Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-PSROZ-2-DM
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie ma.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim

- udział w wykładach: 30

- udział w konsultacjach: 10

2.Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego z wykładów: 20 godzin.

3. Łączny nakład pracy studenta: 60

4. Liczba punktów ECTS: 2

Efekty uczenia się - wiedza:

Po ukończeniu zajęć student:

W1: Zna podstawową terminologię psychologiczną z obszaru psychologii rozwoju człowieka - K_W04.

W2: Wymienia, porównuje i opisuje podstawowe teorie rozwoju człowieka - K_W04.

W3: Wymienia, porównuje i opisuje okresy rozwojowe człowieka - K_W04.

W4: Zna specyfikę oraz uwarunkowania rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego - K_W04.

W5: Zna specyfikę oraz uwarunkowania rozwoju moralnego i religijnego - K_W04.

W6: Zna w zarysie chronologię dojrzewania poszczególnych procesów psychicznych - K_W04.


W1: Zna podstawowe koncepcje psychicznego rozwoju człowieka

W2: Rozumie rolę kultury, rodziny i zabawy w psychicznym rozwoju człowieka

w3:Ma pogłębioną wiedzą na temat specyfiki podstawowych okresów rozwoju od okresu prenatalnego, wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, adolescencji oraz wczesną, średnią i późną dorosłość.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po ukończeniu zajęć student:

U1: Potrafi oceniać możliwości i ograniczenia osób na poszczególnych etapach rozwoju - K_U01; K_U08; K_U10.

U2: Potrafi wyciągać wnioski o prawidłowościach rozwoju - K_U01; K_U08; K_U10..

U3: Potrafi pomagać w rozwiązywaniu problemów właściwych poszczególnym okresom rozwojowym - K_U01; K_U08; K_U10.

U4: Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki badań naukowych z zakresu psychologii rozwoju człowieka - K_U01; K_U08; K_U10.


U1: potrafi samodzielnie analizować i oceniać informacje na tematy psychicznego rozwoju człowieka.

U2: Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie koncepcji psychicznego rozwoju człowieka.

U3: Posiada umiejętność prowadzenia merytorycznej dyskusji z wykorzystaniem wiedzy na temat rozwoju psychicznego człowieka w podstawowych okresach rozwojowych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po ukończeniu zajęć student:

K1: Jest zdolny do uwzględnienia w swoich działaniach różnorodności ludzi w zależności od ich grupy wiekowej oraz specyficznych potrzeb rozwojowych – K_K03; K_K04; K_K06.


K1: Ma krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności w zakresie psychologii rozwojowej.

K1: prawidłowo rozstrzyga kwestie związane z charakterystyką poszczególnych okresów psychicznego rozwoju człowieka.

K3: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności w zakresie podstawowych okresów psychicznego rozwoju człowieka.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Wykład dostarcza podstawową wiedzę o procesach rozwojowych w kolejnych fazach cyklu życia, co umożliwia zrozumienie prawidłowości funkcjonowania człowieka w okresie dzieciństwa, dorastania i dorosłości. Stwarza też okazję do refleksji nad rozwojem własnym i innych ludzi, ukazuje możliwość integrowania wiedzy o różnych faktach rozwojowych w całościowy obraz funkcjonowania człowieka w danym stadium rozwoju oraz kształtuje umiejętność analizowania zjawisk występujących w poszczególnych momentach życia.

Pełny opis:

Na treść programową wykładu składają się następujące zagadnienia:

1. Zagadnienia wstępne, definicja i specyfika psychologii rozwojowej

2. Rola kultury, rodziny, zabawy w procesie rozwoju psychicznego człowieka

2. Specyfika stadiów rozwojowych człowieka

- okres prenatalny

- okres niemowlęcy,

- okres poniemowlęcy,

- okres przedszkolny,

- młodszy wiek szkolny,

- adolescencja

- wczesna dorosłość

- średnia dorosłość

- późna dorosłość

Literatura:

Literatura podstawowa - obowiązkowa:

Harwas-Napierała B., Trempała J (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s.41 - 66). Gdańsk: GWP.

Czub, T. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 67 - 93). Gdańsk: GWP.

Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka (s. 101-143). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 117-120.

Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP, s. 46-71.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski), s. 104-195.

Trempała J. (redakcja naukowa)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Część 1 i 2 .Warszawa: PWN.

Brzezińska, A. (2004). Wczesne dzieciństwo – 1. rok życia dziecka: szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 28-43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Debesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, s. 28-43.

Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 257-261.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 14-22.

Schaffer, H. R. (1994). Wczesny rozwój społeczny. W: A. Brzezińska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów (s. 96 – 124). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Szuman, S. (1985). Geneza przedmiotu. O dynamicznej integracji sfer zmysłowych we wczesnym dzieciństwie. W: S. Szuman. Dzieła wybrane (s. 20-43). Warszawa: PWN

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia – wiedza

W1: Zna podstawową terminologię psychologiczną z obszaru psychologii rozwoju człowieka - K_W13; K_W18

W2: Wymienia, porównuje i opisuje podstawowe teorie rozwoju człowieka - K_W13; K_W18

W3: Wymienia, porównuje i opisuje okresy rozwojowe człowieka - K_W13; K_W18

W4: Zna specyfikę oraz uwarunkowania rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego - K_W13; K_W18

W5: Zna specyfikę oraz uwarunkowania rozwoju moralnego i religijnego - K_W13; K_W18

W6: Zna w zarysie chronologię dojrzewania poszczególnych procesów psychicznych - K_W13; K_W18

Efekty kształcenia – umiejętności U1: Potrafi oceniać możliwości i ograniczenia osób na poszczególnych etapach rozwoju - K_U01; K_U03; K_U06; K_U12

U2: Potrafi wyciągać wnioski o prawidłowościach rozwoju - K_U01; K_U03; K_U06; K_U12

U3: Potrafi pomagać w rozwiązywaniu problemów właściwych poszczególnym okresom rozwojowym - K_U01; K_U03; K_U06; K_U12

U4: Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki badań naukowych z zakresu psychologii rozwoju człowieka - K_U01; K_U03; K_U06; K_U12

Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: Jest zdolny do uwzględnienia w swoich działaniach różnorodności ludzi w zależności od ich grupy wiekowej oraz specyficznych potrzeb rozwojowych – K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08; K_K09; K_K10

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:

• Przeczytał lekturę podstawową-obowiązkową.

• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej. Egzamin składa się z testu, za który student może uzyskać max. 20 punktów. Ocena z testu jest ostateczną oceną z przedmiotu.

Kryteria oceny:

bdb: 19,5 – 20 pkt.

db plus: 17,5 – 19 pkt.

db: 15,5 – 17 pkt.

dst plus: 13,5 – 15 pkt.

dst: 12 – 13 pkt.

ndst.: poniżej 12 pkt. (tzn. poniżej 60%).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Łużyński
Prowadzący grup: Wiesław Łużyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Łużyński
Prowadzący grup: Wiesław Łużyński, Piotr Stolecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład dostarcza podstawową wiedzę o procesach rozwojowych w kolejnych fazach cyklu życia, co umożliwia zrozumienie prawidłowości funkcjonowania człowieka w okresie dzieciństwa, dorastania i dorosłości. Stwarza też okazję do refleksji nad rozwojem własnym i innych ludzi, ukazuje możliwość integrowania wiedzy o różnych faktach rozwojowych w całościowy obraz funkcjonowania człowieka w danym stadium rozwoju oraz kształtuje umiejętność analizowania zjawisk występujących w poszczególnych momentach życia.

Pełny opis:

Na treść programową wykładu składają się następujące zagadnienia:

1. Zagadnienia wstępne, definicja i specyfika psychologii rozwojowej

2. Rola kultury, rodziny, zabawy w procesie rozwoju psychicznego człowieka

2. Specyfika stadiów rozwojowych człowieka

j) okres prenatalny

k) okres niemowlęcy,

l) okres poniemowlęcy,

m) okres przedzkolny,

n) młodszy wiek szkolny,

o) adolescencja

p) wczesna dorosłość

q) średnia dorosłość

r) późna dorosłość

Literatura:

Literatura podstawowa - obowiązkowa:

Harwas-Napierała B., Trempała J (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s.41 - 66). Gdańsk: GWP.

Czub, T. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 67 - 93). Gdańsk: GWP.

Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka (s. 101-143). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 117-120.

Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP, s. 46-71.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski), s. 104-195.

Trempała J. (redakcja naukowa)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Część 1 i 2 .Warszawa: PWN.

Brzezińska, A. (2004). Wczesne dzieciństwo – 1. rok życia dziecka: szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 28-43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Debesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, s. 28-43.

Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 257-261.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 14-22.

