Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Współczesny system szkolny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-WSSZ9-5-DM
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesny system szkolny
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla IX semestru V roku Teologii, sp. kapłańska
Przedmioty obowiązkowe dla IX semestru V roku Teologii, sp. katech. - pastoralna
Przedmioty obowiązkowe dla V semestru III roku Nauk o rodzinie
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat nauczania religii w polskiej szkole, zdobytą na wykładach z Katechetyki fundamentalnej (rok III).

Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS:

• Udział w wykładach = 14 godz.

• Przygotowanie pracy pisemnej – projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty (część tabelaryczna i opisowa) = 8 godz.

• Konsultacje indywidualne (plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty) = 1 godz.

• Przeczytanie lektury obowiązkowej = 15 godz.

• Powtórzenie materiału i przygotowanie do pisemnego kolokwium z zakresu treści wykładów oraz literatury obowiązkowej = 22 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna układ redakcyjny aktów prawnych, potrafi odróżnić ustawę od rozporządzenia. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. g).


W2: Zna treść Rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. g).


W3: Zna zalecenia Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w sprawie ocenia osiągnięć edukacyjne uczniów z religii. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. g).


W4: Zna treść Ustawy Karta Nauczyciela - rozdział 3a. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. l).


W5: Zna procedurę awansu zawodowego nauczyciela religii zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. l).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Projektuje plan własnego rozwoju zawodowego. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 2 lit. o).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Wyjaśnia, w jaki sposób nauczyciel religii - indywidualnie lub zespołowo - działa na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 3 lit. g).

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją oraz z wykorzystaniem Internetu.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Skrócony opis:

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych z dnia 14 kwietnia 1992 r., w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych ponadgimnazjalnych w Polsce, organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii. Status prawny nauczycieli religii określają państwowo – kościelne, jak i państwowe akty prawne, zwłaszcza ustawa Karta Nauczyciela. Stąd potrzeba zapoznania studentów - przyszłych nauczycieli religii z tymi dokumentami.

Pełny opis:

Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z umocowaniem prawnym nauczania religii w publicznym systemie oświaty w Polsce po 1990 roku oraz przygotowanie do podjęcia ścieżki awansu zawodowego.

Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:

1. Podstawowe wiadomości o aktach prawnych dotyczących oświaty:

• Identyfikacja aktów prawnych.

• Miejsce publikacji aktów prawnych.

• Układ redakcyjny aktów prawnych.

• Najważniejsze państwowe akty prawne dotyczące oświaty.

• Akty prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.

2. Status prawny nauczycieli religii w świetle Rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych.

3. Ustawa Karta Nauczyciela rozdział 3a - procedura awansu zawodowego nauczyciela religii.

4. Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli – przebieg stażu, wymagania kwalifikacyjne i egzaminacyjne.

5. Dokument "Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach".

Literatura:

Literatura podstawowa - obowiązkowa:

• Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych z dnia 14 kwietnia 1992 r. (por. Dz. U. Nr 36 z dnia 24 kwietnia 1992r.) z późn. zm.

• Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw - rozdział 3a (Dz. U. z 2000 r. Nr 19, poz. 239) z późn. zm.

• Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z dnia 3 sierpnia 2000 r. (Dz. U. z 2000 Nr 70, poz. 825) z późn. zm.

• Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach, „Katecheta” 52 (2008) nr 10, s. 4-7.

• T. Panuś, Uwagi odnośnie do „Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach”, „Katecheta” 52 (2008) nr 10, s. 8-10.

Literatura uzupełniająca:

P. Mąkosa, Trwałe miejsce nauczania religii w polskim systemie oświaty, „Katecheta” 49 (2005) nr 1, s. 63-69; P. Tomasik, Regulacje prawne nauczania religii, w: J. Stala (red.), Wybrane zagadnienia z katechetyki, (Seria: Academica, t. 66), Tarnów 2003, s. 73-109; W. Janiga, Katecheza w szkole w świetle obowiązującego prawa, w: J. Zimny (red.), Katecheza dziś, Sandomierz 2002, s. 170-197; W. Janiga, A. Mezglewski (red.), Katecheza dzisiaj. Problemy prawne i teologiczne, Krosno-Sandomierz 2000; S. Łabendowicz (red.), Aspekty prawne nauczania religii rzymskokatolickiej w polskim systemie oświatowym, Radom 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Metody sprawdzenia efektów kształcenia:

• Pisemne kolokwium (test wyboru) – W1, W2, W3, W4, W5.

• Dyskusja w czasie wykładu konwersatoryjnego - U1, K 1.

Kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:

• Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego testu. Dopuszcza się 1 godz. nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.).

• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej. Kolokwium składa się z testu wyboru, za który student może uzyskać max. 22 punkty. Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną z przedmiotu.

bdb: 22 - 21 pkt.

db plus: 20 - 19 pkt.

db: 18 - 17 pkt.

dst plus: 16 - 15 pkt.

dst: 14 - 13 pkt.

ndst: 12 i mniej pkt. (tzn. poniżej 60%).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Bilicka
Prowadzący grup: Beata Bilicka, Kazimierz Skoczylas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Huzarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Bilicka
Prowadzący grup: Beata Bilicka, Kazimierz Skoczylas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Simiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Bilicka
Prowadzący grup: Beata Bilicka, Łukasz Simiński, Kazimierz Skoczylas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)