Święta judaistyczne i przesłanie chrześcijańskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-OG-SJPCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Święta judaistyczne i przesłanie chrześcijańskie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przybliżenie podstawowych pojęć objętych wykładami (z pogranicza religioznawstwa). Omawia się historię świąt w kontekście badań biblijno – egzegetycznych, literackich i kulturowych, zadania oraz znaczenie historii kultu i rozwoju liturgii. |
Pełny opis: |
Pojęcie święta religijnego (Biblia, świat pogański i chrześcijaństwo). Kalendarze: lunarny i solarny; judaistyczny i chrześcijański. Znaczenie tradycyjnych świąt żydowskich a przesłanie ewangeliczne (Rz 3,21-26; J 7,2-19.37; 10,22-39; Dz 2,1-13). Od szabatu do niedzieli. Rytm czasu i jego uświęcenie (judaizm i chrześcijaństwo). Charakter historio - zbawczy kalendarza chrześcijańskiego |
Literatura: |
S.Ph. De Vries, Obrzędy i symbole Żydów, tłum. A. Borowski, Kraków 2004; M. Stern, Co to jest Judaizm? Odpowiedzi na najczęściej stawiane pytania, Kraków 2003; A. Unterman, Żydzi. Wiara i życie, Łódź 1989; Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Kraków 2008; J. Warzecha, Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005; O. Casel, Misterium świąt chrześcijańskich (Modlitwa Kościoła 9), przekł. A. Ziernicki, Kraków 2007; O. Casel, Misterium świąt chrześcijańskich (Modlitwa Kościoła 9), przekł. A. Ziernicki, Kraków 2007; B. Nadolski, Leksykon liturgii, Poznań 2006 (wskazane hasła). |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się – wiedza W1: Ma wiedzę o podstawowych elementach religijności biblijnej, judaistycznej i chrześcijańskiej. W2: Opisuje rolę i miejsce świąt w religii mojżeszowej i chrześcijańskiej. W3: Charakteryzuje powiązania rytuałów i cyklu świąt w liturgii synagogalnej i obrzędach Kościoła. Efekty uczenia się – umiejętności U1: Potrafi analizować, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie liturgii i obrzędowości z wykorzystaniem różnych źródeł i metod. U2: Umie wykazać znaczenie instytucji biblijnych i rytuałów judaistycznych dla obrzędów chrześcijańskich. U3: Analizuje wzajemne wpływy w religiach monoteistycznych. Efekty uczenia się – kompetencje społeczne K1: Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu obrzędowości judaistyczno – chrześcijańskiej dla potrzeb humanistyki, kultury i historii sztuki. K2: Posiada umiejętność analizy i porównania rytuałów świąt żydowskich i liturgii Kościoła. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - test pisemny – W2-3, U 2, K2. - obecność na zajęciach, W1, U1, K1. Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na wykładach i testu sprawdzającego (50%) i pisemnego testu m. in. z pytaniami otwartymi (50%) ndst - 49 pkt (49 %) dst- 64-50 pkt (64-50 %) dst plus- 79-65 pkt (79-65 %) db- 80-88 pkt (80-88 %) db plus- 89-94 pkt (89-94 %) bdb- 100-95 pkt (95-100%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.