Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-PSROZ4-2-DM
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla IV semestru II roku Teologii, sp. kapłańska
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna o rozwoju człowieka - zakres szkoły średniej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta wynosi 55 godz., co odpowiada 2 punktom ETCS:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

Udział w wykładach = 28 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej = 12 godz.

Przeczytanie wybranej lektury przedmiotu = 10 godz.

Konsultacje z nauczycielem przedmiotu: 5

Łącznie: 55 godz. (2 punkty ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - Student zna terminologię używaną w psychologii rozwojowej (K_W03, K_W20)

W2 - Ma podstawową wiedzę na temat procesu i uwarunkowań psychicznego rozwoju i jego zagrożeń (K_W11)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - Potrafi samodzielnie wyszukiwać i analizować uwarunkowania psychicznego rozwoju (K_U1)

U2 - Umie porozumiewać się z wykorzystaniem zdobytej wiedzy co do rozpoznawania zjawisk psychorozwojowych człowieka (K_U016)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - Rozumie potrzebę psychicznego rozwoju człowieka oraz potrafi inspirować do kształtowania postaw dojrzałych człowieka (K-K02)

K2 - Ma świadomość złożoności procesów psychicznych i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podejmowanych problemów (K_K05)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Skrócony opis:

Psychologia rozwojowa chce odpowiedzieć na pytania:

1) w jaki sposób przebiega i czym się charakteryzuje proces rozwoju psychicznego u człowieka?,

2) jakie są właściwości psychiczne człowieka w różnych okresach życia?,

3) jakie są prawidłowości powstawania i rozwoju cech psychicznych?, 4) jakie są warunki rozwoju?

Pełny opis:

Ze względu na szeroki zakres zagadnień wchodzących w komplementarne ujęcie psychologii rozwojowej, niniejszy wykład ma podać wiedzę na temat priorytetowych zagadnień, którymi zajmuje się psychologia rozwojowa:

1. Kształtowanie się psychologii rozwojowej jako nauki.

2. Przedmiot badań psychologii rozwojowej.

3. Podstawowe problemy psychologii rozwojowej.

4. Główne zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka.

5. Pojęcie rozwoju psychicznego i sposoby jego ujmowania.

6. Zmiany ilościowe i jakościowe.

7. Mechanizmy zmiany rozwojowej.

8. Podstawowe teorie rozwoju psychicznego.

9. Rozwój psychiczny człowieka w poszczególnych okresach życia:

9.1. Okres prenatalny.

9.2. Wczesne dzieciństwo.

9.3. Średnie dzieciństwo - wiek przedszkolny.

9.4. Późne dzieciństwo - młodszy wiek szkolny.

9.5 Dorastanie.

9.6. Dorosłość.

Literatura:

Literatura przedmiotu:

1. Psychologia rozwoju człowieka - zagadnienia ogólne, red. M. Przetacznik - Gierowska, t. 1, Warszawa 1996.

2. Psychologia rozwoju człowieka - charakterystyka okresów życia człowieka, red . B. Harwas - Napierała, J. Trempała, t. 2. Warszawa 2000.

3. D. Boyd, H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2008.

4. M. Grzywak-Kaczyńska, Trud rozwoju, Warszawa 1988.

5. J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Student jest zobowiązany do uczestnictwa w wykładzie (2 godziny nieobecności bez podania przyczyny).

Student jest zobowiązany napisać prace zaliczeniową na wybrany wcześniej temat związany z prowadzonymi wykładami - W1, W2.

Praca jest pisemna w formacie A4 i powinna zawierać nie mniej niż 7 stron. Powinny w niej być zawarte podstawowe cechy pracy samodzielnej i twórczej - U1, K1.

Ocena pracy będzie w skali tradycyjnej od 2 do 5.

Na ocenę składają się następujące elementy:

- ocena bardzo dobra (student zna bardzo dobrze podstawowe założenia z wykładu i umie je zastosować w samodzielnej pracy wykorzystując podaną literaturę)

- ocena dobra ( student dobrze orientuje się w zdobytej wiedzy wykładowej oraz umie korzystać z literatury źródłowej)

- ocena dostateczna ( student w sposób dostateczny jest zorientowany w nabytej wiedzy oraz potrafi z niej wystarczająco korzystać w samodzielnej pracy pisemnej)

- ocena niedostateczna ( student nie opanował dostatecznie wiedzy i nie przedłożył pisemnej pracy)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)