Teologia moralna szczegółowa - zagadnienia bioetyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-TMORA9-5-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teologia moralna szczegółowa - zagadnienia bioetyczne |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IX semestru V roku Teologii, sp. kapłańska Przedmioty obowiązkowe dla IX semestru V roku Teologii, sp. katech. - pastoralna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem nauki student powinien mieć wiedzę zdobytą na wykładach z etyki (rok II), antropologii teologicznej (rok II), teologii moralnej fundamentalnej (rok III) i teologii moralnej szczegółowej (rok IV). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta wynosi około 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS (1 ECTS = 25-30 godzin), w tym około 50 godzin w ramach wykładu (2 ECTS) oraz około 50 godzin w ramach ćwiczeń (2 ECTS). Szczegółowy nakład pracy studenta związany z wykładem to: - godziny kontaktowe (udział w wykładach i konsultacje): 30 godz. - praca własna studenta (lektura obowiązkowa oraz przygotowanie do egzaminu ustnego z zakresu treści wykładu i literatury obowiązkowej): 20 godz. Szczegółowy nakład pracy studenta związany z ćwiczeniami to: - godziny kontaktowe (udział w ćwiczeniach i konsultacje): 16 godz. - praca własna studenta (lektura obowiązkowa oraz przygotowanie do sprawdzianów pisemnych): 34 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu przedmiotu student: W1: definiuje bioetykę, podkreślając jej normatywny i interdyscyplinarny charakter (K_W03, K_W21) W2: wyjaśnia na czym polega pluralizm nurtów bioetycznych ze względu na różne sposoby uzasadnia norm i ocen etycznych (K_W01) W3: wyjaśnia znaczenie antropologicznego fundamentu rozwiązań konkretnych kwestii bioetycznych (K_W07) W4: wyjaśnia fundamentalne znaczenie statusu ludzkiego embrionu dla oceny wielu działań biomedycznych związanych z początkiem ludzkiego życia (K_W07) W5: nazywa i opisuje poszczególne działania biomedyczne, które podlegają refleksji i ocenie bioetycznej (K_W07) W6: wskazuje na współczesne dokumenty Kościoła służące teologicznomoralnej refleksji nad zagadnieniami bioetycznymi (K_W12) W7: wskazuje na konkretne postawy, działania i zadania chrześcijanina w obszarze zagadnień bioetycznych, które odpowiadają personalistycznej wizji człowieka (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu przedmiotu student: U1: analizuje wybrane dokumenty Kościoła dotyczące zagadnień bioetycznych, w szczególności pod kątem obecności i rodzaju uzasadnień konkretnych ocen i rozwiązań moralnych (K_U01) U2: analizuje wypowiedzi i publikacje na tematy bioetyczne, w szczególności pod kątem sposobu argumentacji i przynależności do konkretnego nurtu bioetyki oraz zgodności lub nie z nauczaniem Kościoła (K_U01) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu przedmiotu student: K1: Ma świadomość złożoności zagadnień bioetycznych i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do ich rozwiązywania (K_K05) K2: Dostrzega dylematy etyczne związane z rozwojem i osiągnięciami biomedycyny i proponuje ich rozstrzygnięcia (K_K06) K3: ma świadomość indywidualnej odpowiedzialności za podejmowanie działań służących profilaktyce zdrowia i obronie życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci (K_K7) K4: Proponuje i wyjaśnia, jak wykorzystać treści dokumentów Kościoła dla promocji bioetyki personalistycznej (K_K02) |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Bioetyka jako stosunkowo nowa dziedzina refleksji etycznej nie stanowi jednorodnego nurtu. Zagadnienia dotyczące ludzkiego życia są w naturalny sposób przedmiotem zainteresowania także teologii moralnej i wypowiedzi doktrynalnych Kościoła. Zadaniem wykładu jest przygotowanie studenta do udziału w debacie na tematy bioetyczne, dostrzegania i uwzględniania obecnego na tym polu pluralizmu. Dlatego podstawową kwestią jest rozumienie, z czego wynikają zasadnicze różnice w interpretacji i ocenie tych samych zagadnień bioetycznych. Wykład bazuje na wiedzy, którą student zdobył podczas wykładów z filozofii, w szczególności z antropologii i etyki. Ponadto, konkretne działania można oceniać znając ich naturę, dlatego wykład odwołuje się do podstawowej, dzisiaj już ogólnie dostępnej wiedzy biomedycznej, wskazując w ten sposób na interdyscyplinarność bioetyki. W ramach wykładu omówione zostaną podstawowe zagadnienia bioetyczne, które niejednokrotnie są przedmiotem żywej dyskusji publicznej. |
