Genetycznie modyfikowane organizmy - modelowanie chorób człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM11GMOM-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Genetycznie modyfikowane organizmy - modelowanie chorób człowieka |
Jednostka: | Katedra Genetyki Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla 1 semestru 1 roku S2 kierunku biotechnologia medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zrozumienie treści kursu wymaga wiadomości z przedmiotów: - Podstaw biologii molekularnej z elementami technik laboratoryjnych stosowanych w biologii molekularnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminarium z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 15 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny -konsultacje: 30 godzin Łączny nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 48 godzin, co odpowiada 1,6 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminarium: 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne): 15 +3= 18 godzin -konsultacje: 30 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 62 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS 3.Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin - udział w seminarium (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu genetycznie modyfikowanych organizmów): 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godzinom, co odpowiada 1,3 punktu ECTS 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne): 15 +3= 18 godzin (0,6 punktu ECTS) 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym- nie dotyczy 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki- nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe metody modyfikacji modeli zwierzęcych (B2_W25) W2: Rozróżnia poszczególne rodzaje organizmów genetycznie modyfikowanych (B2_W25) W3: Opisuje kluczowe modele myszy transgenicznych wykorzystywanych w badaniach chorób neurologicznych, immunologicznych, nowotworowych, cukrzycy oraz COVID-19 (B2_W01) W4: Ma wiedzę w zakresie zalet i wad stosowania genetycznie modyfikowanych modeli zwierząt w medycynie (B2_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi krytycznie zanalizować przydatność aktualnie wykorzystywanych w medycynie modeli zwierzęcych (B2_U02) U2: Potrafi wskazać w oparciu o dostępne publikacje inne obszary medycyny, w których można było by wykorzystać modele zwierząt genetycznie modyfikowanych (B2_U01) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie konieczność systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu genetycznej modyfikacji zwierząt (B2_K01) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przybliżenie studentom tematyki genetycznie modyfikowanych modeli zwierzęcych stosowanych do modelowania najważniejszych ludzkich chorób. W trakcie seminarium zostaną scharakteryzowane zalety i wady kluczowych modeli wykorzystywanych do badania chorób zaliczanych do 10 najczęstszych przyczyn zgonów u człowieka. |
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest omówienie zagadnienia wykorzystania genetycznie modyfikowanych organizmów do modelowania najważniejszych jednostek chorobowych człowieka. Zostaną wskazane negatywne i pozytywne strony wykorzystywania tego typu modeli w badaniach podstawowych tych chorób, ich zapobieganiu, a także w poszukiwaniu nowych biomarkerów oraz odkrywaniu nowych terapii. W podsumowaniu będą omówione dalsze perspektywy wykorzystywania tego typu modeli w medycynie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Bishop ’’Ssaki transgeniczne” Wydawnictwo Naukowe PWN, H. Szymańska „Genetycznie zmodyfikowane myszy jako modele do badań w onkologii” Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2007 K. M. Charon, M. Świtoński „Genetyka i genomika zwierząt” Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 Literatura uzupełniająca: Wybrane, najnowsze artykuły angielskojęzyczne z tematyki modeli genetycznie modyfikowanych zwierząt w medycynie przekazane podczas seminarium |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Obecność na seminarium prowadzonym stacjonarnie oraz prezentacja na jeden z podanych tematów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Butowt | |
Prowadzący grup: | Rafał Butowt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bilińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bilińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przybliżenie studentom tematyki genetycznie modyfikowanych modeli zwierzęcych stosowanych do modelowania najważniejszych ludzkich chorób. W trakcie seminarium zostaną scharakteryzowane zalety i wady kluczowych modeli wykorzystywanych do badania chorób zaliczanych do 10 najczęstszych przyczyn zgonów u człowieka. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest omówienie zagadnienia wykorzystania genetycznie modyfikowanych organizmów do modelowania najważniejszych jednostek chorobowych człowieka. Zostaną wskazane negatywne i pozytywne strony wykorzystywania tego typu modeli w badaniach podstawowych tych chorób, ich zapobieganiu, a także w poszukiwaniu nowych biomarkerów oraz odkrywaniu nowych terapii. W podsumowaniu będą omówione dalsze perspektywy wykorzystywania tego typu modeli w medycynie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Bishop ’’Ssaki transgeniczne” Wydawnictwo Naukowe PWN, H. Szymańska „Genetycznie zmodyfikowane myszy jako modele do badań w onkologii” Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2007 K. M. Charon, M. Świtoński „Genetyka i genomika zwierząt” Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 Literatura uzupełniająca: Wybrane, najnowsze artykuły angielskojęzyczne z tematyki modeli genetycznie modyfikowanych zwierząt w medycynie przekazane podczas seminarium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bilińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bilińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.