Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Symbolika i ikonografia starochrześcijańska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-OG-SYMB
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Symbolika i ikonografia starochrześcijańska
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość historii powszechnej, historii sztuki, Biblii i doktryny chrześcijańskiej.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

- udział w wykładach – 30

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

- lektura obowiązkowa w celu przygotowania eseju (3 z wybranych pozycji z bibliografii) - 16

- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 12

- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 2


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę o podstawowych elementach religijności i sztuki w okresie wczesnego chrześcijaństwa- K_W10

W2: Ma pogłębioną wiedzę o roli i miejscu sztuki w teologii, katechezie i duchowości okresu starożytności chrześcijańskiej - K_W08

W3: Ma wiedzę o powiązaniach antyku chrześcijańskiego z innymi dziedzinami nauki (historia, sztuki piękne, archeologia) - K_W13

W4: Rozumie kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa w epoce późnego antyku, historyczne formowanie się jego doktryny i aspekty artystyczne - K_W15


Efekty uczenia się - umiejętności:

U 1: Posiada umiejętność orientacji w dziejach ikonografii starożytnego Kościoła i identyfikuje jej najważniejsze zjawiska i nurty - K_U03

U2: Opisuje miejsce sztuki i symboliki w pierwotnym Kościele - K_U03

U3: Wyodrębnia rolę Tradycji w Kościele w kształtowaniu się symboliki i ikonografii - K_U07

U4: Umie wykazać znaczenie ekumeniczne sztuki wczesnochrześcijańskiej oraz potrafi na tej podstawie prowadzić dialog religijny i światopoglądowy - K_U10.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma pełną świadomość ponadczasowej wartości dziedzictwa starożytności chrześcijańskiej i jej podstawowej roli w kształtowaniu się doktryny, duchowości i instytucji Kościoła – K_K05

K2: Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa świata antyku chrześcijańskiego w Europie - K_K10


Metody dydaktyczne:

Wykład z pokazem multimedialnym.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Informacje o starożytnej ikonografii sakralnej, wskazanie na jej uwarunkowania i techniki, związki i różnice między epokami przed– i pokonstantyjską, Bizancjum i Barbaricum.

Pełny opis:

Ukazanie materiału ikonograficznego zharmonizowanego z tekstami starochrześcijańskimi (cywilizacja obrazu i głębia symbolu). Zapoznanie z aparatem pojęciowym antyku chrześcijańskiego, niezbędnym do analiz symboli, dzieł artystycznych i tendencji w myśli starochrześcijańskiej.

Literatura:

Lektura do wyboru (dwie pozycje ogólna i jedna szczegółowa)

Literatura ogólna: Dodds E.R., Pogaństwo i chrześcijaństwo w epoce niepokoju, Kraków 2004; Forster D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990; Jastrzębowska E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988; Kłosińska J., Sztuka bizantyjska, Warszawa 1975; Paczkowski M.C., Inkulturacja Ewangelii w środowisko greckie i rzymskie w Kościele pierwszych wieków, Quaestiones Selectae 26 (2010), s. 126-148 (wyd. 2011); Pietras H., Początki teologii Kościoła (Myśl teologiczna 28), Kraków 2000; Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1992. Stern H., Sztuka bizantyjska, Warszawa 1975.

Literatura szczegółowa: Kobielus S., Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji: starożytność i średniowiecze, Warszawa 2002; tenże, Florarium christianum. Symbolika roślin- chrześcijańska starożytność i średniowiecze, Kraków 2006; tenże, Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000; Paczkowski M.C., Wczesnochrześcijańska symbolika o charakterze ponerologicznym. Wybrane przykłady, Vox Patrum 33 (2013) z. 59, s. 39-65; tenże, Metafora soli w Biblii i literaturze wczesnochrześcijańskiej, Vox Patrum 33 (2013) tom 60; tenże, Dekoracyjne i symboliczne znaczenie kopuły w architekturze sakralnej, Ateneum Kapłańskie 163 (2014) z. 2, s. 232-248; Schönborn Ch., Ikona Chrystusa, Poznań 2001.

Efekty uczenia się:

W1: Ma wiedzę o podstawowych elementach religijności i sztuki w okresie wczesnego chrześcijaństwa- K_W10

W2: Ma pogłębioną wiedzę o roli i miejscu sztuki w teologii, katechezie i duchowości okresu starożytności chrześcijańskiej - K_W08

W3: Ma wiedzę o powiązaniach antyku chrześcijańskiego z innymi dziedzinami nauki (historia, sztuki piękne, archeologia) - K_W13

W4: Rozumie kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa w epoce późnego antyku, historyczne formowanie się jego doktryny i aspekty artystyczne - K_W15

U 1: Posiada umiejętność orientacji w dziejach ikonografii starożytnego Kościoła i identyfikuje jej najważniejsze zjawiska i nurty - K_U03

U2: Opisuje miejsce sztuki i symboliki w pierwotnym Kościele - K_U03

U3: Wyodrębnia rolę Tradycji w Kościele w kształtowaniu się symboliki i ikonografii - K_U07

U4: Umie wykazać znaczenie ekumeniczne sztuki wczesnochrześcijańskiej oraz potrafi na tej podstawie prowadzić dialog religijny i światopoglądowy - K_U10.

K1: Ma pełną świadomość ponadczasowej wartości dziedzictwa starożytności chrześcijańskiej i jej podstawowej roli w kształtowaniu się doktryny, duchowości i instytucji Kościoła – K_K05

K2: Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa świata antyku chrześcijańskiego w Europie - K_K10

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na wykładach i pracy zaliczeniowej (do 10 stron)

Obecność na wykładach jako warunek dopuszczenia do zaliczenia.

Ocena pracy pisemnej (uwzględniana w ocenie końcowej w proporcji 60%).

Skala ocen:

5 – znakomita wiedza w wymaganym zakresie, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza w podstawowych kwestiach, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza w podstawowych kwestiach, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, także dotycząca głównych problemów, brak umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)