Schaffer, H. R. (1994). Wczesny rozwój społeczny. W: A. Brzezińska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów (s. 96 – 124). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Szuman, S. (1985). Geneza przedmiotu. O dynamicznej integracji sfer zmysłowych we wczesnym dzieciństwie. W: S. Szuman. Dzieła wybrane (s. 20-43). Warszawa: PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Łużyński
Prowadzący grup: Wiesław Łużyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład dostarcza podstawową wiedzę o procesach rozwojowych w kolejnych fazach cyklu życia, co umożliwia zrozumienie prawidłowości funkcjonowania człowieka w okresie dzieciństwa, dorastania i dorosłości. Stwarza też okazję do refleksji nad rozwojem własnym i innych ludzi, ukazuje możliwość integrowania wiedzy o różnych faktach rozwojowych w całościowy obraz funkcjonowania człowieka w danym stadium rozwoju oraz kształtuje umiejętność analizowania zjawisk występujących w poszczególnych momentach życia.

Pełny opis:

Na treść programową wykładu składają się następujące zagadnienia:

1. Zagadnienia wstępne, definicja i specyfika psychologii rozwojowej

2. Rola kultury, rodziny, zabawy w procesie rozwoju psychicznego człowieka

2. Specyfika stadiów rozwojowych człowieka

j) okres prenatalny

k) okres niemowlęcy,

l) okres poniemowlęcy,

m) okres przedzkolny,

n) młodszy wiek szkolny,

o) adolescencja

p) wczesna dorosłość

q) średnia dorosłość

r) późna dorosłość

Literatura:

Literatura podstawowa - obowiązkowa:

Harwas-Napierała B., Trempała J (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s.41 - 66). Gdańsk: GWP.

Czub, T. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 67 - 93). Gdańsk: GWP.

Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka (s. 101-143). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 117-120.

Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP, s. 46-71.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski), s. 104-195.

Trempała J. (redakcja naukowa)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Część 1 i 2 .Warszawa: PWN.

Brzezińska, A. (2004). Wczesne dzieciństwo – 1. rok życia dziecka: szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 28-43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Debesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, s. 28-43.

Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 257-261.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 14-22.

Schaffer, H. R. (1994). Wczesny rozwój społeczny. W: A. Brzezińska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów (s. 96 – 124). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Szuman, S. (1985). Geneza przedmiotu. O dynamicznej integracji sfer zmysłowych we wczesnym dzieciństwie. W: S. Szuman. Dzieła wybrane (s. 20-43). Warszawa: PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład dostarcza podstawową wiedzę o procesach rozwojowych w kolejnych fazach cyklu życia, co umożliwia zrozumienie prawidłowości funkcjonowania człowieka w okresie dzieciństwa, dorastania i dorosłości. Stwarza też okazję do refleksji nad rozwojem własnym i innych ludzi, ukazuje możliwość integrowania wiedzy o różnych faktach rozwojowych w całościowy obraz funkcjonowania człowieka w danym stadium rozwoju oraz kształtuje umiejętność analizowania zjawisk występujących w poszczególnych momentach życia.

Pełny opis:

Na treść programową wykładu składają się następujące zagadnienia:

1. Zagadnienia wstępne, definicja i specyfika psychologii rozwojowej

2. Rola kultury, rodziny, zabawy w procesie rozwoju psychicznego człowieka

2. Specyfika stadiów rozwojowych człowieka

j) okres prenatalny

k) okres niemowlęcy,

l) okres poniemowlęcy,

m) okres przedzkolny,

n) młodszy wiek szkolny,

o) adolescencja

p) wczesna dorosłość

q) średnia dorosłość

r) późna dorosłość

Literatura:

Literatura podstawowa - obowiązkowa:

Harwas-Napierała B., Trempała J (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s.41 - 66). Gdańsk: GWP.

Czub, T. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 67 - 93). Gdańsk: GWP.

Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka (s. 101-143). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 117-120.

Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP, s. 46-71.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski), s. 104-195.

Trempała J. (redakcja naukowa)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Część 1 i 2 .Warszawa: PWN.

Brzezińska, A. (2004). Wczesne dzieciństwo – 1. rok życia dziecka: szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 28-43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Debesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, s. 28-43.

Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 257-261.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 14-22.

Schaffer, H. R. (1994). Wczesny rozwój społeczny. W: A. Brzezińska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów (s. 96 – 124). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Szuman, S. (1985). Geneza przedmiotu. O dynamicznej integracji sfer zmysłowych we wczesnym dzieciństwie. W: S. Szuman. Dzieła wybrane (s. 20-43). Warszawa: PWN

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)