Symbolika i ikonografia starochrześcijańska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-OG-SYMB |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Symbolika i ikonografia starochrześcijańska |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość historii powszechnej, historii sztuki, Biblii i doktryny chrześcijańskiej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w wykładach – 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - lektura obowiązkowa w celu przygotowania eseju (3 z wybranych pozycji z bibliografii) - 16 - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 12 - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 2 Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę o podstawowych elementach religijności i sztuki w okresie wczesnego chrześcijaństwa- K_W10 W2: Ma pogłębioną wiedzę o roli i miejscu sztuki w teologii, katechezie i duchowości okresu starożytności chrześcijańskiej - K_W08 W3: Ma wiedzę o powiązaniach antyku chrześcijańskiego z innymi dziedzinami nauki (historia, sztuki piękne, archeologia) - K_W13 W4: Rozumie kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa w epoce późnego antyku, historyczne formowanie się jego doktryny i aspekty artystyczne - K_W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1: Posiada umiejętność orientacji w dziejach ikonografii starożytnego Kościoła i identyfikuje jej najważniejsze zjawiska i nurty - K_U03 U2: Opisuje miejsce sztuki i symboliki w pierwotnym Kościele - K_U03 U3: Wyodrębnia rolę Tradycji w Kościele w kształtowaniu się symboliki i ikonografii - K_U07 U4: Umie wykazać znaczenie ekumeniczne sztuki wczesnochrześcijańskiej oraz potrafi na tej podstawie prowadzić dialog religijny i światopoglądowy - K_U10. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma pełną świadomość ponadczasowej wartości dziedzictwa starożytności chrześcijańskiej i jej podstawowej roli w kształtowaniu się doktryny, duchowości i instytucji Kościoła – K_K05 K2: Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa świata antyku chrześcijańskiego w Europie - K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykład z pokazem multimedialnym. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Informacje o starożytnej ikonografii sakralnej, wskazanie na jej uwarunkowania i techniki, związki i różnice między epokami przed– i pokonstantyjską, Bizancjum i Barbaricum. |
Pełny opis: |
Ukazanie materiału ikonograficznego zharmonizowanego z tekstami starochrześcijańskimi (cywilizacja obrazu i głębia symbolu). Zapoznanie z aparatem pojęciowym antyku chrześcijańskiego, niezbędnym do analiz symboli, dzieł artystycznych i tendencji w myśli starochrześcijańskiej. |
Literatura: |
Lektura do wyboru (dwie pozycje ogólna i jedna szczegółowa) Literatura ogólna: Dodds E.R., Pogaństwo i chrześcijaństwo w epoce niepokoju, Kraków 2004; Forster D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990; Jastrzębowska E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988; Kłosińska J., Sztuka bizantyjska, Warszawa 1975; Paczkowski M.C., Inkulturacja Ewangelii w środowisko greckie i rzymskie w Kościele pierwszych wieków, Quaestiones Selectae 26 (2010), s. 126-148 (wyd. 2011); Pietras H., Początki teologii Kościoła (Myśl teologiczna 28), Kraków 2000; Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1992. Stern H., Sztuka bizantyjska, Warszawa 1975. Literatura szczegółowa: Kobielus S., Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji: starożytność i średniowiecze, Warszawa 2002; tenże, Florarium christianum. Symbolika roślin- chrześcijańska starożytność i średniowiecze, Kraków 2006; tenże, Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000; Paczkowski M.C., Wczesnochrześcijańska symbolika o charakterze ponerologicznym. Wybrane przykłady, Vox Patrum 33 (2013) z. 59, s. 39-65; tenże, Metafora soli w Biblii i literaturze wczesnochrześcijańskiej, Vox Patrum 33 (2013) tom 60; tenże, Dekoracyjne i symboliczne znaczenie kopuły w architekturze sakralnej, Ateneum Kapłańskie 163 (2014) z. 2, s. 232-248; Schönborn Ch., Ikona Chrystusa, Poznań 2001. |
Efekty uczenia się: |
W1: Ma wiedzę o podstawowych elementach religijności i sztuki w okresie wczesnego chrześcijaństwa- K_W10 W2: Ma pogłębioną wiedzę o roli i miejscu sztuki w teologii, katechezie i duchowości okresu starożytności chrześcijańskiej - K_W08 W3: Ma wiedzę o powiązaniach antyku chrześcijańskiego z innymi dziedzinami nauki (historia, sztuki piękne, archeologia) - K_W13 W4: Rozumie kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa w epoce późnego antyku, historyczne formowanie się jego doktryny i aspekty artystyczne - K_W15 U 1: Posiada umiejętność orientacji w dziejach ikonografii starożytnego Kościoła i identyfikuje jej najważniejsze zjawiska i nurty - K_U03 U2: Opisuje miejsce sztuki i symboliki w pierwotnym Kościele - K_U03 U3: Wyodrębnia rolę Tradycji w Kościele w kształtowaniu się symboliki i ikonografii - K_U07 U4: Umie wykazać znaczenie ekumeniczne sztuki wczesnochrześcijańskiej oraz potrafi na tej podstawie prowadzić dialog religijny i światopoglądowy - K_U10. K1: Ma pełną świadomość ponadczasowej wartości dziedzictwa starożytności chrześcijańskiej i jej podstawowej roli w kształtowaniu się doktryny, duchowości i instytucji Kościoła – K_K05 K2: Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa świata antyku chrześcijańskiego w Europie - K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na wykładach i pracy zaliczeniowej (do 10 stron) Obecność na wykładach jako warunek dopuszczenia do zaliczenia. Ocena pracy pisemnej (uwzględniana w ocenie końcowej w proporcji 60%). Skala ocen: 5 – znakomita wiedza w wymaganym zakresie, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza w podstawowych kwestiach, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza w podstawowych kwestiach, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, także dotycząca głównych problemów, brak umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.