Słynne biblijne romanse
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-OG-SBR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Słynne biblijne romanse |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - Ogólna wiedza o Biblii i literaturze starożytnej, która pomoże zrozumieć specyfikę biblijnych form literackich. - Zdolność do formułowania wniosków na podstawie analizy tekstu oraz uczestnictwa w dyskusjach na temat biblijnych wydarzeń. - Rozumienie kontekstu kulturowego, społecznego i historycznego, w którym rozwijały się opowieści biblijne o miłości. |
Całkowity nakład pracy studenta: | - Udział w zajęciach 28 godzin. - czas poświęcony na samodzielną lekturę materiałów dydaktycznych, podręczników, artykułów i innych źródeł związanych z tematem - 8 godzin. - przygotowanie do śródsemestralnego testu sprawdzającego - 5 godzin. - przygotowanie materiałów i napisanie końcowej pracy zaliczeniowej - 10 godzin. Całkowity nakład pracy studenta to: 51 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS, przy założeniu, że jeden punkt to 25-30 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna i rozumie pogłębioną wiedzę o powiązaniach nauk teologicznych z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (K_W13). W2: Zna i rozumie rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem (K_W18). W3: |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (K_U01). U2: Potrafi prawidłowo integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz wykorzystywać ją do twórczego rozwiązywania problemów w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U06). U3: Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie (K_U22). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest gotów do krytycznej i świadomej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności oraz odbieranych treści (K_K01). K2: Jest gotów rozumieć potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (K_K02). |
Metody dydaktyczne: | - wykład tradycyjny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie Biblii jako źródła nieustających inspiracji dla współczesnych ludzi – nie tylko wierzących. W ramach zajęć zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące antropologii biblijnej, instytucji małżeństwa i rodziny, a zwłaszcza motyw miłości między dwojgiem ludzi różnej płci. |
Pełny opis: |
Wykład ma ukazać szerokie spektrum zagadnień związanych z antropologią biblijną, instytucją małżeństwa i rodziny, a zwłaszcza motyw miłości pomiędzy ludźmi przeciwnej płci. Sporo uwagi zostanie poświęcone kwestiom seksualności człowieka i biblijnemu oglądowi miłości cielesnej. Autorzy biblijni dalecy są od pruderii w tym względzie, ale też trudno widzieć w nich promotorów tzw. „wolnej miłości”. Biblijne teksty sprzed kilu tysięcy lat zdumiewają trafnością analiz i poniekąd psychologicznym podejściem do kwestii związanych z ludzką atrakcyjnością, uwodzeniem, pożądaniem, zdradą, dojrzałością w poszukiwaniu owocnych relacji. Te wszystkie wątki zostaną zaprezentowane na przykładach konkretnych postaci biblijnych, by słuchacz sam wyrobił sobie pojęcie odnośnie do aktualności biblijnego przekazu. Sporą część analiz zajmie treść Księgi Pieśni nad Pieśniami, która jest poniekąd sztandarowy utworem Starego Testamentu, gdy chodzi o duchowy, cielesny i emocjonalny wymiar miłości. Szczegółowe treści wykładu: 1. Czym jest Biblia? Podstawy interpretacji; 2h 2. Antropologia Biblijna – zarys; 2h. 3. Adam i Ewa – miłe złego początki; 2h 3. Małżeństwo i rodzina w Biblii; 2 godz. 4. Jak wychować córkę na dobrą żonę wg Syracha. 