Pełny opis: |
Rozwój nauk biomedycznych pociąga za sobą konieczność oceny moralnej nowych technik i możliwości wpływania na ludzkie życie. Dlatego obok zagadnień tradycyjnych dla refleksji o charakterze bioetycznym w ramach wykładu omówione zostaną nowe zagadnienia, które często budzą z jednej strony nadzieję i entuzjazm, a z drugiej niepokój. Stają się one przedmiotem żywej dyskusji, a także licznych pytań, na które odpowiedzi szukają już dzieci i młodzież. Dlatego przyszli nauczyciele religii, katecheci i duszpasterze zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami i otrzymują podstawy do dalszych osobistych poszukiwań i odważnego udziału w dyskusjach. Wykłady, które wpisują się w personalistyczno-religijny nurt bioetyki, pogrupowane są w cztery bloki tematyczne i obejmują następujące zagadnienia: I. Zagadnienia wstępne bioetyki Konieczność bioetyki Rozumienie i definicja bioetyki Sposoby uzasadnienia norm w bioetyce Antropologiczny fundament refleksji bioetycznej Głos Kościoła katolickiego w debacie bioetycznej II. Zagadnienia dotyczące początków życia Świętość życia według encykliki Jana Pawła II Evangelium vitae Status ludzkiego embrionu Sztuczne zapłodnienie Macierzyństwo zastępcze Badania prenatalne Komórki macierzyste Klonowanie III. Zagadnienia dotyczące ochrony i promocji zdrowia i życia Troska o zdrowie – profilaktyka zdrowia, sport i turystyka Transplantacja narządów Operacje plastyczne Destrukcja zdrowia i życia na przykładzie alkoholizmu Naruszenie integralności ciała IV. Zagadnienia dotyczące śmierci i umierania Kultura śmierci według encykliki Jana Pawła II Evangelium vitae Przerywanie ciąży Samobójstwo Eutanazja Uporczywa terapia Kara śmierci Troska o pokój na świecie |
Literatura: |
I. Literatura obowiązkowa: - Angelini F., Świętość ludzkiego życia, https://dlibra.kul.pl/Content/27419/5_swietosc.pdf - Bołoz W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997. - Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005. (wybrane hasła) - Muszala A., Jakość życia czy świętość życia, https://www.mp.pl/etyka/podstawy_etyki_lekarskiej/35037,jakosc-zycia-czy-swietosc-zycia - Wróbel J., Antropologia we współczesnej refleksji bioetycznej, czyli o podstawach etycznych w biomedycynie, w: Bioetyka personalistyczna wobec wyzwań biomedycyny, red. Z. Wanat, Toruń 2011, s. 11-30. - Enc. o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego Evengelium vitae (25.03.1995) - Instrukcja dotycząca niektórych problemów bioetycznych Dignitas personae (8.09.2008) - Deklaracja o eutanazji Iura et bona (5.05.1080) - Deklaracja o przerywaniu ciąży Questio de abortu (18.11.1974) - Nota doktrynalna wraz z komentarzem dotycząca sztucznego odżywiania i nawadniania (1.08.2007) - List biskupów polskich w sprawie przeszczepiania narządów „Nadprzyrodzony krwiobieg miłości” (11.09.2007) II. Literatura pomocnicza: - Kowalski E., Osoba i bioetyka. Zagadnienie biomedyczne dla duszpasterzy i katechetów, Kraków 2009. - Machinek M., Życie w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u początku ludzkiego życia, wyd. 2 poszerzone, Olsztyn 2004. - Machinek M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u kresu ludzkiego życia, wyd. 2 poszerzone, Olsztyn 2004. - Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007. - Muszala A., A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole. Dla nauczycieli, wychowawców i katechetów, Kraków 2007. - Otowicz R., Etyka życia. Bioetyczny i teologiczny kontekst problematyki życia poczętego, Kraków 1998. - Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009. - Wanat Z. (red.), Bioetyka personalistyczna wobec wyzwań biomedycyny, Toruń 2011. - Wanat Z. (red.), Dar życia. W 25. rocznicę publikacji instrukcji „Donum vitae”, Toruń 2012. - Wróbel J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Kraków 1999. - Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego Donum vitae (22.02.1987) - Deklaracja o niektórych zagadnieniach etyki seksualnej Persona humana (29.12.1975) - Dokument Papieskiej