Biotechnologia w diagnostyce laboratoryjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM11BDIA-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Biotechnologia w diagnostyce laboratoryjnej |
Jednostka: | Katedra Diagnostyki Laboratoryjnej |
Grupy: |
Ptzedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku S2 kierunku biotechnologia medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z fizjologii człowiek |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: wykłady: 15 h ćwiczenia : 30 h konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 4 h przeprowadzenie kolokwium: 1 h Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 50 h, co odpowiada 2,0 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: wykłady: 15 h ćwiczenia: 30 h przygotowanie do ćwiczeń: 20 h czytanie literatury fachowej: 15h konsultacje:4h przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15h + 1 h = 16h Łączny nakład pracy studenta wynosi 100h, co odpowiada 4 punktom ECTS 3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: czytanie literatury fachowej: 12h konsultacje badawczo-naukowe: 2h udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10h udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 h przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 4h przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 2h przygotowanie do kolokwium w zakresie aspektów badawczo -naukowych dla danego przedmiotu: 5h godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godziny, co odpowiada 1,6 punktom ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 1 = 16h (0,64 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktom ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 30h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 h, co odpowiada 1,2 punktom ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Rozumie psychosomatyczną naturę stanów fizjologicznych, patofizjologicznych i patologicznych w kontekście interpretacji badań laboratoryjnych (B1_W06) W2: Rozumie potrzebę stosowania nowoczesnych technik biotechnologicznych w postepowaniu klinicznym w zakresie diagnostyki laboratoryjnej (B1_W05, B1_W11) W3: ma podstawową wiedzę w zakresie stosowania nowoczesnych biotechnologii w rutynowej i specjalistycznej diagnostyce laboratoryjnej i rozumie ich przydatność kliniczną (B1_W13) W4: Zna zasady zachowania tajemnicy dotyczącej dokumentacji medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej w diagnostyce laboratoryjnej (B1_W19) W5: ma podstawowa wiedze o bezpieczeństwie i higienie pracy w klinicznym Laboratorium medycznym (B1_W23) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi znaleźć informacje naukowe z zakresu diagnostyki laboratoryjnej , potrafi je interpretować, a także wyciągać wnioski i stawiać hipotezy robocze (B1_U06, B1_U19) U2: czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej - K_U09 U3: potrafi przygotować wystąpienie ustne w języku polskim z wykorzystaniem różnych środków komunikacji (B1_U11) U4: wykonuje proste badania z dziedziny diagnostyki laboratoryjnej (B1_U07, B1_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w dziedzinie technik badawczych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej – (B1_K02, B1_K03) K2: potrafi pracować w grupach interdyscyplinarnych (B1_K01) K3: potrafi dbać o własne i innych bezpieczeństwo oraz higienę pracy w laboratorium medycznym (B1_K06) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny -wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne: -dyskusja dydaktyczna -ćwiczenia laboratoryjne -projektowanie i analiza badań naukowych -metody eksponujące |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawową wiedzą w zakresie stosowania nowoczesnych biotechnologii w diagnostyce laboratoryjnej rutynowej i specjalistycznej oraz ich przydatnością kliniczną. |
Pełny opis: |
Treści wykładów obejmują zagadnienia związane z: 1. Wprowadzenie do diagnostyki laboratoryjnej 2. Diagnostyka laboratoryjna wybranych chorób cywilizacyjnych 3. Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w badaniach wirusologicznych. 4. Zastosowanie biologii molekularnej w chorobach nowotworowych. Ćwiczenia poświęcone są praktycznemu zapoznaniu studentów z najnowszymi metodami diagnostycznymi stosowanymi w medycynie laboratoryjnej rutynowej i specjalistycznej i obejmują zakres tematów: 1. Systemy pobierania krwi oraz innego materiału biologicznego 2. Metody diagnostyczne stosowane w badaniach biochemicznych. 3. Metody diagnostyczne stosowane w badaniach immunochemicznych. 4. Metody diagnostyczne stosowane w badaniach hematologicznych i serologicznych. 5. Metody diagnostyczne stosowane w badaniach płynów ustrojowych 6. Zastosowanie chromatografii cieczowej w diagnostyce laboratoryjnej |
Literatura: |
1. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej Aldona Dembińska-Kieć, Jerzy W. Naskalski, Bogdan Solnica Wyd. 2017 Wrocław. 2 Diagnosta Laboratoryjny czasopismo dostępne na stronie internetowej http://kidl.org.pl/index.php?page=archiwum 3. Diagnostyka Laboratoryjna. Kwartalnik. czasopismo dostępne w Bibliotece CM UMK 3. Diagnostyka laboratoryjna pod red. Brunzel N.A. wyd. Elsevier Urban and Partner, Wroclaw 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca w trakcie ćwiczeń – K1-K3, U1-U4, W4-W5 Kolokwium końcowe pisemne – W1-W3, U1 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Odrowąż-Sypniewska | |
Prowadzący grup: | Anna Stefańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Krintus | |
Prowadzący grup: | Anna Stefańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Krintus | |
Prowadzący grup: | Anna Stefańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.