2h 5-6. Abraham i Sara – życie zaczyna się po 70tce; 4h 7. Miłość rodzi się przy studni – historii patriarchów cd.; 2h 8. Dawid i kobiety jego życia; 2h 9. Salomon – miłośnik kobiecego piękna; 2h 10. Tobiasz i Sara –miłość znaleziona na obczyźnie; 2h 11. Niebezpieczna sztuka uwodzenia wg mędrców Izraela; 2h 12-15. Pieśń nad Pieśniami – najbardziej erotyczna księga Biblii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Schmidt W.H., Wprowadzenie do Starego Testamentu, Bielsko-Biała 1997; Schmoldt, H., Wprowadzenie do Starego Testamentu, Warszawa 2005; Rad G. von, Teologia Starego Testamentu, Warszawa 1986; Stachowiak L. (red.), Wstęp do Starego Testamentu, Wstęp do Pisma Świętego 2, Poznań 1990; Literatura uzupełniająca: Bardski K., Duchowa interpretacja Pieśni nad pieśniami w tradycji żydowskiej i chrześcijańskiej, Collectanea Theologica 78/4, 2008, 105-111; Carr D.M., Ancient Sexuality and Divine Eros: Rereading the Bible through the Lens of the Song of Songs, USQR 54, 2000, 1–18. Stemberger G., Hermeneutyka Biblii Żydowskiej i Starego Testamentu, Kraków 2008; Slawik J., Egzegeza Starego Testamentu. Wprowadzenie do metod egzegetycznych, Warszawa 2004; Słownik wiedzy biblijnej, red. B.M. Metzger, M.D. Coogan, Warszawa 1996 (wybrane hasła); Strus A., Warzecha J., Frankowski J., Pieśni Izraela. Pieśń nad Pieśniami, Psalmy, Lamentacje, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 7, Warszawa 1988; Świderkówna A., Rozmów o Biblii ciąg dalszy, Warszawa 2002; Szlaga J. (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Wstęp do Pisma Świętego 1, Poznań-Warszawa 1996; Witaszek G., Moc słowa prorockiego, Jak rozumieć Pismo święte 7, Lublin 1996; Wilson-Wright A.M., Love Conquers All: Song of Songs 8:6b–7a as a Reflex of the Northwest Semitic Combat Myth, JBL 134.2, 2015, 333–345. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – wiedza W1: ma uporządkowaną wiedzę o historycznym rozwoju egzegezy biblijnej i teologii ST oraz rozumie ich argumentację teologiczną W2: definiuje podstawowe koncepty z zakresu egzegezy oraz posługuje się adekwatnymi terminami teologicznymi istotnymi dla przedmiotu wykładu W3: zna znaczenie biblijnych instytucji małżeństwa i rodziny, a także biblijną symbolikę dotyczącą miłości Efekty kształcenia – umiejętności U1: student rozróżnia inspiracje biblijne, które stoją u podstaw poszczególnych realizacji artystycznych U2: wykorzystuje zdobyte informacje do określenia historycznych paradygmatów kulturowych i potrafi dokonać analizy hermeneutycznej dzieł sztuki wyrosłych z chrześcijańskiej tradycji U3: analizuje współczesne przejawy sztuki sakralnej i dokonuje ich oceny Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych do krytycznego wykorzystania w analizie tekstów ST K2: posiada umiejętność prowadzenia owocnego dialogu międzykulturowego, znając genezę i przesłanie biblijnych motywów literackich K3: wykorzystuje wiedzę teologiczną i metodologiczną w krytycznej analizie i syntezie na podstawie źródeł, poglądów innych autorów |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną) - śródsemestralny test sprawdzający - przygotowanie do aktywnego udziału w zajęciach (lektura podanych tekstów) - esej tematyczny na temat wybranego dzieła sztuki wykorzystującego tekst biblijny. Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, aktywnego w nich udziału, zaliczenia testu śródsemestralnego i przedstawionego eseju podejmującego wybrany aspekt relacji między którąś z omawianych historii biblijnych, a wybranym dziełem sztuki, dziełem literackim lub filmowym przedstawiający, w którym dany motyw jest obecny. Chodzi o pokazanie ewentualnych niedoskonałości, bądź twórczych „uzupełnień” w przedstawieniu danych postaci biblijnych – w oparciu o pozyskaną na zajęciach wiedzę. * Kryterium oceny testu. Student otrzyma dziesięć pytań. Za każdą dobrą odpowiedź można uzyskać 2 pkt. W sumie 20 pkt. Oceny: 10-11 dostateczny; 13-14 dostareczny +; 15-16 dobry; 17-18 dobry +; 19-20 bardzo dobry. * Kryterium oceny eseju polegać będzie na stopniu wnikliwości ujęcia problemu (25 pkt.), rozległości i trafności przytoczonej bibliografii (25 pkt.), samodzielnej refleksji (25 pkt.) i poprawności językowej (25 pkt.): ndst – do 59 pkt; dst- od 60 do 68 pkt. dst plus- od 69 do 77 pkt. db- od 78 do 86 pkt. db plus- od 87 do 94 pkt. bdb- od 95 do 100 pkt. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Iwański | |
Prowadzący grup: | Dariusz Iwański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Iwański | |
Prowadzący grup: | Dariusz Iwański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Iwański | |
Prowadzący grup: | Dariusz Iwański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.