Akademii „Pro vita” nt. klonowania (25.06.1997) - Przem. w ONZ w imieniu Stolicy Apostolskiej „W sprawie całkowitego zakazu klonowania człowieka” (23.09.2002) |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Metody oceniania Metodami oceniania efektów osiągniętych przez studenta są: - egzamin ustny obejmujący treść wykładów oraz literatury obowiązkowej, która nie była przedmiotem sprawdzianów podczas ćwiczeń (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń): W1-W7, U1, U2, K1-K4, - pisemne sprawdziany, które obejmują treść wybranych pozycji literatury obowiązkowej: W3, W4, W5, W6, U1, - obserwacja udziału studenta w dyskusji podczas ćwiczeń: W7, U2, K1-K4. II. Kryteria oceniania egzaminu Student otrzymuje z egzaminu ocenę: - bardzo dobrą (5), gdy ma bardzo dobrą wiedzę opartą na treści wykładów i lekturze obowiązkowej, poszerzoną dzięki lekturze uzupełniającej; - dobrą plus (4,5), gdy ma bardzo dobrą wiedzę opartą na treści wykładów i lekturze obowiązkowej; - dobrą (4), gdy ma dobrą wiedzę opartą na treści wykładów i literaturze obowiązkowej (pewne braki dotyczą precyzyjnego ujęcia istoty problemu etycznego w odniesieniu do konkretnych działań biomedycznych); - dostateczną plus (3,5), gdy ma nie pełną wiedzę opartą na treści wykładów i lekturze obowiązkowej (braki dotyczą opisu niektórych działań biomedycznych lub ukazania istoty problemu etycznego w odniesieniu do tych działań); - dostateczną (3), gdy ma jedynie podstawową wiedzę opartą na treści wykładów lub lekturze obowiązkowej (braki dotyczą znajomości niektórych zagadnień wstępnych lub opisu niektórych działań biomedycznych i ukazania istoty problemu etycznego w odniesieniu do tych działań); - niedostateczną (2), gdy ma niedostateczną wiedzę (istotne braki dotyczą znajomości zagadnień wstępnych lub samego tylko rozumienia zagadnień szczegółowych lub choćby ogólnego ukazania niektórych działań biomedycznych oraz problemu etycznego w odniesieniu do tych działań). Tezy do egzaminu: 1. Konieczność bioetyki 2. Rozumienie i definicja bioetyki 3. Sposoby uzasadnienia norm w bioetyce 4. Bioetyka w kontekście antropologii personalistycznej 5. Dokumenty Kościoła katolickiego omawiające zagadnienia bioetyczne 6. Status ludzkiego embrionu 7. Świętość życia ludzkiego 8. Etyczna ocena sztucznego zapłodnienia 9. Etyczna ocena macierzyństwa zastępczego 10. Etyczny aspekt badań prenatalnych 11. Etyczny aspekt badań nad komórkami macierzystymi 12. Etyczna ocena klonowania człowieka 13. Troska o zdrowie – profilaktyka zdrowia, sport i turystyka 14. Etyczna ocena transplantacji narządów 15. Etyczna ocena operacji plastycznych 16. Destrukcja zdrowia i życia na przykładzie alkoholizmu 17. Kultura śmierci według encykliki Jana Pawła II Evangelium vitae 18. Etyczna ocena przerwania ciąży 19. Etyczna ocena samobójstwa 20. Etyczna ocena eutanazji 21. Etyczny aspekt uporczywej terapii 22. Etyczny aspekt kary śmierci 23. Etyczny aspekt troski o pokój na świecie III. Kryteria oceniania ćwiczeń Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z ćwiczeń jest udział w zajęciach (obecność jest obowiązkowa, nieobecność należy usprawiedliwić, np. okazując zwolnienie lekarskie). Na ocenę składa się wynik sprawdzianów pisemnych (maksymalnie 20 punktów) oraz dodatkowe punkty za aktywny udziału w zajęciach: wystąpienie, głos w dyskusji (maksymalnie 5). Student otrzymuje ocenę odpowiednio do uzyskanych punktów: - bardzo dobrą (5) - od 21 do 25 punktów - dobrą plus (4,5) - przynajmniej 19, ale mniej niż 21 punktów - dobrą (4) - przynajmniej 17, ale mniej niż 19 punktów - dostateczną plus (3,5) - przynajmniej 15, ale mniej niż 17 punktów - dostateczną (3) - przynajmniej 13, ale mniej niż 15 punktów - niedostateczną (2) - mniej niż 13 punktów |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Wanat | |
Prowadzący grup: | Artur Niemira, Jacek Szymański, Zbigniew Wanat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Wanat | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Drzycimski, Zbigniew Wanat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Gliniecki, Tomasz Huzarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Wanat | |
Prowadzący grup: | Artur Niemira, Zbigniew Wanat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.