Wprowadzenie w chrześcijaństwo - liturgika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-WLIT1-1-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w chrześcijaństwo - liturgika |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I semestru I roku Teologii, sp. kapłańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności zdobyte podczas katechezy w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr zimowy: Udział w zajęciach = 15 godz. Przeczytanie lektury obowiązkowej = 5 godz. Przygotowanie referatu (katechezy dla dorosłych) = 10 godz. Całkowity nakład pracy studenta wynosi 30 godz., co odpowiada 1 punktowi ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Semestr zimowy: Po zakończeniu zajęć i zaliczeniu przedmiotu student: W1: wskazuje istotne treści drugiej części Katechizmu Kościoła Katolickiego ("Celebracja Misterium chrześcijańskiego") - K_W08, K_W09, K_W12 W2: posiada podstawowe wiadomości katechizmowe na temat misterium liturgii chrześcijańskiej - K_W08, K_09, K_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Semestr zimowy: Po zakończeniu zajęć i zaliczeniu przedmiotu student: U1: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować podstawowe wiadomości na temat celebracji Misterium chrześcijańskiego - K_U01 U2: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętność kwerendy dotyczącej treści zawartych w Katechizmie Kościoła Katolickiego - K_U05 U3: posiada podstawową umiejętność przygotowywania prac pisemnych i wystąpień ustnych w zakresie problematyki celebracji Misterium chrześcijańskiego - K_U17, K_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Semestr zimowy: Po zakończeniu zajęć i zaliczeniu przedmiotu student: K1: ma krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy religijnej i potrzeby jej zdobywania oraz umiejętności jej przekazywania - K_U01 K2: potrafi w wystąpieniu publicznym (katechezie) przekazać podstawowe wiadomości na temat celebracji Misterium chrześcijańskiego - K_K03 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w celebrację misterium chrześcijańskiego, zgodnie z II częścią Katechizmu Kościoła Katolickiego; podstawowe informacje na temat istoty i natury liturgii chrześcijańskiej, połączone z nabywaniem pewnych praktycznych umiejętności związanych ze sprawowaniem liturgii i czynnym uczestnictwem w niej. |
Pełny opis: |
W oparciu o Katechizm Kościoła Katolickiego, na poziomie introdukcyjnym i podstawowym podejmowane są następujące tematy: Co to jest liturgia ? Kto celebruje liturgię? Znaki i symbole w liturgii. Śpiew i muzyka w liturgii. Przestrzeń sprawowania liturgii. Rok liturgiczny. Liturgia godzin. Liturgia i kultura. Co to są sakramenty i sakramentalia? Sakrament chrztu. Sakrament bierzmowania. Eucharystia. Sakrament pokuty i pojednania. Sakrament namaszczenia chorych. Sakrament święceń. Sakrament małżeństwa. Wybrane sakramentalia. |
Literatura: |
Semestr zimowy: Literatura obowiązkowa: Katechizm Kościoła Katolickiego, drugie wydanie poprawione, Poznań 2006, n. 1066-1690 (s. 265-405). Literatura dodatkowa (uzupełniająca): P. De Clerck, Zrozumieć liturgię, Kielce 1997; R. Falsini, Liturgia. Odpowiedzi na trudne pytania, Kraków 2002; T. Sinka, Zarys liturgiki, wydanie trzecie, Kraków 1994; R. Marcinkowski i in. (red), Katechizm Płocki, t. 2: Celebracja misterium chrześcijańskiego, Płock 2009; J. Stefański, Liturgia dla każdego, wydanie drugie, Lublin 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada podstawowe wiadomości na temat misterium liturgii chrześcijańskiej; potrafi rozpoznać księgi liturgiczne oraz sprzęty i szaty liturgiczne; zna i rozumie podstawowe przepisy dotyczące czynnego uczestnictwa w liturgii; potrafi poprawnie wykonać czytania mszalne oraz przygotować i przedstawić komentarze liturgiczne oraz modlitwę wiernych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody sprawdzenia efektów kształcenia w semestrze zimowym: bieżąca obserwacja studentów i weryfikacja efektów kształcenia (W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2) przygotowanie i wygłoszenie referatu (katechezy dla dorosłych; W1, U1, U2, U3, K1). Student w semestrze zimowym otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną, gdy: 1. był obecny na zajęciach (dopuszcza się jedną nieobecność) 2. przygotował i wygłosił referat w formie katechezy dla dorosłych na ustalony temat. Na ostateczną ocenę zaliczenia (1,0) składa się średnia: oceny z bieżącej aktywności na zajęciach (0,5) oraz oceny z referatu (0,5). Szczegóły odnośnie do kryteriów i formy zaliczenia przedmiotu są uzgadniane ze studentami na pierwszych zajęciach semestru zimowego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.