda – tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, Kielce 2005. 11. Strauss L., Prawo naturalne w świetle historii, Warszawa 1969. 12. Szulist J., Teologia państwa w pismach Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), Toruń 2016. 13. Szyszkowska M., Filozofia prawa i filozofia człowieka, Warszawa 1989. 14. Ślipko T., Problem stabilności prawa naturalnego, w: Powrót do prawa ponadustawowego, red. M. Szyszkowska, Warszawa 1999, s. 79-106. 15. Tokarczyk R. A., Filozofia prawa w perspektywie prawa natury, Białystok 1996. 16. Tokarczyk R. A., Historia filozofii prawa: w perspektywie prawa natury, Białystok 1999. 17. Tokarczyk R. A., Klasycy praw natury, Lublin 1988. Literatura obowiązkowa: Ratzinger J., Europa. Jej podwaliny dzisiaj i juro, Kielce 2005. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się – wiedza W1: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu norm prawa naturalnego w nauczaniu Benedykta XVI (K_W07) W2: ma pogłębioną znajomość współcz esnego nauczania Kościoła katolickiego w kwestii prawa naturalnego (K_W12) Efekty uczenia się – umiejętności U1: potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi w kontekście norm prawa naturalnego (K_U12) U2: potrafi posługiwać się systemami normami prawa naturalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów (K_U13) Efekty uczenia się – kompetencje społeczne K1: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z życiem indywidualnym i społecznym w oparciu o normy prawa naturalnego (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: pisemna praca zaliczeniowa odnosząca się do treści wykładu jak też wskazująca na aktualność problematyki małżeńskiej i rodzinnej w realizowaniu przez człowieka powołania do świętości. Ocena pracy zaliczeniowej uwzględnia wszystkie efekty kształcenia. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.