Współczesny system szkolny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-WSSZ9-5-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesny system szkolny |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IX semestru V roku Teologii, sp. kapłańska Przedmioty obowiązkowe dla IX semestru V roku Teologii, sp. katech. - pastoralna Przedmioty obowiązkowe dla V semestru III roku Nauk o rodzinie |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat nauczania religii w polskiej szkole, zdobytą na wykładach z Katechetyki fundamentalnej (rok III). |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS: • Udział w wykładach = 14 godz. • Przygotowanie pracy pisemnej – projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty (część tabelaryczna i opisowa) = 8 godz. • Konsultacje indywidualne (plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty) = 1 godz. • Przeczytanie lektury obowiązkowej = 15 godz. • Powtórzenie materiału i przygotowanie do pisemnego kolokwium z zakresu treści wykładów oraz literatury obowiązkowej = 22 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna układ redakcyjny aktów prawnych, potrafi odróżnić ustawę od rozporządzenia. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. g). W2: Zna treść Rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. g). W3: Zna zalecenia Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w sprawie ocenia osiągnięć edukacyjne uczniów z religii. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. g). W4: Zna treść Ustawy Karta Nauczyciela - rozdział 3a. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. l). W5: Zna procedurę awansu zawodowego nauczyciela religii zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 1 lit. l). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Projektuje plan własnego rozwoju zawodowego. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 2 lit. o). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wyjaśnia, w jaki sposób nauczyciel religii - indywidualnie lub zespołowo - działa na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły. (Rozporządzenie MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - § I ust. 2 pkt 3 lit. g). |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją oraz z wykorzystaniem Internetu. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych z dnia 14 kwietnia 1992 r., w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych ponadgimnazjalnych w Polsce, organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii. Status prawny nauczycieli religii określają państwowo – kościelne, jak i państwowe akty prawne, zwłaszcza ustawa Karta Nauczyciela. Stąd potrzeba zapoznania studentów - przyszłych nauczycieli religii z tymi dokumentami. |
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z umocowaniem prawnym nauczania religii w publicznym systemie oświaty w Polsce po 1990 roku oraz przygotowanie do podjęcia ścieżki awansu zawodowego. Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia: 1. Podstawowe wiadomości o aktach prawnych dotyczących oświaty: • Identyfikacja aktów prawnych. • Miejsce publikacji aktów prawnych. • Układ redakcyjny aktów prawnych. • Najważniejsze państwowe akty prawne dotyczące oświaty. • Akty prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli. 2. Status prawny nauczycieli religii w świetle Rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. 3. Ustawa Karta Nauczyciela rozdział 3a - procedura awansu zawodowego nauczyciela religii. 4. Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli – przebieg stażu, wymagania kwalifikacyjne i egzaminacyjne. 5. Dokument "Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach". |
Literatura: |
Literatura podstawowa - obowiązkowa: • Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych z dnia 14 kwietnia 1992 r. (por. Dz. U. Nr 36 z dnia 24 kwietnia 1992r.) z późn. zm. • Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw - rozdział 3a (Dz. U. z 2000 r. Nr 19, poz. 239) z późn. zm. • Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z dnia 3 sierpnia 2000 r. (Dz. U. z 2000 Nr 70, poz. 825) z późn. zm. • Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach, „Katecheta” 52 (2008) nr 10, s. 4-7. • T. Panuś, Uwagi odnośnie do „Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach”, „Katecheta” 52 (2008) nr 10, s. 8-10. Literatura uzupełniająca: P. Mąkosa, Trwałe miejsce nauczania religii w polskim systemie oświaty, „Katecheta” 49 (2005) nr 1, s. 63-69; P. Tomasik, Regulacje prawne nauczania religii, w: J. Stala (red.), Wybrane zagadnienia z katechetyki, (Seria: Academica, t. 66), Tarnów 2003, s. 73-109; W. Janiga, Katecheza w szkole w świetle obowiązującego prawa, w: J. Zimny (red.), Katecheza dziś, Sandomierz 2002, s. 170-197; W. Janiga, A. Mezglewski (red.), Katecheza dzisiaj. Problemy prawne i teologiczne, Krosno-Sandomierz 2000; S. Łabendowicz (red.), Aspekty prawne nauczania religii rzymskokatolickiej w polskim systemie oświatowym, Radom 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody sprawdzenia efektów kształcenia: • Pisemne kolokwium (test wyboru) – W1, W2, W3, W4, W5. • Dyskusja w czasie wykładu konwersatoryjnego - U1, K 1. Kryteria oceniania: Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy: • Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego testu. Dopuszcza się 1 godz. nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.). • Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej. Kolokwium składa się z testu wyboru, za który student może uzyskać max. 22 punkty. Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną z przedmiotu. bdb: 22 - 21 pkt. db plus: 20 - 19 pkt. db: 18 - 17 pkt. dst plus: 16 - 15 pkt. dst: 14 - 13 pkt. ndst: 12 i mniej pkt. (tzn. poniżej 60%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Bilicka | |
Prowadzący grup: | Beata Bilicka, Kazimierz Skoczylas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Huzarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Bilicka | |
Prowadzący grup: | Beata Bilicka, Kazimierz Skoczylas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Simiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Bilicka | |
Prowadzący grup: | Beata Bilicka, Łukasz Simiński, Kazimierz Skoczylas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.